پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

تحلیل المانیتور در مورد انتخابات ایران؛

کدام کاندیداها در دومین مناظره تغییر تاکتیک دادند؟

در دومین مناظره ریاست جمهوری ایران برخی از کاندیداها مواضع خود را در مقایسه با مناظره اول تغییر دادند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه خبری - تحلیلی المانیتور در گزارشی نوشت: دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ایران خوش بینی را در میان حامیان «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران تزریق کرد زیرا وی تاکتیک «سکوت» خود را تغییر داد.

در مناظره اول که 28 آوریل (8 اردیبهشت) به طور زنده پخش شد، رئیس جمهور میانه رو به نظر می رسد خود را درگیر مسائل نکرد و در برابر حملات و انتقادات رقبای محافظه کار خود سکوت کرد. در عوض «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور که اعتقاد بر این است که برای پشتیبانی از روحانی و پس از آن کناره گیری به نفع روحانی در انتخابات 19 مه (29 اردیبهشت) آمده باشد، توسط اصلاح طلبان و رسانه های محافظه کار به عنوان پدیده ای توصیف شد که به شدت پاسخ انتقادات رقبای محافظه کار را داد. در واقع بسیاری از هواداران و تحلیل گران از عملکرد رئیس جمهوری فعلی در مناظره اول ناراضی بودند زیرا انتظار داشتند همچون مناظره ریاست جمهوری سال 2013 در مقابل «محمد باقر قالیباف» شهردار تهران بایستد و به آسانی او را در انتخابات شکست دهد.

با این حال در مناظره دوم در تاریخ 5 مه (15 اردیبهشت) روحانی مهارت های کلامی را از همان دقیقه نخست نشان داد. «غلامحسین کرباسچی» شهردار سابق تهران معتقد است رئیس جمهور «بشاش تر و فعال تر» از قبل ظاهر شد.

این در حالی بود که این بار هم قالیباف بار دیگر در حالت تهاجمی قرار رفت و وزیر آموزش و پرورش روحانی را به واردات لباس کودکان ارتباط داد و گفت: چنین وارداتی به اقتصاد داخلی آسیب می رساند.

بحث برانگیز ترین موضوع در دومین مناظره که محور آن، مسائل سیاسی و اجتماعی بود، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود. در زمان امضای برجام در سال 2015، بسیاری از محافظه کاران از آن انتقاد کردند اما در طول مناظره دوم، قالیباف و «ابراهیم رئیسی» همکار محافظه کار وی، هر دو از برجام حمایت، و به اجرای آن متعهد شدند. با این حال آنها گفتند که این توافق را کامل نمی بینند و توانایی دولت روحانی برای بهره مندی کامل از آن را زیر سوال بردند. در واقع قالیباف و رئیسی توافق هسته ای را به چکی تشبیه کرده اند که روحانی نتوانسته آن را نقد کند.

روحانی در پاسخ به انتقادات، ناآگاهی قالیباف و رئیسی از جزئیات این بحران هسته ای را به چالش کشید و گفت شما چه چیزی از برجام می دانید که به خود اجازه می دهید در مورد آن این طور صحبت کنید؟

رئیسی در پاسخ گفت: «وقتی روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی [2005-1989] بود، جلسه ای بین او و من برگزار شد و من به او گفتم که ما گزارش هایی در مورد پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) دریافت کرده ایم و من از او پرسیدم که آیا از این مسئله اطلاع دارد یا خیر، اما او گفت: [اجازه دهید] در مورد آن بعدا بحث کنیم.»

روحانی همچنین رقبای خود - و محافظه کاران را به طور گسترده تر - به توطئه برای کشتن توافق هسته ای متهم کرد؛ در حالی که تاکید کرد آنها از انتخاب «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و تهدید او برای پاره کردن برجام در طول مبارزات انتخاباتی خود بسیار خوشحال بودند. روحانی با اشاره به نصب بیلبوردهای ضد مذاکره از سوی شهرداری تهران در جریان مذاکرات هسته ای گفت: «اگر برجام از نظر شما قابل قبول بود، پس چرا شما در سراسر تهران چنین بیلبوردهایی نصب کردید و مذاکره کنندگان را این چنین خطاب قرار دادید؟ ... حرف های شما شبیه به اظهارات مخالفان ایران، از جمله وهابیون [عربستان سعودی] و صهیونیست ها [اسرائیل] بود.»

دیگر پیشرفت قابل توجه در مناظره دوم این بود که «مصطفی هاشمی طبا» کاندیدای اصلاح طلب و وزیر سابق صنعت و معدن در دفاع از دولت میانه روی وقت به روحانی و جهانگیری پیوست. در همین حال رئیسی و «مصطفی میرسلیم» - وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی - کاندیداهای محافظه کار که لحن هر دو در مناظره اول ملایم بود، در دومین مناظره به شدت روحانی و دولت او را مورد انتقاد قرار دادند. «عبدالله ناصری» اصلاح طلب گفت که رئیسی در مسیر رقابت روشن با قالیباف است و ناظران می گویند که او در مناظره اول به دنبال این بوده که خود را به عنوان نامزد اصلی محافظه کاران به تصویر بکشد. سومین و آخرین مناظره در 12 مه (22 اردیبهشت) بر اقتصاد متمرکز خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.