معمولا وقوع حمله تروریستی در آستانه برگزاری انتخابات به نفع راست گراها و کاندیداهای با سیاست های امنیت ملی جنگ طلبانه است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله آمریکایی «اسلیت» در گزارشی نوشت: «ترزا می» نخست وزیر انگلیس گفته است دولت درجه هشدار خطر حمله تروریستی را از «شدید» به بالاترین سطح ممکن یعنی «حیاتی» افزایش داده که به معنی احتمال «قریب الوقوع بودن» یک حمله است. نخست وزیر انگلیس گفت پلیس نتوانسته مطمئن شود که آیا «سلمان عابدی» عامل حمله منچستر تنها عمل کرده یا همدستی داشته است.

به همین منظور نیروهای امنیتی این کشور در جستجوی همدستان عامل حمله انتحاری‌ در منچستر هستند.

در جریان انفجار منچستر 22 نفر - از جمله دختری هشت ساله - جان خود را از دست داده ‌اند.

مهاجم فردی 22 ساله با مادر و پدر لیبیایی و زاده انگلیس است. رسانه‌ های انگلیسی گفته‌ اند عابدی فردی شناخته‌ شده برای سازمان‌ های امنیتی بود.

مهاجم منچستر از یک دستگاه انفجاری خودساخته، و انباشته از تکه‌ های آهن، برای انجام حمله ‌اش استفاده کرده ‌است. تصاویر دوربین‌ های شهری نشان می ‌دهد که او وسیله انفجاری را در چمدانی گذاشته بود، چمدان را در میان جمعیت عمدتا کودک و نوجوان بر زمین گذاشته و سپس آن را منفجر کرده‌ است.

احزاب سیاسی انگلیس پس از انفجار روز دوشنبه در شهر «منچستر» مبارزات انتخاباتی خود را متوقف کردند، اما همه آنها باید در هفته های باقی مانده قبل از انتخابات هشتم ژوئن (18 خرداد)، با این رویداد هولناک از نزدیک دست و پنجه نرم کنند. ترزا می نخست وزیر انگلیس در ماه آوریل، به امید سرمایه گذاری بر روی محبوبیت خود و بی نظمی حزب مخالف کارگر برای کسب اکثریت کرسی ها در پارلمان و تقویت موضع خود در مذاکرات بر سر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

در حالی که محافظه کاران به رهبری ترزا می هنوز هم انتظار می رود پیروز این انتخابات باشند، نتیجه انتخابات هنوز مشخص نیست، و در نظر سنجی های اخیر رقابت ها تنگاتنگ شده است. معمولا  وقوع حملات تروریستی در آستانه برگزاری انتخابات به نفع راست گراها و کاندیداهای با سیاست های امنیت ملی جنگ طلبانه است و به احتمال زیاد در انگلیس هم همینطور خواهد بود. محافظه کاران در حال حاضر این گونه استدلال کرده بودند که پیروزی «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر که در مورد حماس و حزب الله دیدگاه مثبتی دارد، خطر وقوع حمله تروریستی را افزایش می دهد. در حالی که کوربین شخصا از نگاه رای دهندگان چندان محبوب نیست، پیام اقتصادی پوپولیستی جدید حزب کارگر که شامل لغو شهریه ها و ملی سازی مجدد شرکت های انرژی است، از سوی برخی از رای دهندگان مورد استقبال قرار گرفته است. ما هنوز هم اطلاعات زیادی درباره حمله منچستر که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، نمی دانیم. اما رویدادی که مسائلی مانند تروریسم، افراط گرایی، و شاید مهاجرت را در بر بگیرد به احتمال زیاد به نفع محافظه کاران خواهد بود. آنها خود را به عنوان مدافعان امنیت مرزی، حاکمیت ملی و هویت فرهنگی انگلیس معرفی کرده اند.

اما احتمال دارد این تاثیر گذاری محدود باشد. پاسخ ترزا می به تروریسم بسیار قوی نبوده است. لایحه پیشنهادی وی در مورد مقابله با افراط گرایی که از زمانی که او در سال 2015 وزیر کشور بود، ارائه شد در آستانه کنار گذاشته شدن است زیرا نگرانی هایی وجود دارد که در آن تعریف عباراتی مانند افراط گرایی و ارزش های های انگلیسی بیش از حد مبهم تعریف شده باشند.

روحیه ملی مقابله با تروریسم به نظر می رسد تحت سلطه ترس قرار نخواهد گرفت. چنین نگرانی قطعا در مبارزاتی که سال گذشته به خروج موفق انگلیس از اتحادیه اروپا منتهی شد، بی تاثیر نبوده است اما برجسته ترین موضوع برای رای دهندگان هم نبوده است. 50 درصد از انگلیسی ها گفته اند که ترک اتحادیه اروپا هیچ تفاوتی در مورد خطر حملات تروریستی آینده علیه انگلیس ندارد، و تنها 6 درصد امنیت ملی را دلیل اصلی رای خود برای گفتن «آری» به همه پرسی برگزیت عنوان کردند.

تا حدودی مردم انگلیس ممکن است در حال حاضر خطر یک حمله تروریستی بزرگ را پذیرفته باشند. آخرین نظرسنجی تابستان نشان داد که 84 درصد از انگلیسی ها بر این باورند که احتمال وقوع حمله دیگری به یکی از شهرهای این کشور زیاد است، اما تنها 43 درصد معتقد بودند که دولت برای مبارزه با افراط گرایی باید اقدامات بیشتری انجام دهد؛ 32 درصد نیز معتقد بودند دولت به همان اندازه که انتظار می رود اقدامات لازم را انجام می دهد. بدیهی است که حمله هولناکی چون انفجار منچستر احتمالا این ارقام را افزایش خواهد داد، اما متاسفانه وقوع تراژدی هایی مانند این واقعه دیگر غیر منتظره نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.