رهنمودهای حکیمانه امام خمینی (ره) و آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب به لزوم حفظ وحدت میان مسلمانان جهان و حضور یکپارچه آنان در راهپیمایی روز قدس را باید همواره در خاطر داشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیشن پاکستان در گزارشی نوشت: روز قدس هر ساله در آخرین جمعه ماه رمضان برگزار می شود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، امام خمینی (س) از مسلمانان خواست تا در چنین روزی برای تظلم خواهی مسلمانان تحت ستم در سراسر جهان - به ویژه در فلسطین راهپیمایی کنند. در این روز، قبل از نماز جمعه در اعتراض به اشغال فلسطین راهپیمایی هایی در سراسر جهان برگزار می شود.

از آنجایی که پایان ماه مبارک رمضان از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، اگر آخرین روز رمضان در روز جمعه باشد، روز قدس هفته پیش از آن برگزار خواهد شد. در بعضی از کشورها، به دلیل نبود مجوز پلیس در روز جمعه، این تجمع در روز دیگری انجام می شود یا تنها اجازه داده می شود تا همایش هایی در آن روز برگزار شود.

از زمان اشغال فلسطین در سال 1948، اکثر دانشمندان مذهبی خواستار عدالت برای مردم فلسطین شده اند.

امام خمینی (س) از زمان پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت که یکی از اهدافش آزادی فلسطین از چنگال رژیم اشغالگر است. پس از انقلاب اسلامی، تمام روابط رسمی ایران با اسرائیل قطع شد و سفارت این رژیم در ایران به فلسطینیان اعطا شد. هنگامی که رژیم صهیونیستی در 13 رمضان سال 1399 هجری قمری (7 اوت سال 1979 میلادی) به جنوب لبنان حمله کرد، امام خمینی سخنرانی ایراد کرد و طی آن، جمعه آخر ماه رمضان را به عنوان «روز قدس» نامگذاری کرد:

«بسم الله الرحمن الرحیم. من طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم که اکنون، این روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است و به ویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی پیاپی خانه و کاشانه ایشان را بمباران می کند. من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی میخواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن، به هم بپیوندند، و جمیع مسلمانان جهان را دعوت میکنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند.» (صحیفه نور، ج 8 ، ص 2)

در روز قدس در بیش از 80 کشور اسلامی و غیر اسلامی در سراسر جهان راهپیمایی برگزار می شود. ایران، مالزی، هند، سنگاپور، اندونزی، ترکیه، آمریکا، کانادا، نروژ، آذربایجان، سودان، انگلیس، بحرین، بوسنی، تونس، پاکستان، استرالیا، آلمان، رومانی، کویت، اسپانیا، آفریقای جنوبی، سوئد ، ونزوئلا، آلبانی، یمن و یونان شماری از این کشورها هستند.

رسانه های غربی معمولا تلاش می کنند روز قدس را کمرنگ جلوه دهند. آنها اغلب یا سکوت می کنند و یا از عبارت های مبهم مانند «هزاران تظاهرات کننده» استفاده می کنند تا نشان دهند که تعداد حاضران در راهپیمایی این روز بزرگ قابل توجه نیست. آنها به طور معمول تنها به جمله ای از سخنرانی رئیس جمهور ایران اشاره می کنند.

 

روز قدس در بیانات امام خمینی (س)

روز قدس فقط روز فلسطین نیست، روز اسلام است؛ روز حکومت اسلامی است. روزی است که باید جمهوری اسلامی در سراسر کشورها بیرق آن برافراشته شود. روزی است که باید به ابرقدرت ها فهماند که دیگر آنها نمی ‏توانند در ممالک اسلامی پیشروی کنند. من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم می ‏دانم، و روزی است که باید ما تمام قوای خودمان را مجهز کنیم؛ و مسلمین از آن انزوایی که آنها را کشانده بودند خارج شوند و با تمام قدرت و قوت در مقابل اجانب بایستند.

روز قدس، روزی است که باید به این روشنفکرانی که در زیر پرده با امریکا و عمال امریکا روابط دارند هشدار داد. هشدار به اینکه اگر از فضولی دست برندارید، سرکوب خواهید شد!....... روز قدس روزی است که باید به همه ابرقدرت ها هشدار داد که باید دست خود را از روی مستضعفین بردارید و سر جای خود بنشینید.... روز قدس روز اسلام است. روز قدس روزی است که اسلام را باید احیا کرد و احیا بکنیم و قوانین اسلام در ممالک اسلامی اجرا بشود. روز قدس روزی است که باید به همه ابرقدرت ها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما، به واسطه عمال خبیث شما، واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حیات اسلام است.

روز قدس یک روز جهانی است. روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملت هایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا بودند، در مقابل ابرقدرت هاست. روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند. روزی است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد. متعهدین این روز را روز قدس می‏ دانند، و عمل می ‏کنند به آنچه باید بکنند. و منافقین- آنهایی که با ابرقدرت ها در زیر پرده آشنایی دارند و با اسرائیل دوستی- در این روز بی ‏تفاوت هستند، یا ملتها را نمی ‏گذارند که تظاهر کنند. روز قدس روزی است که باید سرنوشت ملتهای مستضعف معلوم شود، باید ملت های مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین.

روز قدس یک روز اسلامی است، و یک بسیج عمومی اسلامی بود. و من امیدوارم که این امر مقدمه باشد از برای یک «حزب مستضعفین» در تمام دنیا.

امیدوارم که مسلمان ها روز قدس را بزرگ بشمارند و در همه ممالک اسلامی، در روز قدس، در روز جمعه آخر ماه مبارک، تظاهرات کنند، مجالس داشته باشند، محافل داشته باشند، مسجد داشته باشند، در مساجد فریاد بزنند. وقتی یک میلیارد جمعیت فریاد کرد، اسرائیل نمی‏ تواند، از همان فریادش می ‏ترسد.

 

روز قدس در بیانات آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب

روز قدس یک روز بین ‌المللی اسلامی و روز بزرگ و مهمی است که ملت ایران و دیگر ملت‌ های مسلمان، حرف حقی را که استکبار حداقل 60 سال برای خاموش کردن آن سرمایه گذاری کرده بود، فریاد می کنند.

تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران و اعلام روز قدس و تبدیل سفارت رژیم صهیونیستی در تهران به سفارت فلسطین، حرکت تهاجمی بود که در مقابل توطئه شصت ساله استعمار برای محو فلسطین از نقش جغرافیای جهان، ایستاد.

... اما مساله‌ فلسطین و روز قدس. روز قدس، روزِ آزمایش بزرگ ملت ‌هاى مسلمان است؛ روز قدس، آن روزى است که ملت ‌هاى مسلمان بى‌ واسطه‌ مقامات رسمى حرف ‌شان را در دنیا مطرح مى‌ کنند.

دولت‌ هاى اسلامى با بهانه ‌هاى مختلف و براى خاطر شاد کردن دل آمریکا، نباید ارتباطشان را با این رژیم غدارِ ستمگر غاصب - که خطرى براى همه‌ منطقه و همه‌ ملت ها و دولتهاست - عادى کنند؛ نباید به‌ خاطر امریکا، روى خوش به این رژیم نشان بدهند، که این کار زشتى است. دلیل زشت بودن این کار هم این است که آن کسانى‌ که مرتکب این عادى ‌سازى مى‌ شوند، لااقل در اوایل کار، آن را پنهان نگه مى‌ دارند؛ لذا کار زشتى است که پنهانش مى‌ کنند. کار زشت را نباید انجام داد، نه این ‌که پنهان کرد.

روز قدس نشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دهنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندى حق و باطل، صف ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندى عدل در مقابل ظلم است. روز قدس فقط روز فلسطین نیست؛ روز امت اسلامى است. روز فریاد رساى مسلمانان علیه سرطان کشنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ صهیونیزم است که به وسیله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دست متجاوز اشغالگران، مداخله کنندگان، قدرت هاى استکبارى به جان امت اسلامى افتاده است. روز قدس چیز کوچکى نیست. روز قدس یک روز جهانى است. یک پیام جهانى هم دارد. نشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این است که امت اسلامى اولاً زیر بار ظلم نمی رود، ولو این ظلم از پشتیبانى بزرگترین و قدرتمندترین دولتهاى عالم برخوردار باشد. چقدر سعى کردند روز قدس را تضعیف کنند؛ اما ترفندها و حقه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و پول خرج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کردنها و خباثت هاى سیاسى آنها بر روحیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ملت ایران اثرى ندارد.

روز قدس روز بسیار عظیمى است.

امروز مساله فلسطین به برکت بیداری اسلامی، بار دیگر به یک مساله اصلی دنیای اسلام تبدیل شده است؛ نباید بگذارید این برجستگی و این امتیاز از بین برود و زیر توطئه ها و ترفندهای دشمنان مسلمان ها و دشمنان امت اسلامی پنهان بماند. مساله فلسطین یک مساله اصلی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.