با توجه به برگزیت و تلاش انگلیس برای جایگزینی متحدانی به جای اروپا، احتمالا نخست وزیر بعدی خواهد گفت اروپا را فراموش کنید بیایید به کشوری که در حال ترویج وهابیت و افراط گرایی از رقه تا موصل و از منچستر به لندن است، سلاح بفروشیم.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: برگزیت را به یاد دارید؟ چند هفته پیش که «ترزا می» نخست وزیر انگلیس از برگزاری انتخابات زودهنگام خبر داد، به نظر می رسید تنها سوال سیاسی که اهمیت داشت همین سرانجام برگزیت بود. قطعا نخست وزیر هم چنین عقیده ای داشت. لیبرال دموکرات ها هم چنین دیدگاهی داشتند. ظاهرا تنها حزب کارگر در این خصوص اختلاف نظر داشت و نمی خواست در این خصوص صحبت کند. و همه ما فرض را بر این گذاشتیم که در نتیجه با یک فاجعه انتخاباتی روبرو خواهیم شد.

گذشت شش هفته و وقوع دو جنایت تروریستی در این فاصله باعث شد که مسئله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از رادار انتخابات ناپدید شود.

پس از بمب گذاری انتحاری در منچستر در 22 مه، مسئله امنیت داخلی به ناچار به نقطه تمرکز انتخابات پیش رو تبدیل شده است. حمله تروریستی تکان دهنده بعدی این بار در لندن باعث شد تا زمان برگزاری انتخابات در پنجشنبه این هفته امنیت داخلی همچنان محور بحث ها باقی بماند. اکنون سوالاتی در این خصوص مطرح می شود که انگلیس چگونه می تواند از چنین حملاتی جلوگیری به عمل آورد.

«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر بر منابع پلیس و ام آی 5 متمرکز شده است و کاهش شمار افسران تمام وقت پلیس تا حدود 19 هزار نفر را بین سپتامبر 2010 و زمان مشابه در سال گذشته زیر سوال برده است. «کرسیدا دیک» کمیسر پلیس متروپولیتن اعلام کرده است که از دولت تقاضای بودجه بیشتری خواهد کرد. اقدامات ترزا می در دوره خدمتش در وزارت کشور در دولت ائتلافی به طور ناگهانی زیر دره بین رفته است.

نخست وزیر به نوبه خود به ما می گوید که نیاز است تا جوامع کمتر در برابر افراط گرایی و تروریسم کوتاه بیایند. او به روزنامه ایونینگ استاندارد گفت: «ما باید تمایل بیشتری برای مقابله با این تهدیدات داشته باشیم.» هنوز مشخص نیست که اشاره او دقیقا به چیست. شرکت های فناوری بزرگ - گوگل، فیس بوک و توییتر - نیز به دلیل عدم حذف محتواهای اینترنتی است که به ترویج تروریسم می پردازند و یا الهام بخش حملا تروریستی هستند، هدف انتقاد قرار گرفته اند. نخست وزیر در روز یکشنبه  گفت: «ما نمی توانیم اجازه دهیم این ایدئولوژی به فضای امنی که به آن نیاز دارد دسترسی یابد. در عین حال این دقیقا همان چیزی است که اینترنت، و شرکت های بزرگ فراهم می کنند.»

پلیس ممکن است در مقابله با این تهدیدات موثر باشد اما کاهش تعداد پرسنل پلیس دردناک است. ام آی 5 کارکنانی بیشتر از همیشه داشته است اما تعداد تروریست های احتمالی که باید آنها را زیر نظر بگیرد بیشتر از همیشه است. به همین ترتیب، در حالی که شرکت های بزرگ تکنولوژی صدها میلیون پوند صرف مقابله با اطلاعات افراطی می کنند، تلاش های آنها در این خصوص باید مضاعف شود. و در انگلیس مکان هایی وجود دارد که پناهگاهی برای تروریست های احتمالی هستند.

در زمینه سیاست خارجی جرمی کوربین - و دیگران - به شدت استدلال کرده اند که دخالت انگلیس در جنگ های خارجی چه برای داخل و چه برای خارج از کشور غیرموثر است. او همچنین در گذشته تاکید کرده است که دولت به رهبری حزب کارگر خرید و فروش سلاح به رژیم های سرکوبگر، از جمله عربستان سعودی را متوقف خواهد کرد.

اکنون قضیه جالب شده است.

از نظر بسیاری از مفسران این وهابیت عربستان سعودی است که ریشه داعش، القاعده و متحدانش در آن یافت می شود. در حالی که حاکمان عربستان در حال حاضر انگشت خود را به سمت کشور همسایه شان قطر نشانه گرفته و با طرح ادعای پشتیبانی این کشور از گروه های تروریستی با این کشور قطع روابط دیپلماتیک کرده اند، گزارش های گسترده ای وجود دارد که نشان می دهد پول سعودی های ثروتمند به طور منظم برای افراط گرایان ارسال می شود؛ در حالی که ریاض مدعی نقش رسمی خود در زمینه مبارزه با تروریسم است. دست کم عربستان سعودی میلیاردها دلار در ترویج وهابیت در خارج از کشور از جمله در انگلیس صرف کرده اند. این فرقه ای است که سنت و قانون عربستان سعودی بر آن استوار است و بر آن اساس، حقوق زنان بسیار محدود است و آزادی بیان وجود ندارد.

و با این حال، سعودی ها همچنان دوستان انگلیسی ها هستند! از همه مهمتر آنها صادرکنندگان نفت هستند که در سال 2015 ارزش آن به 900 میلیون پوند رسید. و در عوض آنها با خوشحالی از 83 درصد از صادرات اسلحه انگلیس برخوردار می شوند که در سال 2015 به 900 میلیون پوند رسید. این همان قراردادی است که نخست وزیر بعدی انگلیس باید آن را لغو کند.

اما شاید با توجه به قضیه برگزیت این گونه نشود و نخست وزیر بعدی بگوید اروپا را فراموش کنید بیایید به کشوری که در حال ترویج وهابیت و افراط گرایی از رقه تا موصل و از منچستر به لندن است، سلاح بفروشیم.

و این همان چیزی است که توجه ما را دوباره به برگزیت جلب می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.