ضرب الاجل چهار کشور عربی حوزه خلیج فارس به قطر در خصوص موافقت با شروط آنها در حالی امشب پایان میابد که هیچ نشانه ‌ای از حل این بحران به چشم نمی خورد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه خبری گلف نیوز امارات گزارش داد: ضرب ‌الاجل عربستان، امارات متحده، مصر و بحرین به قطر امشب میابد.

پادشاه بحرین در تماس تلفنی با رئیس جمهور روسیه به بررسی تحولات مربوط به بحران دیپلماتیک در روابط میان قطر با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس پرداخت.

کرملین اعلام کرد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «حمد بن عیسی بن سلمان آل خلیفه» پادشاه بحرین در این تماس تلفنی بر لزوم برقراری گفتگوی مستقیم میان تمامی طرف‌ های بحران شکل گرفته میان قطر و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تاکید کردند.

در عین حال «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه در آنکارا با «خالد العطیه» وزیر دفاع قطر دیدار و گفتگو کرد. مذاکرات دو طرف که حدود یک ساعت و نیم به طول انجامید و «فکری ایشیک» وزیر دفاع ترکیه نیز در آن حضور داشت، در مقر حزب عدالت و توسعه و بدون حضور رسانه ها انجام شد.

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه در اظهاراتی پس از دیدار اردوغان و العطیه از برخی قرائن در خصوص امکان دستیابی به نتیجه پیرامون بحران قطر خبر داد.

این در حالی است که شب گذشته، و در حالی که هنوز مهلت 10 روزه تعیین شده برای پذیرش درخواست های عربستان و متحدان این کشور برای از سرگیری روابط با قطر پایان نیافته بود، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر گفت که کشورش فهرست درخواست ‌ها و شروط عربستان و متحدانش را رد می ‌کند.

با این حال وزیر خارجه قطر آمادگی این کشور را برای انجام گفتگو در شرایط مناسب اعلام کرد.

وی که این اظهارات را در مصاحبه با خبرنگاران در شهر «رم» ایتالیا بیان می ‌کرد.

قطر ممکن است با تحریم‌ های بیشتر این کشورهای عربی روبرو شود.

وزیر خارجه قطر تصریح کرد: «این فهرست از درخواست‌ ها رد می ‌شود. گویا چنین درخواست‌ هایی مطرح شده که پذیرفته نشود بنابراین در مورد آنها مذاکره نخواهد شد. ما مایل به گفت و گو هستیم، ولی هرگونه گفت و گویی باید در شرایطی واقعی و مناسب برگزار شود.»

وی تاکید کرد هیچکس حق ندارد برای حق حاکمیت یک کشور ضرب ‌الاجل تعیین کند.

این بحران ماه گذشته بعد از آن شروع شد که عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خودشان را با قطر قطع و این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کردند. این در حالی است که قطر این اتهامات را رد می ‌کند.

تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره، کم کردن روابط با ایران و تعطیلی پایگاه هوایی ترکیه در قطر، بخشی از درخواست ‌های این چهار کشور عربی از دوحه است. اما قطر در واکنش، این اقدام را «غیرموجه و بی‌اساس» خواند.

قطر همچنین گفت که موارد مطرح شده‌، ربطی به «مقابله با تروریسم» ندارد و هدف از این درخواست ‌ها، محدود کردن حاکمیت این کشور است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.