داعش تلاش می کند که توان خود برای انجام فعالیت های تروریستی در هر جای جهان را به رغم از دست دادن مساحت های جغرافیایی گسترده که در اشغال داشت، ثابت کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری شینهوا در گزارشی نوشت: برخی از کارشناسان و ناظران فلسطینی بر این باورند که حملات تروریستی اخیر گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف جهان به منظور «انتقام» این گروه به دلیل کاهش نفوذش و تنگ تر شدن حلقه محاصره اش در سوریه و عراق صورت گرفته است.

هفته های اخیر سلسله حملات خونین رخ داد که لندن و منچستر در انگلیس، ایران و مصر شاهد آن بودند که گروه تروریستی داعش مسئولیت کامل انجام آنها را به عهده گرفت.

این حملات افزایش روند عملیات تروریستی در جهان در اوایل سال کنونی را شکل داده است.

به باور ناظران فلسطینی دلیل افزایش این حملات، کاهش نفوذش در دو پایگاه اصلی آن در «موصل» در عراق و «الرقه»در سوریه است.

«غسان الخطیب» استاد دانشگاه فلسطینی گفت که داعش تلاش می کند که توان خود برای انجام فعالیت های تروریستی در هر جای جهان را به رغم از دست دادن مساحت های جغرافیایی گسترده که در اشغال داشت، ثابت کند.

الخطیب افزود: هر گاه داعش در پایگاه های اصلی اش دچار مشکل شد، به انتقام و اثبات خود از طریق عملیات فردی در مناطق مختلف جهان روی آورد.

الخطیب آخرین عملیات داعش را « نشان دهنده کاهش قدرت و ضعف این گروه» در منطقه عربی دانست.وی تصریح کرد که داعش توانست منتشر شده و توسعه یابد آن هم به دلیل حالت نظام های هرج و مرج طلب و توسعه ناقص و دیگر نشانه های ناکامی مانند بیکاری و مشکلات اقتصادی. در نهایت نیز از بین بردن این پدیده داعشی به شکل نهایی نیازمند حل این مشکلات و دادن فرصت های بزرگتر به جوانان در همه زمینه هاست.

از سوی دیگر، «هانی المصری» نویسنده و تحلیلگر فلسطینی  بر این باور است که داعش تلاش می کند که استراتژی جدیدی را با عملیات تروریستی خارجی در کشورهای جهان تدوین کند تا ثابت کند که  همچنان وجود دارد و حملات به این گروه در پایگاه هایش و از دست دادن بیشتر اراضی که در سوریه و عراق در اشغال خود داشت را کاهش دهد.

 به باور المصری حملات اخیر داعش  چیزی نیست جز« ضربه وداع کننده» یا به مانند انسانی است که آخرین نفس های خود را می کشد.

المصری در ادامه گفت که داعشی که از مواضع اصلی دفاع نمی کند نمی تواند خودش را از طریق حملاتی به مکان هایی که هزاران کیلومتر از مراکزش به دور هستند، حفظ کند، این اقدامات داعش به نظر می رسد اقداماتی مأیوس است برای انتقام که بر پایه  استراتژی قرار ندارد.

وی افزود که داعش می خواهد ثابت کند که هنوز وجود دارد و در همه مکان ها باندهای خفته دارد لیکن این امر این گروه را در سوریه و عراق نجات نمی دهد.

مصری تأکید می کند که از بین بردن پدیده داعشیسم فقط از طریق تکیه کردن بر قدرت و زور امکان پذیر نیست بلکه نباید بستر و زمینه ای که منجر به بروز این گروه شد را به حال خود رها کرد.

المصری تأکید کرد که حملات نظامی علیه گروه داعش این گروه را  برای مدتی متوقف یا محاصره اش می کند لیکن بار دیگر بر می گردد یا جایگزینی برای آن ظهور پیدا می کند.

«عبدالمجید سویلم»استاد علوم سیاسی در کرانه باختری نیز با شکست جغرافیایی داعش در سوریه و عراق موافق است لیکن اشاره می کند که سرمایه واقعی داعش وجودش روی زمین است « به معنای اینکه این گروه همچنان برخی مناطق جغرافیایی را دارد » و این تقریبا دیگر در حال تمام شدن است.

سویلم بر این باور است که داعش با سرعت زیادی به عملیات نظامی در همه جهت ها و در همه مکان ها منتقل شد تا به عناصرش ثابت کند که همچنان دارای امکانات بزرگی است.

سویلم این احتمال را می دهد که حملات در مرحله آینده از طریق مجموعه ها یا عناصری که«گرگ های غیر قابل کنترل» یا عناصری که نام های دیگر روی آنها گذاشته می شود، ادامه می یابد. وی نسبت به افزایش عملیات به شکل بزرگ و بی سابقه در همه جهت ها هشدار داد.

وی اشاره کرد که گروه داعش همچنان به واسطه فروش نفت و فدیه ها از عملیات گروگان گیری و فروش آثار باستانی و استفاده از منابع طبیعی در مناطق تحت اشغالش، میلیون ها دلار به دست می آورد.

این استاد دانشگاه فلسطینی تأکید می کند که موفقیت در مبارزه با تروریسم داعش و توقف حملاتش نیازمند اتحاد کشورها و سازمان ها به شکل قاطع در رویارویی با این گروه و از بین بردن فضا و بستری است که باعث به وجود آمدنش و رشد قدرتش شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.