چند روز مانده به انتخابات سراسری هشتم ژوئن در انگلیس، حملات تروریستی لندن بر این رویداد سایه انداخته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «کریشنادف کالامور» در گزارشی در مجله آمریکایی آتلانتیک نوشت: هنوز مشخص نیست که حملات تروریستی چه تاثیری در انتخابات خواهند داشت؛ اما مسئله امنیت، به عنوان مسئله ای محوری در مبارزات انتخاباتی تبدیل شده است.

هم «ترزا می» نخست وزیر انگلیس و هم «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر به سیاسی کردن حملات اخیر لندن متهم شده اند.

ادعای ترزا می پس از حمله تروریستی شنبه شب در لندن در این خصوص که «کشور ما بیش از حد با افراط گرایی کنار آمده است»، چند روز مانده به انتخابات سراسری هشتم ژوئن مطرح می شود.

قبل از حمله شنبه شب نیز مردم انگلیس شاهد حملات تروریستی بودند. این سومین حمله در انگلیس در سال 2017 محسوب می شود. دو هفته پیش یک بمب گذار یک وسیله انفجاری را در خارج از منچستر آرنا پس از برگزاری کنسرت «آریانا گرانده» منفجر کرد. در ماه مارس فردی با خودرو مردم را بر روی پل وست مینستر در شهر «لندن» زیر گرفت و چهار نفر را کشت و پیش از آنکه کشته شود، یک مامور پلیس را هم با چاقو زخمی کرد. بر اساس نظرسنجی اخیر، تروریسم دومین نگرانی اصلی انگلیسی ها (پس از مراقبت های بهداشتی و قبل از مهاجرت) محسوب می شود.

این مسئله احتمالا ذهن رای دهندگان را در آستانه انتخابات درگیر خود خواهد کرد. ترزا می که امیدوار است به عنوان نخست وزیر کار خود را ادامه دهد روز یکشنبه گفت: «با توجه به تغییر تهدیدات، نیاز است که ما استراتژی مبارزه با تروریسم انگلیس را مورد بازنگری قرار دهیم تا اطمینان حاصل کنیم که پلیس و سرویس های امنیتی تمام قدرت لازم را دارند. و اگر نیاز به افزایش دوران حبس برای جرایم تروریستی و حتی جرایم کمتر جدی وجود داشته باشد، این کار را خواهیم کرد.» جرمی کوربین رهبر حزب کارگر نیز گفت: «من امیدوارم که ما بتوانیم نه تنها بر لزوم حضور افسران پلیس کافی در خیابان ها، بلکه بر هوشمندی لازم برای مقابله با تهدیدات  تروریستی تاکید کنیم و با توجه به حمله منچستر، تمامی جوامع باید در این خصوص با هم متحد شوند.»

همانطور که من پس از حمله تروریستی شهر «پاریس» در ماه آوریل در مطلبی نوشتم، سه روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، تحقیقات نشان می دهد که تاثیر تروریسم بر نتایج انتخابات ساده نمی باشد. کارشناسان علوم سیاسی دریافته اند که به طور کلی تروریسم می تواند پشتیبانی از نامزدهای محافظه کار مانند ترزا می را بیش از نامزدهای لیبرال، مانند کوربین افزایش دهد. اما اطلاعات کمی درباره انتخابات انجام شده بلافاصله پس از یک حمله تروریستی وجود دارد. در واقع، در فرانسه، «امانوئل ماکرون» به عنوان نامزد میانه رو با آرایی بیش از حد انتظار توانست «مارین لوپن» نامزد راست افراطی را شکست دهد. به طور مشابه، سوسیالیست ها در اسپانیا پس از بمب گذاری سال 2004 مادرید برنده شدند؛ هر چند شکست آنها از حزب حاکم محافظه کار می تواند به عوامل دیگری نیز نسبت داده شود.

آیا حملات شنبه در لندن و همچنین تروریسم در منچستر و در پل وست مینستر بر نتیجه انتخابات هشتم ژوئن تاثیر خواهد گذاشت؟

در نظرسنجی ماه گذشته ترزا می با بیش از 20 درصد از رقیب خود در حزب کارگر پیشی گرفت اما این حمایت ها به آرامی در حال کاهش است، و مردم بیش از اینکه عملکرد نخست وزیر را تایید کنند، آن را رد می کنند. ترزا می در سخنان خود گفت که انگلیس باید تروریسم  را در هر فضایی چه به صورت آنلاین و چه در دنیای واقعی از بین ببرد. او گفت: «بله، این به معنای اقدام نظامی برای از بین بردن داعش در عراق و سوریه است. اما این همچنین به معنای اقدام در داخل است.» مفسران با انتقاد از این اظهارات ترزا می، وی را به سیاسی کردن این حمله پیش از انتخابات متهم کرده و بسیاری اشاره کرد می کنند که او در کابینه «دیوید کامرون» نخست وزیر پیشین وزیر کشور بود و بر کاهش شدید پرسنل پلیس و بودجه نظارت داشت.

کوربین در گذشته به دلیل موضع گیری نه چندان سخت در برابر تروریسم مورد انتقاد قرار گرفته بود. او پس از حمله منچستر به سیاسی سازی تروریسم متهم شد زمانی که در اظهاراتی گفت که کاهش شمار نیروهای پلیس در دوره وزارت کشوری ترزا می انجام گرفته است.

او گفته بود: «در سایه یک دولت به ریاست حزب کارگر، «ماموران پلیس بیشتری در خیابان ها حضور خواهند داشت». کوربین همچنین دخالت انگلیس در جنگ های خارجی را با تروریسم در داخل مرتبط دانست. او گفت: «این ارزیابی به هیچ وجه از گناه کسانی که فرزندان ما را هدف حمله قرار داده اند، نمی کاهد.» او افزود: «اما ما باید به اندازه کافی شجاع باشیم و اعتراف کنیم که جنگ با تروریسم به سادگی موثر واقع نشده است. ما نیاز به یک راه دقیق تر برای کاهش تهدید از جانب کشورهایی داریم که تروریست ها را پرورش می دهند و تولید تروریسم می کنند.»

انگلیسی ها با توجه به آینده ای بدون عضویت در اتحادیه اروپا، سرنوشت خدمات بهداشت ملی، ظهور افراط گرایی، و رشد نابرابری، و حملات تروریستی اخیر در انتخابات هشتم ژوئن به چه کسی رای خواهند داد؟ جواب این سوال در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.