زمانی که ترامپ و ژنرال های اش در بحران وارد می شوند و وی به آنها دستور تحرک برای جلوگیری از حمایت مالی تروریسم توسط قطر می دهد بنابراین باید بدتر را پیش بینی کنیم و بدترین در این حالت چه بسا راه حل نظامی و تغییر نظام باشد و این یعنی شعله ور کردن جزئی یا کلی منطقه است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی به آخرین تحولات منطقه خلیج فارس و محاصره قطر توسط عربستان و متحدانش پرداخت و نوشت: هشدار شدید اللحنی که «دونالد ترامپ» جمعه شب به کشور قطر داد و از این کشور خواست که «فورا حمایت از تروریسم و تامین مالی آن را متوقف کند» و این حرفش که «قطر به شکل تاریخی در سطح بسیار بالایی از تروریسم حمایت مالی کرده است»، هشداری است که حکایت از آن دارد که ایالات متحده آمریکا به ائتلاف چهارگانه عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین پیوسته و از آن فراتر رهبری اش را به عهده گرفته است. همچنین تأکیدی بر این است که اقدامات محاصره قطر و خفه کردن آن به لحاظ اقتصادی با موافقت قبلی رسمی آمریکایی در سطح بالا صورت گرفته است.

این یک «هشدار  جنگ» آمریکایی علیه کشور قطر است. زمانی که ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی اش که با همتای رومانیایی خود در کاخ سفید می گوید:« من با رکس تیلرسون وزیر خارجه و ژنرال های ارشد در ارتش تصمیم گرفتیم که زمان دعوت از قطر برای توقف فوری از حمایت مالی تروریسم فرا رسیده است» دیگر در این چارچوب واضح تر این این وجود ندارد.

ترامپ به این موضع سختگیرانه دو ساعت پس از سخنان تیلرسون وزیر خارجه اش روی آورد که رویکرد آرام در پیش گرفته بود زمانی که از عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین خواست که محاصره قطر و ملتش را کم کنند زیرا به عملیات نظامی آمریکا علیه گروه تروریستی داعش آسیب می زند این جدای از زیان های انسانی این محاصره است.

به باور ما این موضع سختگیرانه در پاسخ به رد دعوت ترامپ از شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی»امیر قطر و دیگر طرف های بحران برای رفتن به واشنگتن برای رایزنی درباره راه حل های بحران صورت گرفته است؛امری که رئیس جمهور آمریکا را عصبانی کرد؛کسی که به مانند یک امپراتور رفتار می کند و بر این باور است که نباید کسی با دستوراتش مخالفت کند.

امیر قطر به دولت آمریکا اعتماد ندارد و می ترسد که این دعوت فقط یک دام برای وی باشد تا آن جا نگه داشته شود و از بازگشت اش جلوگیری شود و پس از آن نیز نیروهای عربستانی و اماراتی برای حمایت از کودتای داخلی برای تغییر نظام و نصب امیر جدید از شاخه دیگر خاندان آل ثانی حاکم حمله کنند و بعید نیست که نیروهای آمریکایی در پایگاه «العیدید» (10 هزار نظامی) نقش حامی این طرح را بازی کنند.

این قابل توجه است که ترامپ طی حضورش در سه نشست ریاض سیاست خارجی عربستان و امارات را به طور کامل در پیش گیرد، سیاستی ایران را هدف قرار داده و از اقدامات این دو کشور در قطع روابط با قطر و بستن مرزهای زمینی،دریایی و حریم هوایی به روی این کشور حمایت می کند؛ که بر اساس دیدگاه این ائتلاف جدید این اقدامات به دلیل آن که دوحه هم پیمان ایران شده و متهم به حمایت از تروریسم شده است.

دستور ترامپ به ژنرال هایش در ارتش (همانطور که در کنفرانس مطبوعاتی آمده)برای اتخاذ تدابیر عملی برای اجبار قطر به توقف حمایت مالی از تروریسم،تأکیدی بر این است که گزینه های پیش روی قطر محدود شده است و این کشور یا باید ده شرط عربستان را که ریاض و هم پیمانانش خواستار اجرای شان هستند را بپذیرد و طی بیست و چهار ساعت اجرای شان کند یا باید با عواقب اجرا نکردن شان رو به ور شود و ژنرال های آمریکایی نیز در پایگاه العیدید حاضر هستند.

اخراج قطری ها به شیوه سخت و خشن از سه کشور حاشیه خلیج فارس یعنی عربستان، امارات و بحرین و بستن مرزها و قطع روابط «اعلام جنگ» است و فروپاشی شورای همکاری حاشیه خلیج فارس به شکل کنونی آن است و حمایت ترامپ رئیس جمهور آمریکا از این اقدامات یعنی پیمان«ناتوی عربی اسلامی» به شکل مطرح شده آن در نشست های ریاض از هم پاشیده است و تمرکز آن فقط بر کشورهای ائتلاف عربی خلیج فارس جدید علیه قطر است. اینکه کشورهای امارات، عربستان و بحرین قوانینی وضع می کنند که هر کسی که با قطر در شبکه های اجتماعی همبستگی کند را مجرم دانسته که مستحق 15 سال زندان و جریمه هایی ها که به یک میلیون دلار می رسد، همانطور که مجله«اکونومیست»مشهور انگلیسی در سرمقاله شمار اخیر خود که در روز جمعه منتشر کرد نوشت، این یعنی همه حرف و حدیث ها درباره برادری در کشورهای خلیج فارس و روابط مشترک تا ابد بخار شده است و ارزش های حقوق بشر هم با آن بخار شد.

قطر اعلام کرد که تسلیم دیکته کردن ها و تدابیر خفه کردن و محاصره نمی شود و در نهایت سیاست های خارجی خود را تغییر نمی دهد و شروع به روی آوردن به کمک و حمایت دوستانش در آنکارا و تهران کرده است؛ امری که باعث می شود دشمنانش به سمت اتخاذ تدابیر و اقدامات خشن تر و عدوانی تر علیه اش بروند به مانند جلوگیری از عبور صادرات اش از طریق کانال «سوئز» توسط مصر.

قطر برگه برنده هایی در مقابل، در دست دارد مانند بستن خط لوله گاز قطر به امارات و اخراج نزدیک به 200 هزار کارگر مصری مقیم در این کشور لیکن تأکید کرده است که به این گونه اقدامات پناه نمی برد و اعلام کرد که به کار کارگران مصری خدشه ای وارد نمی شود و گاز قطر نیز همچنان به امارات صادر می شود.

در ابتدای بحران انتظار داشتیم که خطرات بیشتر شود و امروز پیش بینی می کنیم که تنش بیشتر شود به ویژه پس از حالت افسردگی که شیخ«صباح الاحمد» امیر کویت به دلیل شکست میانجی گری اش و همکاری نکردن طرف ها با وی دچار آن شد.

زمانی که ترامپ و ژنرال های اش در بحران وارد می شوند و وی به آنها دستور تحرک برای جلوگیری از حمایت مالی تروریسم توسط قطر می دهد بنابراین باید بدتر را پیش بینی کنیم و بدترین در این حالت چه بسا راه حل نظامی و تغییر نظام باشد و این یعنی شعله ور کردن جزئی یا کلی منطقه است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.