اطلاعات غیر رسمی درباره پاسخ قطر که آن را روز دوشنبه گذشته به امیر کویت تحویل داد به بیرون درز کرده که تأکید می کند که قطر شبکه تلویزیونی«الجزیره» و دیگر شبکه ها را نمی بندد و پایگاه نظامی ترکیه در این کشور را نیز نمی بندد و هیچ کدام از مخالفان کشورهای حاشیه خلیج فارس و مصر که به این کشور پناه بردند را نیز به کشورهای شان تحویل نمی دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در یادداشتی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به ابعاد جدید بحران در منطقه خلیج فارس پرداخت و نوشت: زمانی که آقای « خالد العطیه» وزیر دفاع قطر برای بار دوم طی روزهای گذشته تأکید می کند که طرحی برای تغییر نظام در قطر وجود دارد و ما «آماده دفاع از خودمان هستیم» و این حرفها را چند ساعت پیش از پایان مهلت اضافی دو روزه می زند این یعنی میانجی گری کویت برای نجات منطقه و پایان بحران به بن بست رسیده است.

پاسخ قطر به 13 خواسته ای که کشورهای ائتلاف عربستان،امارات،مصر و بحرین داد، تکرار موضع گیری های سابق است که در مخالفت با هر گونه دیکته کردن اعلام کرده بود و تأکید دوباره بر « اینکه هیچ راه حلی بدون مذاکرات و بدون گفت و گو بر اساس برابری و نه تهدید، وجود ندارد» و اینها را شیخ«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در کنفرانس مطبوعاتی با همتای آلمانی خود گفت.

اطلاعات غیر رسمی درباره پاسخ قطر که آن را روز دوشنبه گذشته به امیر کویت تحویل داد به بیرون درز کرده که تأکید می کند که قطر شبکه تلویزیونی«الجزیره» و دیگر شبکه ها را نمی بندد و پایگاه نظامی ترکیه در این کشور را نیز نمی بندد و هیچ کدام از مخالفان کشورهای حاشیه خلیج فارس و مصر که به این کشور پناه بردند را نیز به کشورهای شان تحویل نمی دهد و خواستار غرامت برعکس به دلیل خسارت هایی است که در اثر محاصره به این کشور وارد شد و روابط خود با جنبش اخوان المسلمین را ادامه می دهد زیرا در فهرست های تروریستی بین المللی قرار ندارد. چه بسا به همین دلیل میانجی گر کویتی عجله ای برای تحویل این پاسخ بلافاصله پس دریافت اش، به دولت های عربستان و امارات نداشت زیرا این پاسخ شامل هیچ گونه امتیاز دادنی که بشود به آن امیدوار بود و بستری برای گفت و گو باشد، نمی شود.

قطر رک و پوست کنده حرف خود را زد و گفت که جنگ را به پذیرش چنین خواسته های«غیرمعقول» و «تحریک آمیز» می پذیرد و به همین دلیل چه بسا همه منطقه خلیج فارس در آستانه فاجعه اقتصادی است که به همه آسیب وارد می کند و مقدمه فاجعه نظامی نیز باشد.

تنش زایی  عنوان برجسته مرحله بعدی است که در آن هیچ جایی برای آرامش نیست و هر کسی «مشاجره کلامی» غیرمستقیم میان شیخ«عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات و شیخ«عبدالرحمن آل ثانی» همتای قطری اش با سخنان و تبادل اتهام ها را دنبال کرده باشد، این تصور برایش به وجود می آید.

نشست چهارجانبه وزرای خارجه مصر، عربستان، امارات و بحرین در قاهره که قرار است امروز برگزار شود چه بسا «نقشه راه» تدابیر گسترده که شامل تحریم های اقتصادی و نیز آمادگی ها برای اقدامات نظامی می شود را تدوین می کند.

سخن گفتن از «تعلیق» عضویت قطر در شورای همکاری خلیج فارس بیشتر شده و شدت گرفته است همچنین حرف و حدیث هایی درباره مصادره کردن دارایی های قطر در بانک های اماراتی و عربستانی و نیز خارج کردن ودیعه های این دو کشور از بانک های قطری مطرح شده است.

شاید جنبه خطرناک در اطلاعات درز کرده بیرون طی روزهای گذشته اشاره به ایجاد یک پایگاه نظامی در بحرین است که در آن نیروهای مصری مستقر می شوند و به طور مشخص در جزیره«حوار» که فقط چند کیلومتر با بخش خشکی قطر فاصله دارد. همچنین این اطلاعت حکایت از تحرک احتمالی نیروهای«سپر جزیره» و دخالتش در قطر دارد به مانند آن چه در بحرین در اوایل اعتراض هایی که این کشور را فرا گرفت، رخ داد و جالب توجه این جاست که این نیروهای مجهز به زره پوش اکنون در بحرین حضور دارند و تعداد آنها بیش از دو هزار نظامی اماراتی و عربستانی است.

از مسائل جالب توجه بحران رو به تشدید خلیج فارس این است که نیروهای ترکیه که اکنون در اراضی قطر حضور دارند به این کشور با موافقت آمریکا و به بهانه مقابله هر گونه اقدام نظامی ایران علیه قطر یا هر کشور دیگر در خلیج فارس رفتند و این اقدام از استقبال عربستان سعودی رهبر« ائتلاف سنی» برخوردار شد ولی اکنون به نظر می رسد که ماموریت این نیروها 180 درجه تغییر کرده است و همانطور که  دکتر«منصور اکوگن» کارشناس استراتژیک ترکیه در گفت و گو با رادیو« هابرتیرک» در روز گذشته گفت: محدود به خنثی کردن هر گونه کودتا برای سرنگونی رهبران کنونی قطر شده است. این واقعیت را نیز به شکل غیر مستقیم ژنرال « الکر باشبوغ»رئیس ستاد مشترک سابق ارتش ترکیه مورد تأکید قرار داد و این را نیز به آن اضافه کرد که حضور این نیروها در قطر خطرات زیادی دارد.

ما بر این باور نیستم که در ساعت های آینده تمدید سومی برای ضرب الاجل ببینیم و احتمال وقوع سورپرایزها در دو شق اقتصادی و نظامی وجود دارد و بعید نمی دانیم که دولت«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در این بحران دست دارد و به هیزم آتش آن می افزاید تا شعله ورتر شود زیرا اگر این دولت به دنبال آرامش و راه حل سیاسی بود این را بر همپیمانانش تحمیل می کرد زیرا در هر صورت همه آنها بدون استثناء هم پیمانانش هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.