«امانوئل ماکرون» بر «مارین لوپن» رقیب خود از حزب راست افراطی پیروز شد و به ریاست جمهوری فرانسه رسید.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، امانوئل ماکرون وزیر اقتصاد اسبق فرانسه با کسب حدود 66 درصد آراء به ‌عنوان رئیس جمهور جدید فرانسه انتخاب شد.

گاردین: نخست وزیر ماکرون چه کسی خواهد بود؟

گاردین نوشت: انتظار می رود «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور کنونی فرانسه در نیمه شب یکشنبه 14 مه رسما به کار خود پایان خواهد داد و انتظار می رود پیش از آن الیزه را تخلیه کند.

انتظار می رود ماکرون نخست وزیر خود را 15 مه معرفی کند. او گفته است که می خواهد فردی را برای طولانی مدت انتخاب کند ولی این پست می تواند موقتی هم باشد. رئیس جمهور اگر که نتواند اکثریت کرسی ها را در انتخابات پارلمانی ماه آینده به دست آورد، ممکن است مجبور شود انتخاب اول خود را با فردی از حزب رقیب جایگزین کند.

ماکرون تقریبا باید از صفر آغاز کند. او همچنین باید به تعهد خود برای تجدید حیات سیاسی فرانسه با به کارگیری افراد با تجربه در دولت خود عمل کند.

نام چندین نفر برای احراز پست نخست وزیری فرانسه ارائه شده که «ژان- یو لودریان» وزیر دفاع فرانسه و «پاسکال لامی» مدیرکل سابق سازمان تجارت جهانی دو مورد از گزینه های احتمالی هستند.

ماکرون حتی احتمال انتخاب نخست وزیر زن را رد نکرده است. اگر او بخواهد چنین کاری انجام دهد، «سیلوی گولارد» یکی از اعضای پارلمان از جنبش دموکراتیک و «آن ماری ایدراک» وزیر سابق حمل و نقل گزینه های خوبی به نظر می رسند.

 

نیویورک تایمز: جوان ترین رئیس جمهور تاریخ فرانسه/ اتحادیه اروپا نفس راحت کشید

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: ماکرون 39 ساله جوان ترین رئیس جمهور در تاریخ فرانسه است. پیروزی وی تسکینی برای اتحادیه اروپایی محسوب می شود که لوپن تهدید به خروج از آن کرده بود؛ گامی که این بلوک را به شکل اساسی تضعیف می کرد.

با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ایتالیا و آلمان و پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات آمریکا و رای آری انگلیسی ها به برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) نتیجه انتخابات فرانسه از نزدیک دنبال می شد.

 

سی ان ان: فرانسوی ها به ترامپ «نه» گفتند

شبکه سی ان ان گزارش داد امانوئل ماکرون هر آنچه دونالد ترامپ ندارد، دارد. او نماینده نظم جهانی است که ترامپ مخالف آن است. او طرفدار اروپا و طرفدار جهانی شدن است. او امتیازی در اردوگاه رهبران جهانی محسوب می شود که نگران پوپولیست ها هستند.

 

رویترز: انتخابات پارلمانی، نخستین چالش ماکرون

رویترز گزارش داد پس از پیروزی ماکرون در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، نخستین چالش وی کسب اکثریت کرسی ها در انتخابات پارلمانی ماه آینده  برای جنبش «در حرکت» خود است تا بتواند برنامه های خود را اجرایی کند.

با انتخاب ماکرون، فرانسوی ها ترجیح دادند در قلب اروپا بمانند.

 

فرانس24: فرانسوی ها ماکرون را انتخاب کردند

فرانس24 گزارش داد مردم فرانسه از میان ماکرونی که طرفدار اتحادیه اروپا و تجارت آزاد است و لوپنی که ملی گراست، ماکرون را انتخاب کردند.

مشارکت مردمی در دور دوم انتخابات کمتر از دور اول بود.

 

اسکای نیوز: ماکرون، منجی فرانسه و اتحادیه اروپا

شبکه اسکای نیوز گزارش داد ماکرون رئیس جمهوری است که می تواند فرانسه را نجات دهد.

برای دیگر کشورهای اروپایی، ماکرون گزینه خوبی برای نجات اتحادیه اروپا محسوب می شود که می تواند این قاره را احیا کند.

این پیروزی، امتیاز بزرگی برای حزب ماکرون هم محسوب می شود.

ماکرون امیدهای را برای فرانسه و اتحادیه اروپا افزایش داده است. اما چه می شود اگر که او به اهداف خود نرسد؟

 

راشاتودی: نخستین انتخابات فرانسه تحت تدابیر امنیتی شدید

راشا تودی گزارش داد این انتخابات نخستین انتخاباتی بود که تحت شرایط اضطراری و تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

این شبکه به نقل از اولاند گزارش داد پیروزی ماکرون نشان داد که اکثر فرانسوی ها همچنان باهم بر سر ارزش های واحد متحد هستند.

 

خبرگزاری فرانسه: اروپا نفس راحتی کشید

خبرگزاری فرانسه گزارش داد با پیروزی ماکرون، مانع بزرگی از سر راه آینده کشوری که دچار چنددستگی شده بود و همچنین اروپا برداشته شد.

این پیروزی در جهان و به ویژه در بروکسل و برلین طنین انداز خواهد شد و رهبران اروپایی نفس راحتی خواهند کشید.

با این وجود این تازه ابتدای راه است و ماکرون با چالش های بسیاری مواجه خواهد بود.

 

ایندیپندنت: لوپن هم برنده شد

روزنامه ایندیپندنت با استناد به اظهارات «ماریون مارشال لوپن» خواهرزاده مارین لوپن، او را هم برنده دانست زیرا آراء بالای 40 درصد، «پیروزی بزرگی» برای جبهه ملی به شمار می آید.

 

فایننشال تایمز: پیروزی ماکرون هنوز تکمیل نشده است

روزنامه فایننشال تایمز نوشت پیروزی ماکرون هنوز کامل نیست. این انتخابات به راست گراهای افراطی بیش از پیش مشروعیت بخشید. به این ترتیب، دوره ریاست جمهوری پنج ساله ماکرون سخت ترین دوره ریاست جمهوری این کشور خواهد بود.

بدون کسب اکثریت آراء در انتخابات پارلمانی ماه آینده، وی از نفوذ و قدرت کمی برای اجرای برنامه های خود برخوردار خواهد بود.

 

یورونیوز: احتمال ائتلاف ماکرون با احزاب دیگر

یورو نیوز گزارش داد در حالی که جامعه چندپاره فرانسه در دور نخست دست رد به سینه احزاب سنتی و از جمله حزب سوسیالست زد، امانوئل ماکرون برای تشکیل دولت و کسب رای اعتماد مجلس نیاز به یک اکثریت پارلمانی دارد. وی پیشتر حمایت جریان میانه رو و سنتی مودم (جنبش دموکراتیک) به رهبری «فرانسوا بایرو» را به دست آورده است. به نظر می رسد ماکرون برای کسب اکثریت پارلمانی می تواند با جناح راست حزب سوسیالیست و جمهوریخواهان میانه رو ائتلاف کند. انتخابات پارلمانی ماه ژوئیه، نخستین سنگ محک برای امانوئل ماکرون در کسوت ریاست جمهوری بدون هراس از مارین لوپن خواهد بود.

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.