بعد از آنکه عربستان سعودی از قطر خواست که روابط خود را با ایران قطع کند، رهبران ایران و قطر در اقدامی که بی اهمیتی به سعودی ها محسوب می شود گفته اند که قصد دارند روابط خود را گسترش دهند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه المانیتور در گزارشی نوشت: در بحبوبه تلاش های سعودی ها به منظور انزوای سیاسی و اقتصادی قطر، «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر تلفنی صحبت کرد و بر گسترش روابط خود با این کشور کوچک در حوزه خلیج فارس تاکید کرد.

روحانی طی تماس تلفنی روز 25 ژوئن به امیر قطر گفت: «کمک به اقتصاد قطر و گسترش روابط - به ویژه در بخش خصوصی بین دو کشور - می تواند یک هدف مشترک باشد.» گزارش شده است که از زمان محاصره اقتصادی عربستان و بستن مرزهای این کشور به روی قطر، ایران روزانه 1100 تن میوه و سبزیجات به قطر ارسال کرده است. تنها مرز زمینی قطر با عربستان سعودی است.

روحانی خاطر نشان ساخت که به دنبال تقویت روابط بین ایران و قطر است و «ظرفیت زیادی برای تقویت روابط» وجود دارد.

روحانی در سایه بحران قطر و عربستان سعودی که کشورهای منطقه ای و همچنین کشورهای غربی را درگیر خود کرده است، گفت: «ما اعتقاد داریم اگر اختلافی بین کشورهای منطقه شکل می گیرد، فشار، تهدیدات و تحریم ها، راه حل اختلافات نیست.» وی افزود: ایران آماده کمک به کاهش تنش ها است.

این گفتگوی تلفنی و تاکید این دو مقام بر گسترش روابط در حالی صورت می گیرد که یکی از 13 درخواستی که تیم عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین به قطر ارائه داد این است که آنها روابط خود را به طور کامل با ایران قطع کنند. خواسته های دیگر شامل تعطیلی شبکه خبری الجزیره، و توقف همکاری با گروه های تروریستی است.

روحانی همچنین گفت که محاصره قطر «برای کشور ما غیر قابل قبول است. فضای هوایی، دریاها و سرزمین های ما به عنوان کشور برادر و همسایه به روی قطر باز است.»

ثانی گفت که کشورش آماده گسترش روابط و همکاری برای حل مشکلات کشورهای مسلمان است و خاطرنشان ساخت: «دنیای اسلام در یک وضعیت چالش برانگیز است و برای حل مشکلات، به رهبران معقول و گفت و گو نیاز است.»

گفتگوی تلفنی بین رهبران ایران و قطر، فقط چند روز پس از انتشار لیست مطالبات سعودی، نشان می دهد که قطر از پذیرش شرط قطع ارتباط با تهران امتناع کرده است. یکی از تقاضاهای عربستان سعودی برای توقف برنامه ساخت پایگاه نظامی در ترکیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور را به خشم آورده و وی این تقاضاها را خلاف قوانین بین المللی خوانده است.

اردوغان تاکید کرده است: «خروج نیروهای ترکیه از قطر یک رفتار غیرمحترمانه با ما است.»

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز محاصره تحمیل شده علیه قطر را یک اشتباه بشردوستانه دانست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.