سعودی ها با یک رقص شمشیر ترامپ را خر کردند و پس از آن ترامپ نقش سعودی ها در حملات 11 سپتامبر را فراموش کرد و انگشت خود را به سمت ایران نشانه گرفت و به سعودی ها گفت: «اگر قطر را می خواهید، برای گرفتن آن اقدام کنید.»

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وخبری جماران، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا پس از پایان سفرش به عربستان «توییت پیروزی» نوشت و در آن اعلام کرد که سفرش به عربستان سعودی اکنون با اقدام سعودی ها علیه قطر جواب داده است. این توییت تنها نشان می دهد که چگونه عمق سیاست آمریکا در شش ماه پس از خروج «باراک اوباما» از کاخ سفید تغییر کرده است.

پس چرا موضوع قطر اتفاق افتاد و چرا اکنون، و ما برای درک آن نیاز به چه داریم؟

در مرحله اول ما نیاز به یک چرخ بسیار گسترده و عمومی در تاریخ داریم تا ببینیم جریان چیست.

غربی ها زمانی که به خاورمیانه می نگرند، اغلب فکر می کنند که اختلافات در منطقه می تواند دلیل نزاع اعراب و اسرائیل باشد. ایجاد دولت یهودی و سلب مالکیت از فلسطینی ها توسط برخی به عنوان قلب همه چیز تصور می شود.

مفسران زمانی که در مورد این اختلاف 70 ساله بحث می کنند، اغلب ایران را نیز با آن در می آمیزند؛ همان کاری که در حال حاضر رئیس جمهور آمریکا انجام می دهد. متاسفانه، این روایت با محوریت اسرائیل باعث فراموشی یک نکته بسیار مهم می شود.

ایرانیان عرب نیستند. ایرانیان فارس هستند.

درگیری ایرانیان و اعراب نه تنها به دوره پیش از پیامبری حضرت محمد (ص)، بلکه به دوره حکومت داریوش بر مصر باز می گردد.

این در حالی است که از سوی دیگر باید گفت قطری ها مانند سعودی ها سنی هستند با این حال خانواده حاکم آل ثانی از یک قبیله بدوی سرچشمه گرفته اند که قبل از آنکه لارنس خانواده آل سعود و حاکمان مکه را ایجاد کند، با خانواده آل سعود جنگیده بودند.

مسائل پیچیده تر می شود زمانی که می بینیم قطری ها با وجودی که سنی هستند از اخوان المسلمین حمایت می کردند. ایران نیز از حامیان اخوان بود. تا اینکه دولت «حسنی مبارک» سقوط کرد و «محمد مرسی» به جای او به قدرت رسید.

ایرانیان و مصریان هر دو دوباره خوشحال شدند. با این حال همکاری نزدیک ایران و مصر واقعا عربستان سعودی را آزار می داد و اسرائیل را می ترساند تا اینکه آنها با لابی مشترک با آمریکا به دولت مرسی پایان دادند. سپس آمریکایی ها «عبدالفتاح سیسی» را در مصر به قدرت رساندند و ایران را به حاشیه کشاندند.

در عوض السیسی برای قدردانی دو جزیره در خلیج فارس را به عربستان سعودی اعطا کرد. اسرائیل عقب نشست و اوضاع را تماشا کرد. سعودی ها با هدف ضربه زدن به ایران، جنگ یمن را کلید زدند و بار دیگر بر همسایه بادیه نشین خود - قطر - تمرکز کردند.

چرا قطر؟ هنگامی که شما به یک نقشه از شبه جزیره عربستان نگاه می کنید می توانید ببینید که چگونه برخی از برنامه ریزان نظامی در عربستان فکر می کنند که وجود قطر به عنوان یک دولت مستقل اصلا معنایی ندارد. قطر منابع گاز زیادی دارد و چه بهتر است که به یکی از استان های عربستان تبدیل شود!

اما عربستان نمی توانید به قطر حمله کند زیرا یک پایگاه هوایی آمریکا در قطر واقع است و آمریکایی ها ممکن است از این اقدام ناراحت شوند. بنابراین باید رضایت آمریکا را جلب کرد.

سعودی ها با ترامپ رقص شمشیر کردند و پس از آن ترامپ در یک توییت نقشی را که سعودی ها در حملات 11 سپتامبر داشتند فراموش کرد و انگشت خود را به سمت ایران نشانه گرفت و به سعودی ها گفت: «اگر قطر را می خواهید، برای گرفتن آن اقدام کنید.»

عربستان باید قدردان دونالد ترامپ باشد. آیا ترامپ مانند یک عروسک خیمه شب بازی دستاویز عربستان شد؟ ما شرط می بندیم قطری ها و ایرانی ها چنین فکری می کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.