توتال موافقت کرده برای توسعه فاز ١١ میدان گازی پارس جنوبی یک میلیارد دلار سرمایه گذاری کند که این بزرگ ترین قرارداد نفتى بعد از لغو تحریم ها علیه ایران است که بر اساس الگوی جدید قراردادهاى نفتى به امضا می ‌رسد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: «توتال» غول انرژی فرانسه موافقت کرده است برای توسعه یک میدان گازی بزرگ دریایی  در ایران یک میلیارد دلار سرمایه گذاری کند.

این توافقنامه که بزرگترین توافق از سوی شرکت انرژی غربی در ایران از سال 2015 میلادی و امضای برجام محسوب می شود، در ماه فوریه به تأخیر افتاد زیرا توتال منتظر بود تا سیاست دولت «دونالد ترامپ» در قبال ایران را ارزیابی کند.

ترامپ علیه توافق هسته ای ایران سخن گفته است، و نگرانی های وی نسبت به این پیمان و بحث تحریم های بیشتر باعث شده است نگرانی هایی در میان شرکت های انرژی خارجی که به سرمایه گذاری در ایران اهمیت می دهند، ایجاد شود. اما دولت آمریکا قطعنامه های مربوط به تعلیق تحریم ها را امضا کرده است که اجازه می دهد تحت توافق هسته ای، قراردادهای خارجی با این کشور امضا شود.

غول انرژی فرانسه با امضای این قرارداد 50 درصد از سهام توسعه فاز 11 میدان پارس جنوبی را از آن خود می کند و یک میلیارد دلار در این پروژه 4.8 میلیارد دلاری سرمایه گذاری خواهد کرد. شرکای دیگر در این پروژه شرکت ملی نفت چین و شرکت پتروپارس ایران است.

میدان نفتی پارس جنوبی که توسط ایران و قطر مشترک است، در ابتدا در اوایل دهه 1990 توسعه یافت.

توتال نخستین شرکت انرژی غربی است که از زمان توافق هسته ای در یک پروژه بزرگ زیربنایی در ایران سرمایه گذاری می کند، و تحلیلگران می گویند انتظار دارند که دیگر شرکت های اروپایی نیز دنباله روی این شرکت باشند. شرکت هلندی «شل» یکی دیگر از غول های انرژی جهانی است که چندین یادداشت تفاهم برای اجرای پروژه ها در ایران امضا کرده است. تعداد زیادی از شرکت های دیگر نیز با ایران قرارداد امضا کرده اند.

سخنگوی توتال طی ایمیلی گفت: «ما افتخار می کنیم که اولین شرکت بین المللی هستیم که قرارداد نفت و گاز جدید با ایران امضا می کنیم.»

قراردادهای هواپیمایی چند میلیارد دلاری با شرکت هواپیمایی آمریکایی بوئینگ و رقیب اروپایی آن ایرباس بخشی از توافق هسته ای بود. خودروساز فرانسوی پژو سیتروئن نیز برای تولید خودروهای سیتروئن در ایران قرارداد 320 میلیون دلاری امضا کرده است.

دولت ترامپ 90 روز دیگر تعلیق تحریم ها علیه ایران را تمدید کرده است.

هفته پیش «پاتریک پویانه» مدیر عامل شرکت توتال گفته بود: «با توجه به بازار بزرگ ایران، یک میلیارد دلار ارزش خطر کردن را دارد. ما از بعضی خطرهای احتمالی آگاهی کامل داریم.»

مدیر عامل توتال همچنین گفت این شرکت قصد دارد یک پروژه پتروشیمی را هم در ایران راه اندازی کند.

شرکت توتال فرانسه گفته است توسعه میدان گازی پارس جنوبی را طی تابستان امسال آغاز می ‌کند.

شرکت نفتی توتال از دهه 1990 در بخش نفت و گاز با ایران همکاری داشته و به خصوص در اکتشاف و توسعه میدان نفتی سیری و ذخایر گازی پارس جنوبی فعال بوده است.

در پی تشدید تحریم‌ های هسته ‌ای علیه ایران، شرکت توتال فعالیت نفتی خود در ایران را متوقف کرد؛ هرچند دفتر این شرکت در ایران بسته نشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.