عملیات نیروهای نظامی عراق برای آزادسازی محلات غربی شهر موصل از دست داعش ادامه دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری شین هوا، منطقه شرق موصل چندی ا‌ست که از تصرف داعش آزاد شده، اما آزادسازی کامل شهر وابسته به کنترل مناطق پرازدحام غربی این شهر است.

سپهبد «رائد شاکر جودت»رئیس پلیس فدرال عراق گفت تنها 10 درصد از محله های غرب موصل اکنون تحت اشغال داعش قرار دارد.

وی گفت: «به دنبال آزاد شدن محله هایی در غرب موصل از جمله بخش هایی از «الکنیسه»، و حدود نیمی از «وادی عکاب»، مناطق تحت کنترل داعش به تنها 10 درصد کاهش یافته است.»

او گفت: «تنها به اندازه آزادی هفت محله تا اعلام خبر آزادسازی کامل موصل فاصله داریم.»

سازمان ملل اعلام کرده است که حدود 31 هزار تن از ساکنان موصل پس از آزاد شدن مناطقی در غرب به خانه‌ هایشان بازگشتند.

«استفان دوجاریک»‌ سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت‌ با آغاز عملیات آزادسازی غرب موصل حدود 435 هزار تن خانه‌ های خود را ترک کردند که نزدیک به 400 هزار تن از آنان در خارج از محدوده شهر ساکن شده و حدود 31 هزار تن نیز موفق به بازگشت به مناطق آزاد شده در غرب موصل شدند. ‌

دوجاریک گفت:‌ ساکنان مناطق آزاد شده نیز برای رفع نیازهای خود به طور کامل به کمک ‌های بشردوستانه متکی هستند.

این مسئول سازمان ملل افزود: سازمان ملل به امدادرسانی‌های خود به ساکنان موصل که شامل ارسال وعده‌ های غذایی آماده برای 9 هزار تن از ساکنان غرب موصل و جیره های غذایی یک ماهه برای بیش از 27 هزار تن ادامه می ‌دهد.

این در حالی است که این سازمان تخمین زده ‌است رقمی بین 300 تا 500 هزار نفر از غیرنظامیان همچنان در مناطق تحت اشغال داعش در موصل به سر می ‌برند.

تازه‌ ترین مرحله از عملیات نیروهای عراقی در غرب موصل از 3 مه (13 اردیبهشت) آغاز شده است.

نیروهای عراقی که از ارتش آن کشور، نیروهای ویژه پلیس، پیشمرگه ‌های کرد و نیروهای بسیج مردمی تشکیل شده، عملیات بازپس‌ گیری موصل را از (17 اکتبر 2016) 26 مهر ماه سال گذشته آغاز کردند.

«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق در تاریخ 19 فوریه آغاز مرحله جدید بیرون راندن داعشی‌ ها از محله‌ های غربی موصل را اعلام کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.