مجله مطرح آمریکایی پیگیری ماموریت واشنگتن علیه سوریه، ایران و روسیه را خطرناک و غیر ضروری خوانده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی نوشت: دولت ترامپ و برخی از کارشناسان تروریسم و دیده بانان غربی در سوریه ادعا می کنند که داعش نمی تواند در سوریه نابود شود مگر اینکه «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه از قدرت برکنار شود و نفوذ ایران به شدت کاهش یابد. رئیس ‌جمهور آمریکا بشار اسد را تهدید کرده است که در صورت انجام حمله شیمیایی دیگری، بهای سنگینی خواهد پرداخت. اما نیازی به گفتن نیست که عملیات علیه ایران، اسد و روس ها در سوریه به بهانه حفاظت از منافع امنیتی حیاتی آمریکا اقدامی خطرناک و غیر ضروری است. در اینجا پنج دلیل قانع کننده در این خصوص ارائه می شود:

 

آمریکا نمی تواند داعش را از بین ببرد

ترامپ در سخنرانی مراسم تحلیف خود در مورد ریشه کن کردن تروریسم از روی زمین سخن گفت. اما این کار امکان پذیر نیست. تا زمانی که تمامی مشکلات رفع نشود، داعش و دیگر گروه های تروریستی همچنان به کار خود ادامه خواهند داد.

 

برکناری اسد غیرممکن است

ایده مقابله با ایران یا تلاش برای تضعیف نظام اسد در تلاش برای از میان برداشتن او از قدرت و یا تحمیل یک دولت انتقالی به وی، واهی است. چندین سال است که واهی بودن این ایده آشکار است. برکناری اسد از قدرت تنها منجر به بروز هرج و مرج بیشتر خواهد شد زیرا هیچ نیروی سازمان یافته ای با غرب جایگزین او نخواهد شد. در خصوص انتقال قدرت نیز قطعا اکنون که کنترل بسیاری از شهرها و مناطق بحرانی سوریه در دست دولت است، بشار اسد با برگزاری مذاکرات برای تشکیل دولت انتقالی موافقت نخواهد کرد. علاوه بر این، روس ها که در نهایت یک راه حل سیاسی را به عنوان یک استراتژی خروج می خواهند، به نظر نمی رسد برای این کار عجله ای داشته باشند.

 

ما نمی خواهیم با ایران وارد جنگ شویم

تلاش برای مقابله با نفوذ ایران در سوریه به نظر می رسد تنها در فرضیات درست باشد. کسانی که تلاش می کنند نفوذ ایران را در سوریه کاهش دهند، ابتدا باید نشان دهند که این اقدام چگونه به شکست داعش کمک خواهد کرد.

در حقیقت ما هیچگاه نمی خواهیم با چنین فرضیاتی با ایران وارد جنگ شویم.

 

آمریکا نمی تواند روسیه را به حاشیه بکشاند

ترس از این که آمریکا و روسیه وارد یک جنگ تمام عیار در مورد سوریه شوند، به شدت مورد توجه است، زیرا هر دو به طور کامل از پیامدهای بالقوه فاجعه بار آن نگران هستند. اما ادامه تشدید تنش های نظامی میان نیروهای روسی و آمریکایی در سوریه باعث می شود که همکاری دو کشور در قبال سوریه تقریبا غیرممکن باشد. روسیه با چندین حقیقت ناخوشایند با واشنگتن موجه می شود: اولا، در موقعیت نظامی و دیپلماتیک بسیار قوی تری در مقایسه با آمریکا قرار دارد. دوما، به دلیل اینکه پوتین دست بالا را دارد، اعمال هر گونه  محدودیتی علیه اسد غیر ممکن است. پوتین بعید است که هر گونه حضور بین المللی در سوریه را که به تضعیف صلح، ثبات و بازسازی سوریه منتهی شود، بپذیرد. سوما حضور مسکو برای اجرای برنامه های سیاسی و اقتصادی که برای ثبات و بازسازی سوریه مورد نیاز است، حیاتی خواهد بود. به طور خلاصه، هیچ گونه همکاری با مسکو بعد از جنگ در سوریه امکان پذیر نخواهد بود اگر که آمریکا تلاش کند بر روسیه فشار تحمیل کند. کسانی که این گونه استدلال می کنند که فشار بر مسکو تنها راهی است که پوتین را تغییر می دهد، از عدم تمایل رئیس جمهور آمریکا برای سوء رفتار با روسیه آگاهی ندارند.

 

منافع آمریکا در سوریه به اندازه مخالفان آن حیاتی نیست

مهم نیست که سوریه برای آمریکا چه اهمیتی دارد (و می توان اینگونه استدلال کرد که اصلا مهم نیست)، واشنگتن باید تصمیم بگیرد که چقدر آماده است تا قربانی دهد و آیا آماده است در صورت مقابله به مثل ایران و روسیه، بماند. شکاف عینی بین دیدگاه آمریکا در این خصوص و دیدگاه کسانی که در منطقه و یا نزدیک به آن زندگی می کنند، وجود دارد.

این استدلال که تنها راه برای تغییر محاسبات روسیه یا ایران افزایش فشارها بر آنها است، یک بازی خطرناک است.

سناریوی افغانستان این بار در سوریه برای واشنگتن تکرار می شود. آمریکا یک دهه و نیم در افغانستان گرفتار شده است و هنوز هم نمی داند موفقیت پایداری در این کشور خواهد داشت یا خیر.

با این حال هدف اولیه در سوریه باید همچنان تضعیف گروه های تروریستی و ممانعت از حملات آنها به آمریکا، اروپا و متحدان منطقه ای آمریکا باشد. این یک نتیجه مطلوب نیست، اما به مراتب بهتر از دنبال کردن اهداف غیرواقعی و غیرقابل تحقق است که می تواند آمریکا را وارد جنگ های بی پایان و انحرافی کند. اما برای امریکا این رویکرد مناسب است، به ویژه اگر که خطرات مربوط به رویارویی با سوریه و ایران در نظر گرفته شود. و نشانه های امیدوارانه ای وجود دارد که پنتاگون حداقل از این خطرات آگاه است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.