این روزها هیچ کس درباره مذاکرات ژنو یا هیأت های سوری سیاسی که در آن شرکت کردند مانند هیأت عالی مذاکرات که مقر آن ریاض است یا ائتلاف مخالفان سوری در خارج که مقر آن در شهر استانبول ترکیه است حرفی به زبان می آورد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به آخرین تحولات سوریه پرداخت و نوشت: «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه برای دیدار « رکس تیلرسون» همتای آمریکایی اش به واشنگتن سفر می کند و در چنته اش مهمترین «دستاورد»ی که دیپلماسی روسیه به آن رسید یعنی سند«آستانه4» را دارد؛ سندی که به موجب آن چهار منطقه «کاهش تنش در سوریه» با ضمانت سه گانه روسیه، ترکیه و ایران ایجاد می شود.

این سند گروه های سیاسی سوریه که در تبعیدگاه اقامت دارند را به حاشیه راند و با گروه های نظامی مسلح جایگزین شان کرد که دارای حضور روی زمین هستند و این گروه های مسلح را رو در روی گروه هایی قرار داد که در فهرست گروه های تروریستی قرار دارند مانند «هیأت تحریر الشام» یا همان جبهه النصره سابق و گروه داعش.

دولت کنونی آمریکا پرونده سوریه را به طور کامل به مسکو تحویل داد و اجازه کامل به روسیه داد تا بر سر بستر مبارزه با گروه های تروریستی و از بردن بردن آنها به شکل نهایی رسیدگی کند.

لاوروف در مذاکراتش با همتای آمریکایی اش بر آینده یا به عبارتی بهتر بر مرحله بعد از توافقنامه اخیر آستانه و چگونگی مدیریت بحران سوریه تمرکز خواهد کرد. با این تفاسیر می توان گمانه زنی کرد که هماهنگی میان روسیه و آمریکا در آینده حول و حوش دو مساله اساسی می چرخد:

نخست: ارائه حمایت کامل از گروه های مسلحی که در نشست اخیر آستانه حضور داشتند در جنگ شان علیه گروه های تروریستی در مناطق چهارگانه کاهش تنش و ترکیه حامی بزرگ بیشتر این گروه ها مسئولیت مدیریت این جنگ در استان های «ادلب»،«حمص»، «حلب» و «درعا» را به عهده می گیرد و هر کسی ویدیوی هفتگی« عبدالله المحیسنی» قاضی شرعی هیأت تحریر الشام(جبهه النصره) و خائن تلقی کردن این گروه ها(گروه هایی که در نشست آستانه 4 شرکت کردند) و توصیف آنها به یک مشت فاسد و مرتد، دنبال کرده باشد می بیند که المحیسنی(مفتی تروریست سعودی) فهمیده است که جنگ پاکسازی در راه است.

دوم: توافقنامه و سپس هماهنگی میان وزرای خارجه دو کشور بزرگ بر سر چگونگی و زمان ورود به جنگ آزادی«الرقه» برای از بین بردن داعش که در آن سنگر گرفته است.مهمتر از آن نیروهایی هستند که این ماموریت را به عهده می گیرند که به احتمال زیاد نیروهای دموکراتیک سوریه که اکثریت آنها را کردها تشکیل می دهند، هستند آن هم پس از آن که این نیروها شهر«الطبقه» در مجاورت الرقه را با حمایت زمینی و پوشش هوایی آمریکایی به کنترل خود در آوردند.

استقبال غیر علنی آمریکا از کنفرانس اخیر آستانه حکایت از آن دارد که عملیات«معامله» میان دو قدرت بزرگ صورت گرفته است که مضمون آن این است که مناطق امن چهار گانه به روسیه واگذار می شود در مقابل دست آمریکا و هم پیمانان کرد اش در الرقه باز می ماند.

دولت سوریه از این معامله برنده بزرگ بیرون می آید و نیز از سند آستانه که ستون فقرات این معامله است زیرا نیروهای ضامن سند آستانه روسیه و ایران هستند که همپیمانان اصلی سوریه در منطقه و در اراضی سوریه هستند. از آن مهمتر این است که گروه های مسلح معارض در اراضی سوریه ماموریت شان در هفته های آینده نه جنگ با ارتش سوریه بلکه جنگ با گروه ها و سازمان های تروریستی در کنار ارتش سوریه است و این تحول بسیار بزرگی است و مساله ای است که هیچ کس تا سه ماه پیش توقع آن را نداشت این بماند که در شش سال گذشته از عمر بحران نیز هیچ کس آن را پیش بینی نمی کرد.

این روزها هیچ کس درباره مذاکرات ژنو یا هیأت های سوری سیاسی که در آن شرکت کردند مانند هیأت عالی مذاکرات که مقر آن ریاض است یا ائتلاف مخالفان سوری در خارج که مقر آن در شهر استانبول ترکیه است حرفی به زبان می آورد.

امروز گروه ها و هیأت های سیاسی معارض سوری به حاشیه رانده شدند و فردا نوبت به گروه های مسلح در زمین است، آن هم یکی پس از دیگری، اگر همه چیز بر اساس سناریوی روسیه، ایران و ترکیه پیش برود که در اتاق های بسته آستانه بر سر آن توافق شده است و به باور ما این همان چیزی است که حالت آسودگی خیالی را تفسیر می کند که بر چهره آقای«ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در کنفرانس مطبوعاتی که روز گذشته-دوشنبه- در دمشق برگزار کرد، نقش بست.

هر کسی باور دارد که در حال حاضر روسیه و آمریکا بر سر پرونده سوریه اختلاف دارند در توهم به سر می برد و بهترین مدرک ما در این زمینه در حالت سکوت درباره پرونده استفاده از سلاح شیمیایی در «خان شیخون» در استان ادلب خلاصه می شود؛ سکوت ایالات متحده آمریکا و هم پیمانان غربی و عرب و امپراتوری های رسانه ای اش نیز هم.بقیه را به فهم درک خودتان واگذار می کنیم.

دیدار لاوروف و تیلرسون

وزارت خارجه روسیه روز گذشته-دوشنبه- اعلام کرد که سرگئی لاوروف امروز به ایالات متحده آمریکا سفر می کند.

خبرگزاری اینترفاکس روسیه نیز به نقل از وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که این سفر تا روز پنجشنبه ادامه پیدا می کند و طی آن لاوروف با رکس تیلرسون همتای آمریکایی خود در واشنگتن رایزنی هایی را درباره مسائل مختلف انجام می دهد.

تیلرسون نیز اخیرا اعلام کرده بود که به زودی با لاوروف دیدار می کند و گفت که ایالات متحده آمریکا امیدوار به رسیدن به توافق آتش بسی است که برای انجام فرایند صلح مناسب باشد.

تیلرسون همچنین گفت که کشورش به ثبات در روابط آمریکا و روسیه به شکل گسترده تر با حل مسائل ساده و ایجاد زمینه ها برای همکاری، چشم دارد.

سوریه یکی از مسائل مهمی است که در دیدار لاوروف و تیلرسون قرار است مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.