در حالی که ترامپ در ریاض تلاش کرد حقایق را وارونه جلوه دهد، پیروزی حسن روحانی در انتخابات 19 مه (29 اردیبهشت) در ایران نویدبخش ادامه تعامل و روابط ایران با جهان است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، گاردین در گزارشی نوشت: هفته گذشته در حالی که «دونالد ترامپ» در شهر «ریاض» رقص شمشیر می کرد، 800 مایل آن طرف تر هزاران جوان ایرانی در خیابان های تهران پیروزی رئیس جمهور خود را جشن می گرفتند.

ایرانی ها یک بار دیگر و برای یک دوره چهار ساله «حسن روحانی» رئیس جمهور فعلی خود را انتخاب کردند و با این انتخاب به سیاست های او برای تعامل با جهان و ایجاد آزادی های بیشتر در داخل «آری» گفتند. ایرانی ها همچنین پیروزی دموکراسی را در منطقه ای جشن گرفتند که به حق رای دادن ملت آن گونه که باید ارج نهاده نمی شود.

عربستان سعودی یکی از کشورهای منطقه است که تنها ژست طرفداری از دموکراسی را می گیرد و مدعی است که از چنین رویدادهایی استقبال می کند. اما رای دهندگان در این کشور احتمالا کسانی بیش از رقصندگان با شمشیر نیستند که قدرت را از رهبران مستبد خود دارند.

اما روز بعد زمانی که ترامپ برای سخنرانی در ریاض روی سکو رفت، چیزی جز تهدید ایران نداشت و سعی کرد خود را پشت سر منتقدانی که انتخابات در ایران را چیزی جز تبلیغات نمی دانند، پنهان کند. این بهترین روش ریاکارانه ای بود که به بدترین شکل برای گمراه کردن اذهان و وارونه جلوه دادن دموکراسی و حکومت در ایران صورت گرفت.

باید این واقعیت را پذیرفت که رئیس جمهور در ایران می تواند قدرت نفوذ زیادی در بخش اقتصاد و روابط بین المللی و هنجارهای داخلی داشته باشد. هر کس در اهمیت انتخابات در ایران تشکیک کند، باید فرق بین دوره ریاست جمهوری «محمود احمدی نژاد» بین سال های 2005 تا 2013 و دوره ریاست جمهوری روحانی را در نظر بگیرد.

«سوزان مالونی» تحلیلگر موسسه بروکینگز گفت: «تلاش در بی ربط و تقلبی خواندن رای 41 میلیون ایرانی - آن طوری که ترامپ و حامیان او تلاش می کنند - یک درک نادرست و خطرناک از منطقه ای است که می تواند آمریکا را دچار بحران کند.» او افزود: «فروش چند میلیارد دلاری سلاح و برگزاری دیدارهایی با رهبران خودکامه منطقه و «نوید آینده ای بهتر» در سخنرانی ترامپ در ریاض نشان دهنده چالش جدی پیش روی آمریکاست.»

شادی مردم در خیابان های تهران نشان دهنده امید در کشوری بود که از تورم و رکود و بیکاری همچنان رنج می برد. گر چه توافق هسته ای روحانی از سوی مردمی که از سال ها انزوا و تحریم خسته شده بودند مورد استقبال قرار گرفت؛ بهره اقتصادی که باید هنوز نصیب آنها نشده است. با این که تحریم های بین المللی هسته ای از سر ایران برداشته شده، تحریم های یک جانبه آمریکا هنوز به قوت خود باقی است.

اقتصاد محور اصلی تبلیغات انتخاباتی اخیر در ایران بود. ایران هنوز با مشکلات اقتصادی مواجه است و روحانی در این دوره با فشار بیشتری برای ایجاد رشد اقتصادی مواجه خواهد بود. او به سرمایه گذاری های خارجی و روابط بیشتر با کشورهای جهان نیاز دارد و امیدوار است که دولت ها پیام ترامپ را نادیده بگیرند.

اگر کشورهای غربی که به سختی همراه با روحانی برای دستیابی به توافق هسته ای همکاری کردند از پیروزی اصلاح طلبان خشنود هستند، باید به این دولت کمک کنند تا بتواند مطالباتی که رای دهندگان برای چهار سال آتی دارند برآورده سازند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.