ترامپ گفته است که وی به ریاض، قدس اشغالی و واتیکان سفر می کند. معنای آن این است که وی می خواهد از مراکز معنوی دینی سه گانه در جهان دیدار کند تا یک ائتلاف اسلامی، یهودی و مسیحی برای مبارزه با تروریسم تشکیل دهد این در حالی است که تروریسم رو به افول است و کارش تمام است.

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به سفر رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه پرداخت که در پایین آن را از نظر می گذرانیم: سفر دونالد ترامپ  رئیس جمهور آمریکا به منطقه خاورمیانه چه بسا خطرناک ترین سفر به این منطقه به شمار می رود. اگر به این سفر نگاه کنیم؛ سفری که نخستین سفر خارجی ترامپ به خارج از ایالات متحده آمریکاست، می بینیم که به رغم آن که وی در اصل در اروپا توقف می کند اما این سفرش به منطقه خاورمیانه اختصاص دارد. حرف حساب ترامپ چیست؟ ترامپ گفته است که وی به ریاض، قدس اشغالی و واتیکان سفر می کند. معنای آن این است که وی می خواهد از مراکز معنوی دینی سه گانه در جهان دیدار کند تا یک ائتلاف اسلامی، یهودی و مسیحی برای مبارزه با تروریسم تشکیل دهد این در حالی است که تروریسم رو به افول است و کارش تمام است.

من بر این باورم که هدف از تشکیل این ائتلاف تقویت عادی سازی روابط میان کشورهای عربی با رژیم اشغالگر اسرائیل و ادغام کشورهای عربی با این رژیم است. یا تعمیق عادی سازی روابط کشورهای این ائتلاف که ترامپ ایجاد می کند با اسرائیل است. وی اکنون می خواهد که ویژگی معنوی به این ائتلاف بدهد. لیکن این ائتلاف سیاسی است، دین را چه دخلی به آن است؟ ترامپ می خواهد که ائتلافی سیاسی تشکیل دهد که هدفش رویارویی با داعش یا جبهه النصره است لیکن پشت این هدف، تشکیل ائتلاف اسرائیلی، عربی، یهودی و اسلامی علیه ایران است. یعنی راه اندازی جنگ در این چارچوب است. هیچ گونه تفسیر دیگری در این زمنیه نیز وجود ندارد. این ائتلاف نیز با عنوان صلح در خاورمیانه پوشش داده می شود.

رئیس جمهور آمریکا  چند روز پیش با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد و یک کلمه از ترامپ درباره مجرم دانستن شهرک سازی اسرائیل در سرزمین های فلسطین یا مجرم دانستن تروریسم اسرائیل در اراضی اشغالی نشنیدیم یا حتی از او نشنیدیم که خواستار توقف شهرک سازی های اسرائیل در فلسطین اشغالی شود. حتی درباره  کشور مستقل فلسطین یا راه حل تشکیل دو کشور سخنی بر زبان نیاورد.وی در این زمینه هرگز حرفی نزد.

برخی اطلاعات وجود دارد که نشان می دهد ترامپ به «بیت لحم»سفر می کند و به احتمال زیاد مذاکرات میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها  و میان محمود عباس و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل به شکل صوری آغاز شود و به ما بگوید که فرایند صلح در مسیر درست حرکت می کند. همین کار را «بوش» پدر وقتی به عراق به بهانه آزادی کویت از اشغال عراق مورد حمله قرار داد و این کشور ویران کرد، انجام داد.بوش در آن زمان گفت که کشور فلسطینی ایجاد می کند و کنفرانسی برای صلح برگزار می کند و در عمل نیز کنفرانس صلح مادرید برگزار شد ولی هیچ صلحی  و هیچ  گونه کشوری به راه نیفتاد. بوش پسر نیز وقتی روی کار آمد همین وعده ها را داد و گفت که کشور فلسطینی ایجاد می کند و نکرد و وعده داد که کشور مستقل فلسطینی را پیش از پایان بردن دور نخست ریاست جمهوری اش ایجاد می کند و نکرد و باز وعده داد که پیش از پایان دور دوم ریاست جمهوری اش تشکیل می دهد اما هرگز کار خاصی نکرد و به افغانستان و عراق حمله کرد و این دو کشور را نابود کرد و بیش از یک میلیون عراقی در حمله بوش به عراق کشته شدند ولی کشور مستقل فلسطین تشکیل نشد.

 اکنون دونالد ترامپ نیز همین راه می رود. اگر« جارد کوشنر» داماد ترامپ و مشاور ارشدش که بنیامین نتانیاهو در خانه پدرش در نیویورک می خوابید و او را دوست صمیمی خود می داند پس چگونه این کوشنر می تواند میانجی گر شفاف و بی طرفی در این مساله باشد. «دیوید فریدمن» سفیر جدید آمریکا درفلسطین اشغالی از شهرک سازی حمایت می کند و می گوید که در قدس اقامت می کند و سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس اشغالی منتقل می کند این فرد نیز چگونه می تواند میانجی گر بی طرفی باشد یا به صلح در منطقه کمکی بکند. در هر صورت سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودی سفر بسیار مهمی است زیرا عربستان محور سیاست های آمریکا در منطقه خواهد بود و این کشور محور جنگ های آمریکا در منطقه است.

ترامپ در سفر به خاورمیانه ریاست دو نشست سران را به عهده خواهد گرفت؛ یکی ریاست نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری حاشیه خلیج فارس است و ریاست نشست سران دیگری نیز با مشارکت رهبران کشورهای اسلامی و عربی را به عهده می گیرد. معنای این چیست؟ این معنایش این است که ائتلاف عربی اسرائیلی شکل دهد و کشورهایی که در این ائتلاف شرکت می کنند کشورهای مصر، مراکش و اردن و چه بسا پاکستان هستند و این کشورها چه بسا اساس این ائتلاف را شکل می دهند  که وارد جنگ طایفه ای علیه ایران می شوند، اما ما به عنوان عرب چه سودی از این جنگ می بریم و مصلحت ما از این جنگ چیست؟

ترامپ گفت که توافقنامه هسته ای با ایران را لغو می کند، اگر این کار را بکند چه جایگزینی برای آن وجود دارد مگر چیزی جز جنگ شدید و فراگیر در اراضی عربی است؟ چیزی که باعث می شود این نگرانی ها را بیان کنم گفت و گوی  شاهزاده«محمد بن سلمان»جانشین ولیعهد عربستان سعودی با تلویزیون این کشور است که در همه تلویزیون ها و رادیوهای عربستان و نیز در اینترنت  و شبکه های اجتماعی منتشر شد و حتی برخی شبکه های تلویزیونی کشورهای حاشیه خلیج فارس آن را به طور زنده پخش کردند. این مساله برای هیچ کدام از پادشاهان عربستان سعودی در هشتاد سال پیش که عربستان شکل گرفت، رخ نداده است.

شاهزاده بن سلمان به عنوان پادشاه حرف می زد. من گفت و گو را دو بار دیدم و شنیدم تا بفهمم چه می گوید. من درباره مسائل داخلی و اقتصادی و آمار و ارقام در این گفت و گو نمی پردازم و آن را به اقتصاد دانان واگذار می کنیم.من به جنبه هایی می پردازم که به سفر ترامپ مربوط است.

مساله ای که توجه مرا جلب کرد این بود که این پادشاه آینده عربستان سعودی هرگز درباره چیزی به نام مساله فلسطین سخن نگفت. همه گفت و گو ها و مصاحبه ها و اظهار نظرهایش را پیگری کردم و دیدم وی هرگز درباره مساله فلسطین سخنی به زبان نمی آورد، هرگز درباره شهرک سازی حرف نمی زند و هرگز درباره تروریسم اسرائیلی حرف نمی زند. چرا بن سلمان درباره فلسطین و مشکلاتش حرف نمی زند این مساله ای تعجب برانگیز است. درباره یمن، درباره دو جزیره«صنافیر» و «تیران» در ورودی خلیج عقبه و درباره سوریه و درباره ایران حرف زد ولی هرگز به مساله فلسطین نپرداخت. نمی دانم چرا؟امیدوارم هرکسی که به بن سلمان نزدیک است از او بپرسد که چرا این همه فلسطین را نادیده می گیرد در حالی او پادشاه آینده عربستان سعودی است؟ آیا به طور مثال نمی خواهد اسرائیل ، هم پیمان آینده عربستان را عصبانی کند؟ آیا دلیلش این است که نمی خواهد ایالات متحده آمریکا را عصبانی کند؟ نمی دانم، امیدوارم که پاسخی به این پرسش ها داده شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.