مصوبه اعمال تحریم های جدید مالی علیه ایران و روسیه که هفته گذشته به تصویب سنای آمریکا رسید، با یک مشکل اساسی مواجه شده که می تواند از به رای گذاشتن سریع آن در مجلس نمایندگان آمریکا و تبدیل شدن آن به قانون جلوگیری کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست در گزارشی نوشت مصوبه اعمال تحریم های جدید علیه ایران و روسیه هفته گذشته تقریبا به صورت اجماعی ( 98 رای مثبت در برابر دو رای منفی) به تصویب سنای آمریکا رسید. اما این هفته با یک مشکل جدی مواجه شده که می توان تصویب آن را در کنگره به تعویق اندازد.

خبرهایی در این خصوص به گوش می رسد که مصوبه جدید موسوم به «قانون مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران» که تحریم هایی جدید علیه روسیه را نیز در بر می گیرد، به مانع برخورده است.

این مصوبه قبل از آنکه برای امضا یا وتو به دست «دونالد ترامپ» برسد، باید ابتدا به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا نیز برسد. انتظار می‌ رفت این طرح با سرعت در مجلس نمایندگان تصویب و برای امضای رئیس جمهوری ارسال شود اما به گفته برخی اعضای مجلس نمایندگان، روند رسیدگی به آن در این مجلس با مشکلاتی مواجه شده است.

گفته می شود که اکنون اعضای مجلس نمایندگان آمریکا دریافته اند که این مصوبه ناقض اصل مربوط به «انشاء قوانین» در قانون اساسی این کشور است که می گوید روند رسیدگی به قوانینی که دارای بار مالی است و می تواند درآمدهای دولت را افزایش دهد، باید توسط مجلس نمایندگان مطرح گردد.

به گفته «کوین برادی» نماینده ایالات «تگزاس» در کنگره، «طرح نهایی و لحن نهایی این مصوبه، یکی از اصل های قانون اساسی را نقض کرده است.»

وی افزود: «بنابراین این تعویق، یک مسئله سیاسی و یک مسئله دو حزبی نیست؛ بلکه یک مسئله مرتبط با قانون اساسی است که باید به شیوه ای مثبت به آن رسیدگی شود.»

این مشکل در شرایطی به وجود آمده که دولت ترامپ تلاش می کند این مصوبه تحریم ها را به تعویق بیاندازد و یا لغو کند.

برخی از نمایندگان حزب دموکرات اعضای حزب جمهوری خواه در مجلس نمایندگان را متهم کرده ‌اند که به منظور جلوگیری از وارد شدن فشار بر ترامپ، در صدد وقت کشی و تعویق بیجا در روند تصویب این طرح برآمده‌ اند.

«چارلز شومر» رهبر اقلیت سنا، جمهوری خواهان را متهم کرده است که برای نجات ترامپ به روسیه سخت نمی گیرند.

شومر گفت: «حمایت دو حزبی از این مصوبه پیام قوی به ترامپ ارسال می کند که نباید تحریم های اعمال شده علیه روسیه را برچیند و به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه هم این پیام را می دهد که دخالت در انتخابات ما نادیده گرفته نخواهد شد. مجلس نمایندگان باید فورا این مصوبه را تصویب کند.»

پس از تصویب این طرح در مجلس سنا، برخی ناظران گفتند که رئیس جمهور آمریکا قاعدتا از اعمال فشار بیشتر بر ایران حمایت می‌ کند و از این جهت امضا و اجرایی شدن این مصوبه به سرعت انجام خواهد گرفت.

اما آنها این نکته را فراموش کرده بودند که ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی از بهبود روابط با روسیه حمایت کرده و رئیس جمهور آن کشور را ستوده بود.

اکنون رهبران مجلس نمایندگان با همکاری با کمیته های امور خارجی سنا و مجلس نمایندگان در حال بررسی موضوع هستند، اما سنا می تواند با به روز رسانی فوری این طرح و ارسال مجدد آن به مجلس نمایندگان این مشکل را حل کند.

دموکرات ها گفته اند جمهوری خواهان برای نشان دادن وفاداری خود به ترامپ بخش هایی از این طرح را متوقف می کنند.

در چنین صورتی، احتمالا تغییرات مورد نظر در بخش مربوط به تحریم روسیه صورت خواهد گرفت.

وزارت خزانه داری آمریکا پیشتر در روز سه شنبه گفته بود تحریم های روسیه به افراد و شرکت های درگیر در مناقشه روسیه- اوکراین محدود خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.