پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

تحلیلی از آخرین مناظره انتخاباتی فرانسه؛

دوئل تلخ/ برنده مناظره دیشب که بود؟

مناظره بین دو کاندیدای مستقل انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شب گذشته برگزار شد و این دو کاندیدا در یک مناظره پرحرارت تلویزیونی شدیدا به یکدیگر تاختند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد «امانوئل ماکرون» میانه رو و «مارین لوپن» رقیب راست افراطی او در انتخابات ریاست جمهور در یک مناظره تلویزیونی تند و تیز بر سر تروریسم، اقتصاد و اروپا با یکدیگر بحث و جدل کردند و چشم انداز کاملا متفاوتی را برای این کشور ارائه کردند.

دوئل تلویزیونی پیش از انتخابات یکشنبه به عنوان یک رویارویی بین تقاضای ماکرون برای اجرای اصلاحات طرفدار بازار و ناسیونالیسم «ابتدا فرانسه» لوپن دیده شد.

در آغاز مناظره لوپن، وزیر اقتصاد و بانکدار سابق را «کاندیدای نخبگان» و «وابسته به سیستم کنونی» خواند.

ماکرون پاسخ داد که لوپن 48 ساله از حزب جبهه ملی و «وارث سیستمی است که برای چندین دهه خشم مردم فرانسه به آن رونق داده است.» وی افزود: «شما با ترس زندگی میکنید.»

ماکرون 39 ساله اغلب لوپن را یک دروغگو و حتی یک «انگل از سیستمی می خواند که رونق خود را دهه ها از سرخوردگی مردم از نظام سیاسی فرانسه به دست آورده است.»

در خصوص مسئله اروپا، لوپن ماکرون را به «اطاعت کردن» از «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان متهم کرد و گفت «در هر صورت فرانسه در آینده توسط یک زن اداره خواهد شد یا من یا خانم مرکل.»

او همچنین ماکرون را به غفلت از بنیادگرایی اسلامی متهم کرد و مدام تلاش می کرد به بینندگان یادآوری کند که ماکرون زمانی وزیر دولت سوسیالیست رئیس جمهور منفور «فرانسوا اولاند» بوده است.

اما ماکرون نیز دائما در حالت تدافعی بود و بارها و بارها طرح های لوپن را ساده، شکست پذیر و یا خطرناک به تصویر کشید و به ویژه در خصوص طرح های او برای خروج فرانسه از یورو هشدار داد.

او در نیمه های این مناظره 140 دقیقه ای گفت سیاست یورو مزخرف ترین برنامه مارین لوپن بود.

لوپن ارز یورو را که، توسط 19 کشور در اتحادیه اروپا استفاده می شود و برخی در فرانسه آن را عامل افزایش قیمت ها می دانند، «ارز بانکداران و نه ارز مردم» توصیف کرده است.

این مناظره احتمالا آخرین شانس لوپن برای تغییر پویایی رقابت ها در آستانه انتخابات روز یکشنبه محسوب می شد.

نظرسنجی گروه Elabe برای کانال تلویزیونی BFM که بلافاصله پس از مناظره انجام شد، نشان داد که 63 درصد از افرادی که مصاحبه شدند از ماکرون حمایت کردند و در مقابل 34 درصد لوپن را برنده مناظره دانستند.

این نظرسنجی به طور گسترده ای نتیجه رای گیری روز یکشنبه را پیش بینی کرد.

 

- عادی سازی راست افراطی -

این دوئل گام جدیدی در مسیر اصلی برای لوپن محسوب می شد؛ لوپنی که حزب او زمانی توسط نهاد های سیاسی فرانسه یک حزب افراطی در نظر گرفته می شد که باید تحریم شود.

هنگامی که پدر او «ژان ماری لوپن» به دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری در سال 2002 راه یافت، «ژاک شیراک» حریف محافظه کار او از ترس «عادی شدن نفرت» با برگزاری مناظره با او مخالفت کرد.

در دور اول انتخابات در 23 آوریل، مارین لوپن توانست با کسب 21.3 درصد آراء به دور دوم انتخابات راه یابد و تصویری که از جبهه ملی در اذهان شکل گرفته بود، بهبود بخشد.

او ظهور خود را پیامد رشد ناسیونالیسم جناح راست و واکنش شدید به جهانی شدن دانست که در پیروزی «دونالد ترامپ» و رای «آری» به برگزیت نیز نمود پیدا کرده بود.

او در سخنان آغازین خود در این مناظره گفته بود: «من کاندیدای مردم فرانسه هست؛ فرانسه ای که از فرصت های شغلی، امنیت و مرزهای ما حفاظت می کند.»

 

- رای دهندگان مردد -

بعید است این مناظره بر آراء حامیان هر یک از دو کاندیدا تأثیرگذارد، اما می تواند حدود 18 درصد از رای دهندگان مردد و آنهایی را که قصد داشتند رای ندهند، تحت تاثیر قرار دهد.

مانند بسیاری از مطبوعات فرانسه، روزنامه لوموند هم از این «مناظره وحشیانه» که از آغاز تا پایان خشونت بود، ابراز تاسف کرد.

بسیاری از هواداران «ژان لوک ملانشون» کاندیدای مورد حمایت کمونیست ها که در دور اول در جایگاه چهارم قرار گرفت، گفته اند که نمی خواهند در انتخابات دور دوم شرکت کنند تا از میان «وبا و طاعون» یکی از انتخاب کنند.

اولاند و اعضای دولت کنونی در مورد ریاست جمهوری لوپن هشدار داده اند.

اولاند به خبرنگاران گفت که ما نباید فکر کنیم که نتیجه دور دوم نیز همان نتیجه قبلی است.

ماکرون در ماه اوت گذشته به منظور تمرکز بر جنبش خود موسوم به «در حرکت» از سمت خود در دولت استعفا داد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هفتم ماه مه (17 اردیبهشت) برگزار می شود. رای مردم فرانسه به ویژه بعد از انتخابات آمریکا و همه پرسی برگزیت، مسیر سیاسی این کشور را در مرکز توجه جهانیان قرار داده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.