در دو هفته اخیر افزایش حملات ترورریستی در جهان به شکل قابل توجهی محسوس بوده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه فاکس نیوز در گزارشی نوشت: در حدود دو هفته گذشته از منچستر تا کابل شمار حملات تروریستی افزایش شدیدی داشته و بیش از 300 کشته برجای گذاشته و جهان را سوگوار کرده است.

منچستر، انگلیس: 23 مه

افزایش اخیر حملات تروریستی در جهان در 23 مه زمانی آغاز شد که یک بمب گذار انتحاری به نام «سلمان عابدی» 22 ساله متولد انگلیس یک کوله پشتی حاوی بمب را در کنسرت «آریانا گرانده» در شهر «منچستر» منفجر کرد. در این انفجار که یکی از بدترین حملات تروریستی در تاریخ انگلیس محسوب می شود، 22 نفر که عمدتا زنان و دختران جوان بودند کشته شدند و بیش از 100 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

پس از این انفجار، داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و عابدی را یکی از سربازان خلافت ادعایی خود خواند.

 

المنیا مصر: 26 مه

سه روز پس از حمله منچستر، عناصر مسلح داعش به یک اتوبوس حامل مسیحیان قبطی مصر در حدود 140 مایلی جنوب شهر «قاهره» حمله کردند و 29 نفر را کشتند.

حمله به مسیحیان قبطی در جمعه گذشته و در آستانه آغاز ماه مبارک رمضان بسیاری را در مصر شوکه کرده است. این حمله چهارمین حمله علیه مسیحیان این کشور از دسامبر گذشته محسوب می شود؛ حملاتی که داعش مسئولیت آنها را برعهده گرفته و بیش از 100 کشته بر جا گذاشته است.

در ماه آوریل، داعش دو کلیسا در شهرهای شمالی «طنطا» و «اسکندریه» را هدف حمله خود قرار داد. حمله تروریستی به دو کلیسای قبطیان در مصر 147 کشته و زخمی بر جا گذاشت.

انفجار نخست در کلیسایی در شهر طنطا رخ داد. این انفجار در حالی رخ داد که مسیحیان برای جشن گرفتن عید «یکشنبه نخل»، از اعیاد مسیحی به کلیسا رفته بودند. در این انفجار 30 نفر کشته و 71 نفر زخمی شدند.

انفجار دوم در نزدیکی کلیسای «مار مرقس» شهر اسکندریه روی داد. منابع خبری اعلام کردند، در این انفجار 11 نفر جان باخته و 35 نفر زخمی شدند. سه نفر از کشته ‌شدگان افسر پلیس بودند.

پس از آن «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر سه ماه حالت فوق العاده اعلام کرد.

داعش مدعی افزایش حملات علیه مسیحیان شده که حدود 10 درصد از 93 میلیون نفر جمعیت مصر را تشکیل می دهند.

 

بغداد، عراق: 30 مه

در روز سه شنبه 30 مه یک سری بمب گذاری ها پایتخت عراق را لرزاند و 38 کشته و بیش از 60 زخمی بر جا گذاشت.

پلیس و مقامات درمانی اعلام کردند که در حمله شبانه به خارج از یک مغازه بستنی فروشی در یک محله شلوغ «الکراده» در مجاورت بغداد 17 نفر کشته و 32 نفر زخمی شدند.

دوربین مدار بسته لحظه انفجار را ضبط کرده است. در این ویدیو یک خیابان شلوغ در مرکز شهر دیده می شود که ناگهان انفجار در آنجا رخ می دهد. گویا یک سنگ آسمانی بزرگ این ساختمان را تخریب کرده است. در دیگر فیلم های ویدئویی که در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده اند، مجروحان در پیاده رو ی حاشیه بستنی فروشی تقاضای کمک می کنند.

یک افسر پلیس گفت در حمله دوم، یک خودروی مملو از مواد منفجره در طول یک ساعت پرتردد در نزدیکی دفتر بازنشستگی عمومی دولتی در بغداد منفجر شد که 14 نفر کشته شدند. دست کم 37 نفر نیز در این حمله زخمی شدند.

در بیانیه های آنلاین جداگانه ای داعش مسئولیت این دو حمله را برعهده گرفت و گفت هدف بمب گذاران انتحاری، تجمع شیعیان بوده است.

در همان روز در انفجارهایی در داخل و در اطراف پایتخت عراق هفت نفر دیگر هم کشته شدند.

همچنین روز سه شنبه یک بمب گذار انتحاری به یک گشتی نظامی در شهر «هیت» در غرب استان الانبار عراق حمله کرد؛ دست کم هشت نفر را کشت و 10 نفر از جمله اعضای نیروهای امنیتی را زخمی کرد.

به گفته مسئولان، یک هفته قبل در چهار انفجار جداگانه در بغداد و حومه، هفت نفر کشته و 19 نفر دیگر زخمی شدند. این حملات مناطق تجاری و یک گشت الحشد عشایری سنی ضد داعش را هدف قرار دادند.

 

کابل، افغانستان: 31 مه

یک مهاجم انتحاری در چهارشنبه گذشته با بمب بزرگی که در تانکر جاسازی کرده بود، قلب مستحکم «کابل» پایتخت افغانستان را هدف قرار داد، 90 نفر را کشت و حدود 400 تن را زخمی کرد و نگرانی ها را در مورد توانایی دولت در حفاظت از جان شهروندان خود نزدیک به 16 سال پس از جنگ با شورشیان افزایش داد.

فرد بمب گذار در ساعات شلوغی صبح به محله دیپلماتیک کابل نفوذ کرد و یکی از مرگبارترین حملات از زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سال 2014 تاکنون را رقم زد.

اکثر قربانیان غیرنظامیان شامل زنان و کودکان بودند اما نیروهای امنیتی افغان نیز که این منطقه از جمله سفارت آمریکا محافظت می کردند نیز شامل کشته ها می شدند. یک مقان وزارت خارجه آمریکا گفت 11 پیمانکار آمریکایی نیز زخمی شدند ولی جراحات آنها جدی نیست.

هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این جمله را که در نخستین هفته از ماه رمضان رخ داد، برعهده نگرفت. طالبان هر گونه دخالتی را در این حمله رد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.