به نظر می رسد که داعش به عملیات انتحاری و استفاده از سلاح آتشبار برای وارد آوردن تلفات انسانی بیشتر تا جایی که ممکن است روی آورده است آن هم پس از آن که عناصرش طی دو سال به عملیات«زیر گرفتن» با کامیون و خودور روی آوردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به حمله تروریستی منچستر انگلیس پرداخت و نوشت: برای دومین بار طی دو ماه باندهای وابسته به گروه تروریستی داعش عملیات تروریستی در انگلیس انجام می دهند، آن هم چند روز پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی که نتایج آن در زمینه فرایند سیاسی در کشور و روابط آینده این کشور با اتحادیه اروپا سرنوشت ساز است.

یک عامل انتحاری با استفاده از جلیقه انفجاری خودش را در نزدیکی سالن جشن ها و مراسم بزرگ که گنجایش آن 21 هزار نفر است و شاهد برگزاری کنسرت بود، منفجر کرد و باعث کشته شدن 23 نفر از جمله شماری کودک و زخمی شدن ده ها نفر دیگر شد و ممکن بود این تعداد چند برابر شود اگر این مهاجم می توانست وارد سالن کنسرت شود.

با خوانش سریع اطلاعاتی که تا کنون درباره این انفجار در دسترس قرار گرفته و اعلام گروه تروریستی داعش مبنی بر به عهده گرفتن مسئولیت انجام این حمله می توان در سه مساله مهم درنگ کرد:

اول: گروه داعش شروع به گسترش عملیات تروریستی خود به ویژه در غرب به منظور جبران خسارت ها و از دست دادن بیشتر اراضی اش در عراق با نزدیک شدن پاک سازی اش در شهر«موصل» که بیشتر مناطق تحت اشغالش توسط ارتش عراق و الحشد الشعبی با کمک ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده آزاد شده،کرده است.

دوم: به نظر می رسد که داعش به عملیات انتحاری و استفاده از سلاح  آتشبار برای وارد آوردن تلفات انسانی بیشتر تا جایی که ممکن است روی آورده است آن هم پس از آن که عناصرش طی دو سال به عملیات«زیر گرفتن» با کامیون و خودور روی آوردند؛ امری که بازتاب دهنده تحول وحشتناک و ترسناکی در استراتژی و تاکتیک اش است.

سوم:این گروه قبلا ترجیح می داد که عناصرش پایتخت های بزرگ را مانند لندن، پاریس و بروکسل هدف قرار دهند تا تبلیغات رسانه ای بزرگی برایش شود و انتخاب منچستر به عنوان تقریبا دومین شهر بزرگ انگلیس چه بسا بازتاب دهنده رویکرد جدیدش برای توسعه دایره عملیاتش و دور شدن از تدابیر امنیتی شدید برقرار شده در پایتخت هاست.

انگلیس از عملیات تروریستی از زمان انفجارهای متروی لندن در جولای سال 2005 در امان ماند و دلیل آن نیز تدابیر امنیتی شدید و موفقیت دستگاه امنیتی در زیر نظر گرفتن و بازداشت های پیشگیرانه  و کاهش قدرت گروه القاعده است که در انجام حملات علیه این کشور متخصص بود آن هم به دلیل حملات گسترده علیه این گروه در یمن و افغانستان و نیز مشغول شدن شاخه هایش در سوریه، عراق و جزیره العرب به جنگ های منطقه ای داخلی.

گروه داعش پرچم تروریسم را تحویل گرفت و عملیات تروریستی در حداقل دو شهر انگلیس در کمتر از دو ماه انجام داد که نشان دهنده این است که این گروه در درجه نخست بر سه شهر اروپایی بیش از بقیه شهرها تمرکز کرده است و آنها پاریس،لندن و بروکسل هستند؛ امری که حکایت از آن دارد که می تواند باندهای فعال را جذب و در زمان هایی که با دقت انتخاب می شوند، تحریک شان کند.

جالب این جاست که عملیات منچستر دو روز پس از نشست سران کشورهای اسلامی و آمریکا که سه روز پیش در ریاض به رهبری «دونالد ترامپ»رئیس جمهور آمریکا برگزار شد و جنگ با تروریسم را در صدر اولویت های خود قرار داد، رخ داده است.

از آن جایی که عامل این عملیات تروریستی مانند همکارش که عملیات زیر گرفتن را در مقابل پارلمان انگلیس در لندن در ماه مارس گذشته انجام داد، به گروه داعش وابسته است این باعث می شود که فشار بیشتری به اقلیت های اسلامی انگلیس که تعداد آنها بیش از سه میلیون شهروند است و نیز اقلیت های اسلامی در کشورهای دیگر اروپایی وارد شود و باعث می شود که قربانی حملات و تعدی های نژادپرستانه شوند لیکن دولت انگلیس بر این امر اصرار دارد که این اقلیت را  از گناه این تروریست ها تبرئه کند با تأکید بر اینکه اینها موارد استثنایی هستند زیرا مسلمانان انگلیس بر امنیت و ثبات و ادغام در بافت اجتماعی انگلیس به عنوان شهروندان شایسته اصرار دارند. علاوه بر آن رسانه های انگلیس نقش مسئولانه ای در تمایز این اکثریت قاطع مسلمانان میانه رو با این اقلیت تندرو بازی می کند.

این عملیات تروریستی محکوم است آن هم با شدیدترین عبارت ها مانند همه عملیات های مشابه دیگر و کسانی که دست به این گونه عملیات می زنند یا طرف هایی که از آنها حمایت می کنند یا وابسته به آن هستند را نیز محکوم می کنیم زیرا مسلمانان بیش از 90 درصد از قربانیان آنها را شکل می دهند؛ به عبارتی دیگر آنها به باور اسلامی اهل تسامح ضربه می زنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.