همزمان با حمله بالگرد پلیس به دیوان عالی، محاصره پارلمان از سوی طرفداران دولت و صف آرایی تانک ها برای حفاظت از کاخ ریاست جمهوری، سایه کودتای نظامی بر ونزوئلا سنگینی می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رویترز گزارش داد بنا بر گزارش‌ ها یک بالگرد پلیس به دیوان عالی ونزوئلا حمله کرده‌ است. مادورو این حمله را «تروریستی» نامیده ‌است.

رخداد اخیر از روند رو به افزایش بحران سیاسی در ونزوئلا حکایت دارد و این کشور آمریکای لاتین را تا احتمال وقوع کودتای نظامی پیش می برد.

شاهدان از شنیده ‌شدن صدای انفجار در مناطق مرکزی شهر «کاراکاس» که محل دیوان عالی آن کشور، کاخ ریاست‌ جمهوری و برخی دیگر ساختمان‌ های مهم دولتی‌ است، خبر داده ‌اند. دیگر شبکه‌ های خبری نیز به ‌نقل از رئیس‌ جمهوری ونزوئلا از حمله بالگرد پلیس خبر داده ‌اند.

 

3

2048

روزنامه نیویورک ‌تایمز به نقل از مقام‌ های دولتی آن کشور نوشته است این حمله توسط گروهی از «نیروهای سرکش پلیس» انجام شده‌ است. ویدئویی از محل وقوع حمله نشان می ‌دهد بالگرد اطراف ساختمان دیوان عالی گشت می ‌زند و صدای انفجار از محل شنیده می ‌شود.

گزارشی از کشته یا جراحات احتمالی منتشر نشده است.

افسر مسئول حادثه که خود را «اسکار پرز» معرفی کرده با ظاهر شدن در اینستاگرام بیانیه ای صادر کرد. مردان مسلح نقابدار در کنار او ایستاده بودند.

او از مردم خواست با دولت ونزوئلا مخالفت کنند.

او گفت: «ما ائتلافی از کارمندان نظامی، ماموران پلیس و غیرنظامیانی هستیم که خواستار توازن و مخالف این دولت مجرم هستند. ما به هیچ گرایش سیاسی یا حزبی تعلق نداریم. ما ملی گرا، میهن پرست و نهادگرا هستیم.»

او گفت نبرد آنها علیه نیروهای امنیتی نیست بلکه علیه معافیت این دولت از مجازات است.

از سوی دیگر، تانک های نظامی تامین امنیت کاخ ریاست جمهوری را بر عهده گرفته اند، اقدامی که به احتمال وقوع کودتای نظامی در ونزوئلا قوت بیشتری می بخشد.

بالگرد در اطراف وزارت کشور نیز دیده شده ‌است؛ یعنی جایی ‌که مادورو در آن در حال سخنرانی بود.

نیکلاس مادورو روز سه شنبه هشدار داد در صورتی که دولت سوسیالیست وی به صورت خشونت آمیز توسط مخالفان سرنگون شود، وی و حامیانش سلاح در دست خواهند گرفت.

 

1

 

مادورو این سخنان را در حالی اعلام کرد که مخالفان دولت وی از سه ماه پیش اعتراضات خیابانی را در این کشور آغاز کرده اند.

رئیس جمهور ونزوئلا در این باره گفت: «من این موضوع را به جهان اعلام می کنم و امیدوارم که جهان پس از 90 روز اعتراض، ویرانی و مرگ، صدای من را بشنود.» اشاره وی در این سخنان به ناآرامی های ضد دولتی در ونزوئلا بود که از ماه آوریل تا کنون دست کم 75 کشته بر جای گذاشته است.

وی افزود: «اگر ونزوئلا به ورطه آشوب و خشونت بیافتد، و انقلاب بولیواری ویران شود، ما وارد مبارزه خواهیم شد. ما هرگز کوتاه نخواهیم آمد، و آنچه را که با رای نتوانست محقق شود، با اسلحه محقق خواهیم کرد. ما با سلاح، سرزمین پدری را آزاد خواهیم کرد.»

مادورو که 54 سال دارد، این مطالب را طی سخنرانی خطاب به تظاهرات کنندگان و با هدف جلب حمایت در رای گیری 30 ژوئیه اعلام کرد که موضوع آن، ایجاد یک نهاد عالی موسوم به «شورای قانون اساسی» است. این شورا قرار است قانون اساسی ونزوئلا را از نو بنویسد، و برتر از نهادهای تحت کنترل مخالفان از جمله کنگره ونزوئلا باشد.

مادورو اعلام کرده است تشکیل این نهاد، تنها راه ایجاد صلح در ونزوئلا خواهد بود. این در حالی است که مخالفان دولت ونزوئلا که خواهان برگزاری انتخابات ریاست جمهوی زودهنگام در اواخر سال 2018 هستند،‌ عقیده دارند این همه پرسی اقدامی غیر واقعی است که صرفا هدف حفظ قدرت سوسیالیست ها را پیگیری می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.