روزهای آینده اردن بسیار سخت و دشوار است و ما بر این باور نیستیم که رهبرانش قدرت قبول یا رد طرح ها به ویژه طرح های انگلیسی ها و آمریکایی ها داشته باشند.شعله ور کردن جبهه جنوبی سوریه با اردن«ماجراجویی» بسیار خطرناکی است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی به آخرین تحولات سوریه به ویژه تنش ها در مرزهای جنوب یاین کشور با اردن پرداخت و نوشت: تنش در مرزهای سوریه و اردن بیشتر می شود لیکن ابهام در جزئیات و تلاش برای نتیجه گیری از تجمع نیروها و بالا گرفتن احتمال رویارویی ها و نیز درگیری کلامی رسانه ای میان دو طرف اردنی و سوری ما را ناگزیر از سرودن این داستان می کند که من در آن درگیر بودم.

در اوایل دهه نود تا جایی که یادم می آید، به اردن سفر کردم و با «ملک حسین بن طلال» پادشاه درگذشته اردن در دفترش در دیوان پادشاهی دیدار کردم و «بسام بدارین» همکار رسانه ای و مدیر دفتر روزنامه مان در آن زمان همراهم بود. بر چهره پادشاه اردن خشم نقش بسته بود و ناراحتی خود را با حرص سیگار کشیدن نشان داد، اندکی بعد آرام شد و جرأت کردم که درباره این خشم اش سووال کنم با صدای گرفته اش به من گفت که معنایش این است:« تصور کن بردار من قبل از آمدن شما با حافظ اسد رئیس جمهور سوریه به منظور اطمینان خاطر و ادامه تماس ها،تلفن زدم، بالاخره ما همسایه هستیم و اعضای یک باشگاه(رهبران). مکالمه «سرد» بود، تا اینکه بعدا فهمیدم که «ابو باسل» رئیس جمهور سوریه در حال برگزاری نشست با حسنی مبارک رئیس جمهور مصر در فرودگاه بین المللی دمشق بود و به من نگفت که با رئیس جمهور مصر نشست دارد، چه می شد اگر این مساله را به من اطلاع می داد و مثلا می گفت که من با «ابو جمال» هستم و او به تو سلام می رساند».

ملک حسین بعد از آن که «آهی کشید» گفت که قربان(با این شیوه میهمانانش را مورد خطاب قرار می داد) ما نمی خواهیم با سوریه تصادم داشته باشیم و تلاش زیادی از خود نشان می دهیم تا روابط طبیعی و به دور از تنش با این کشور داشته باشیم زیرا این تنش بر اردن، امنیت و ثباتش تأثیر منفی می گذارد و از پیامدهای اختلاف پس از حوادث حماه به شکل انفجارهای تروریستی در قلب امان رنج بردیم، سوریه منبع خطر بزرگی علیه ماست».

در حالی که داشتم خبرهای رسیده از مرزهای سوریه و اردن را می خواندم که به سرعت به سمت تنش و چه بسا برخورد نظامی می رود، این داستان را به یاد آوردم.هواپیماهای نظامی  سوریه روز گذشته در پاسخ به حملات گروه های مسلح «اسود الشرقیه»(شیرهای شرقی) و «شهدای القریتین» به مواضع ارتش، به شدت مواضع این دو گروه در نزدیکی مرزهای اردن را بمباران کردند  و این اتفاق برای نخستین بار پس از گذشت سالها رخ داده است.

این درگیری با اظهارات برخی مسئولان سوری مبنی بر رصد تحرکات نظامی آمریکایی و انگلیسی و اردنی بزرگ در مرزهای جنوبی استان های «السویداء» و «درعا» با حمایت تانگ هایی از نوع«چالینگر» و 2300 فرد مسلح و پوشش هوایی توسط بالگردهایی از نوع«کبرا» و «بلاک هوک» علاوه بر 4هزار فرد مسلح که با نظارت آمریکایی انگلیسی آموزش دیده اند و اکنون در منطقه «التنف» داخل مرزهای سووریه هستند و قصد دارند به سمت«البوکمال» و «القائم» در مرزهای عراق و سوریه بروند، همزمان شده است.

دکتر «محمد المومنی»وزیر سخنگوی دولت اردن به شکل مفصل تر مقوله ملک«عبدالله دوم» پادشاه اردن را گفته بود «موضع اردن درباره سیاست دفاع از خود در عمق سوریه ثابت است، بدون آن که دخالت نظامی کند» تشریح کرد و گفت که «تامین امنیت مرزها برای اردن اولویت دارد».

آقای «ولید المعلم» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه سوریه در کنفرانسی مطبوعاتی در دو روز پیش در دمشق گفت که «هر گونه نیروی اردنی که بدون هماهنگی دولت سوریه  وارد اراضی سوریه شود را متجاوز تلقی می کند» این در حالی است که حزب الله لبنان در بیانیه ای اعلام کرد که« طرحی برای اشغال اراضی سوریه تحت عنوان مبارزه با داعش که در اصل هیچ گونه حضوری در مرزهای اردن و سوریه ندارد، وجود دارد».

روس ها و ایرانی ها، همپیمانان سوریه هنوز به این افزایش تنش که در چند روز پس از صدور سند آستانه که منطقه درعا را بخشی از چهار منطقه ای اعلام کرد که شامل توافقنامه «کاهش تنش» و در نهایت آتش بس می شود، رخ داده است، واکنشی نشان نداده اند.

نکته قابل توجه گرد آوردن نیروها و تجهیزات نظامی در مرزهای سوریه و اردن همزمان با آغاز رزمایش«شیر آماده» است که در آن در کنار اردن 20 کشور به رهبری ایالات متحده آمریکا و نمایندگانی از پیمان ناتو و نیز انگلیس، فرانسه، ایتالیا، عربستان و مصر صورت گرفته است.این رزمایش هفت سال پیش به شکل دوره ای در نزدیکی مرزهای سوریه و اردن آغاز شده است و این شیر آماده پرش به عمق سوریه در هر لحظه است و امکان ندارد که آماده حمله به مثلا عربستان یا عراق شود.

برخی گزارش های خبری وجود دارد که حکایت از این دارد که آمریکا می خواهد منطقه حایل در بادیه سوریه با حمایت خودش ایجاد کند که در کنترل نیروهای هواداراش باشد و این نیروها بر مربع مرزی سوریه،عراق، اردن و عربستان و به ویژه گذرگاه مرزی التنف میان سوریه و عراق کنترل داشته باشند. برای همین منظور نیز نیروهای معارض سوری در اردن آموزش دیدند و این نیروها کار خود را از درعا و السویداء آغاز کردند و نخستین هدف اینها قطع امتداد جغرافیایی هلال شیعی است؛ امری که طرف های منطقه ای چندی از جمله عربستان سعودی، رژیم اشغالگر اسرائیل و ترکیه را راضی کند.

شعله ور کردن جبهه جنوبی سوریه با اردن«ماجراجویی» بسیار خطرناکی است که هدف از آن تعطیل کردن توافقنامه آستانه و بازگرداندن بحران سوریه به نقطه صفر است و این یک مساله اتفاقی نیست که «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی و شیخ«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» سخنانی مشابه درباره کناره گیری «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه بر زبان جاری کنند. وزیر خارجه قطر پس از دیدارش با «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن و پس از سکوتی طولانی گفت که توافقنامه آستانه جایگزین کناره گیری اسد نیست!

دولت ترامپ می خواهد پایگاه هایی در اراضی سوریه و در شهر «الرقه» به طور خاص  به عنوان جایگزین پایگاه هوایی «انجرلیک» ترکیه ایجاد کند و نفوذ در سوریه را با روسیه و ایران تقسیم کند.

روزهای آینده اردن بسیار سخت و دشوار است و ما بر این باور نیستیم که رهبرانش قدرت قبول یا رد طرح ها به ویژه طرح های انگلیسی ها و آمریکایی ها داشته باشند و به این نتیجه قاطع باور داریم که تهدید بزرگ برای اردن و ثباتش از سوریه می آید البته با پذیرش اینکه سوریه امروز با سوریه 28 سال پیش فرق دارد و چاره ای هم جز انتظار نداریم که چندان طول نخواهد کشید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.