اقدامات علیه رئیس جمهور آمریکا به اوج خود رسیده است و سیاستمداران این کشور پیش بینی می کنند اگر او استیضاح هم نشود، فشارها تا حدی بر او افزایش یابد که مجبور به استعفا شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه آمریکایی واشنگتن اگزماینر در گزارشی نوشت: فشارها بر ترامپ به دلیل اقدامات وی در نقض قانون اساسی آمریکا و ارتباط اش با روسیه به اوج خود رسیده است.

«نانسی پلوسی» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا و نماینده دموکرات ایالت «کالیفرنیا» پیش ‌بینی کرده است که پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سرانجام موجب «استعفای خودخواسته» دونالد ترامپ می ‌شود.

او گفت: «من فکر می کنم صحبت در مورد استیضاح سخت باشد ... او خودش در نهایت استعفا خواهد داد.»

نانسی پلوسی معتقد است دموکرات‌ ها باید صبور باشند تا تحقیقات در مورد پرونده دخالت روسیه به سرانجام برسد، به ویژه باید منتظر نظر نهایی «رابرت مولر» مسئول جدید پرونده روسیه باشند.

به گفته وی، در پایان تحقیقات دیگر نیازی نیست دموکرات‌ ها تلاشی برای اخراج ترامپ از کاخ سفید انجام دهند زیرا وی به شکل خودخواسته استعفا خواهد داد.

پلوسی همچنین معتقد است که اگر ترامپ دستور اخراج مولر را صادر کند - امری که برخی از نزدیکان ترامپ وی را تشویق به انجام آن می ‌کنند - دلیل کافی در اختیار خواهد بود تا جمهوری‌ خواهان به طور جدی تصمیم بگیرند از سوی حزب اقدامی علیه رئیس جمهور انجام دهند.

نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا این اظهارات را پشت درهای بسته و در جلسه روز سه ‌شنبه بیان کرد. وی در این جلسه سعی داشت نمایندگان را به اعلام جرم علیه رئیس جمهور آمریکا تشویق کند.

پلوسی معتقد است ترامپ و نزدیکانش اقدامات زیادی در جهت متوقف کردن و یا سنگ ‌اندازی در مسیر تحقیقات مرتبط با پرونده روسیه انجام داده‌ اند.

چندین نماینده دموکرات از جمله «ال گرین» نماینده تگزاس خواستار اخراج قانونی ترامپ از کاخ سفید شده اند.

این در حالی است که نزدیک به 200 عضو دموکرات کنگره آمریکا روز چهارشنبه علیه ترامپ در یک دادگاه فدرال اقامه دعوی خواهند کرد. این گروه از قانونگذاران آمریکایی اعلام کرده اند که دونالد ترامپ به واسطه فعالیت های تجاری خود با دریافت کمک های مالی از دولت های خارجی قانون اساسی آمریکا را نقض کرده است.

«ریچارد بلومنتال» عضو دموکرات سنای آمریکا از ایالت «کنتیکت» که طراح اصلی این شکایتنامه است، تعداد امضاکنندگان را 196 نفر اعلام کرده است. رقمی که تاکنون بیشترین تعداد امضاکنندگان یک شکایت حقوقی از رئیس جمهور آمریکا به شمار می آید.

هیچ کدام از اعضای جمهوری خواه کنگره تاکنون این شکایتنامه را امضا نکرده اند.

روزنامه واشنگتن پست موفق به مشاهده نسخه ای از این شکایتنامه 37 صفحه ای شده است که بر اساس آن، اعضای دموکرات کنگره از نظر حقوقی به بندی از قانون اساسی آمریکا استناد کرده اند که براساس آن رئیس جمهوری این کشور پیش از دریافت هدایا و کمک های مالی از دولت های خارجی باید موافقت کنگره را جلب کند. شاکیان همچنین با اشاره به عدم انتشار اظهارنامه های مالیاتی دونالد ترامپ اعلام کرده اند که میزان پرداخت ها به شرکت تجاری دونالد ترامپ (سازمان ترامپ) مشخص نیست.

این در حالی است که پرونده ترامپ سنگین تر از اینها است و دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 نیز بر رئیس جمهور فشار می آورد.

«جیمز کامی» رئیس سابق اف ‌بی ‌آی در جلسه استماع هفته گذشته کنگره، ترامپ را به دروغگویی درباره پرونده روسیه متهم کرده بود.

او در پاسخ به سوال سناتورهای کنگره گفته بود درباره دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 هیچ شکی ندارد.

کامی تاکید کرده بود که ادعاهای مطرح شده در مورد بی کفایت بودن او در تحقیقات اف بی آی و اخراج او به همین دلیل دروغ است.

برکناری کامی اقدامی غیرمنتظره برای واشنگتن بود و طوفانی سیاسی برپا کرد. در کانون این طوفان، تحقیقات اف بی آی در مورد احتمال تبانی میان کمپین ترامپ به طور خاص «مایکل فلین» مشاور وقت امنیت ملی با روسیه بود. برخی دموکرات ها رقیب را متهم می کنند که از مسکو کمک گرفت تا دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری بر رقیب دموکرات خود «هیلاری کلینتون» پیروز شود و در مقابل دولت ترامپ تحریم‌ های وضع شده توسط اوباما علیه روسیه را لغو خواهد کرد.

و از همه پر هیاهوتر این بود که ترامپ از کامی خواسته بود پرونده فلین - روسیه را مختومه کند. البته رئیس جمهور آمریکا این اتهام را رد می کند. اما تحلیلگران می گویند اگر این اظهارات رئیس جمهور درست باشد، او بر خلاف قانون در روند تحقیقات اداره تحقیقات فدرال دخالت کرده است.

اینکه رئیس جمهوری بخواهد تحقیقاتی در حال انجام ناگهان متوقف شود، برای اعضای دموکرات کنگره از جمله «آدام شیف» نماینده ایالت «کالیفرنیا» نگران کننده است. شیف گفته است اگر این مسئله صحت داشته باشد، اتهام نگران کننده دیگری است که رئیس جمهوری دخالت کرده و سعی داشته مانع تحقیقات شود.

پس از آنکه برملا شد فلین در مورد تماس ها با روس ها به معاون رئیس جمهوری دروغ گفته، ترامپ او را از کار برکنار کرد.

هم اکنون، تحقیقات در مورد پرونده فلین - روسیه در دست گروهی مستقل به سرپرستی رابرت مولر همچنان ادامه دارد و باید دیگر سرنوشت آن به کجا ختم می شود.

«جف سشنر» دادستان کل آمریکا تاکنون بالاترین مقام دولت ترامپ است که پایش به تحقیقات کنگره درباره موضوع دخالت مسکو در روند انتخابات اخیر آمریکا با هدف آنچه کمک به ترامپ برای پیروزی در رقابت‌های انتخاباتی گفته شده، باز شده است.

جف سشنز که از مشاوران کارزار انتخاباتی ترامپ در انتخابات نوامبر بوده است، برای ادای شهادت درباره مکالمات خود با مقام‌ های روسیه در آن زمان و همچنین احتمال تلاش برای گمراه کردن کنگره، پنجشنبه هفته گذشته در جلسه ای شرکت کرد. وزیر دادگستری آمریکا در این نشست علنی که به طور مستقیم از رسانه ‌های آمریکا نیز پخش می ‌شد، گفت «من هرگز هیچ دیدار یا مکالمه ‌ای با روس‌ ها یا مقام ‌های دیگر کشورها نداشته‌ ام.»

در روزهای اخیر رسانه ‌های آمریکایی از احتمال برکناری رابرت مولر هم سخن گفته ‌اند.

باید دید ترامپ تا چه زمان خواهد توانست تاب این فشارها را بیاورد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.