گاف های سیاسی کاندیدای میانه روی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در حال برگرداندن ورق به نفع کاندیدای راست افراطی است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان در گزارشی نوشت: «امانوئل ماکرون» ممکن است بتواند رئیس جمهور بعدی فرانسه شود، اما متقاعد کردن فرانسوی ها برای رای داده به او کار آسانی نیست.

همزمان «مارین لوپن» رقیب او از تمامی ترفندهای «دونالد ترامپ» بهره می برد.

در اینجا به برخی از خطاها و لغزش های ماکرون اشاره می کنیم:

 

جشن پیروزی

هفته گذشته زمانی که وی توانست در برابر 11 کاندیدای رقیب در صدر قرار بگیرد، جشن پیروزی خود را در همان رستورانی گرفت که «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور سوسیالیست که به منفورترین رئیس جمهور این کشور تبدیل شده، پنج سال پیش جشن گرفته بود.

تنها چیزی که این کار ماکرون به رای دهندگان القا می کند، روابط نزدیک وی با سوسیالیست هاست که وجهه خوبی در میان مردم ندارند. تنها کاری که لوپن این هفته انجام داد مرتبط کردن وی با اولاندِ بدنام بود.

 

مصاحبه تلویزیونی

شب بعد از پیروزی، ماکرون مصاحبه تلویزیونی متکبرانه ای داشت و گفت که نمی خواهد به دست آوردن آراء حامیان «فرانسوا فیون» نخست وزیر سابق، و یا «ژان لوک ملانشون» کاندیدای چپ گرا سازش کند.

ماکرون به شکلی مغرورانه اعلام کرده است که رای دهندگان باید به دلیل پیروزی وی در دور اول، در دور دوم هم باید به او رای دهند. فقط باید او را در آغوش دلیل پیروزی "گسترده" خود را در دور اول. در واقع او به واسطه شکست لوپن تنها با 2.7 درصد رای بیشتر به خود مغرور شده است.

شاید ماکرون از خواب بیدار شده باشد. در چند روز گذشته به نظر می رسد که او در برابر بسیاری از حامیان خروج فرانسه از اتحادیه اروپا سر تعظیم فرود آورده باشد. او نشان داده است که اگر رئیس جمهور شود به دنبال دستیابی به نوعی از اصلاحات اروپا خواهد بود. او در مصاحبه با بی بی سی هشدار داده است که اگر اتحادیه اروپا به صدای شهروندان سرخورده اروپایی گوش فرا ندهد، به زودی فرگزیت (جدایی فرانسه از اتحادیه اروپا) مطرح خواهد شد.

 

کارخانه «ویرپول»

روز بعد ماکرون برای بازدید از کارخانه ای در شهر «آمیان» در 95 مایلی شمال شهر «پاریس» برنامه ریزی کرد. قرار است این کارخانه تعطیل، و  280 کارگر آن به لهستان منتقل شوند.

هنوز در اتحادیه اروپا، ماشین آلات را می توان با نیروی کار ارزان لهستانی ساخت و معاف از حقوق گمرکی به فرانسه انتقال داد. ماکرون طرفدار اتحادیه اروپا و مرزهای باز است. پس از گذراندن 90 دقیقه زمان با رهبران اتحادیه - بدون دوربین و یا خبرنگاران - او تنها با هرج و مرج و صداهای معترضانی مواجه شد که فریاد می زدند: «مارین رئیس جمهور است».

لوپن در اقدامی زیرکانه دو ساعت زودتر به این کارخانه رفته بود، اما وعده داده بود – که همچون ترامپ – تحت ریاست جمهوری وی این کارخانه بسته نشود.

همه این اتفاقات در برابر دیدگان کارگران و در برابر دوربین های خبرنگاران اتفاق افتاد و تصاویر متناقضی در سراسر جهان پخش شد.

ماکرون باید نجات یابد. لوپن، به عنوان یک دانای سیاسی به وضوح دریافته است که یک کاندیدا نمی تواند با ده ها کارگر خشمگین بحث کند، اما جو حاکم بعد از اخبار شبانگاهی به گونه ای است که می تواند مخاطبان بسیار بیشتری داشته باشد.

صبح روز بعد در تقویت پیام او، ارقام بیکاری ماه مارس منتشر شد (تا 43،700 نفر). و ماکرون همچنان فضائل جهانی شدن را در بوق و کرنا می کند. علاوه بر این، با توجه به اینکه وی وزیر اقتصاد و دارایی در دولت اولاند بوده، لوپن بسیاری از ناکامی های اقتصاد را به پای او می نویسد.

 

مناظره

ماکرون موافقت کرده است پنج روز قبل از دور دوم انتخابات در روز یکشنبه با لوپن، که خودش استاد مناظره است، به مناظره بپردازد. او ظاهرا اشتباهی را که شیراک در سال 2002 با امتناع از مناظره با پدر لوپن مرتکب شد، نادیده گرفته است. شیراک با کسب 82 درصد آراء برنده این انتخابات شد.

این تنها زمانی خواهد بود که اکثر رای دهندگان این دو را شانه به شانه هم می بینند. ماکرون که 9 سال جوان تر است و نخستین مبارزات انتخاباتی را تجربه می کند، ممکن است از نگاه مخاطبان خوب ظاهر نشود.

فرانسه از رهبران خود انتظار یک ضمانت خاص را دارند، نه نگاه تحقیر آمیز. بسیاری از آنها از «نیکولا سارکوزی» محافظه کار و فرانسوا اولاند که هر دوی آنها هنگام ترک الیزه از محبوبیت پایینی برخوردار بودند، سابقه خوبی ندارند.

 

حمایت ها

تشکیلات سیاسی فرانسه با عجله به حمایت از ماکرون پرداخته اند که می تواند به عنوان یک شمشیر دو لبه تعبیر شود. حتی قبل از رای گیری دور اول، «باراک اوباما» با ماکرون تماس گرفت و برای او آرزوی موفقیت کرد. ماکرون بی درنگ پاسخ این تماس را در حساب توییتر خود ارسال کرد. این کار ماکرون بسیار غیرحرفه ای بود؛ به خصوص اینکه فرانسه به مدت طولانی به احساسات اوباما نسبت به کشور خود مشکوک بوده است.

سپس سخنرانی تلویزیونی اولاند پخش شد. در این سخنرانی هشت دقیقه ای، رئیس جمهور فرانسه به جای پرداختن به نقاط قوت ماکرون، به اشکالات لوپن پرداخت و در نهایت گفت که ماکرون کاندیدای او خواهد بود. در نهایت او از کادر تلویزیون خارج شد؛ در حالی که دوربین های زنده همچنان روشن بود.

حمایت کامل و حیاتی ژان لوک ملانشون هنوز محقق نشده است. ملانشون که با 7 میلیون رای در دور اول به جایگاه چهارمی دست یافت، معتقد است که هنوز هم می تواند در انتخابات پارلمانی فرانسه در ماه ژوئن به آراء بالایی دست یابد و قدرت را در سیستم سیاسی فرانسه به دست گیرد.

این اقدام ملانشون بسیاری از حامیان جوان او را در تردید بین لوپن و ماکرون قرار داده است. دیگر نامزدهای بزرگ مانند سارکوزی هم که ماکرون را تایید کرده اند تنها به روابط او با طبقه حاکم اشاره کرده اند؛ موضوعی که بسیاری از رای دهندگان از آن نفرت دارند.

در واقع ما ممکن است شاهد دگرگونی تاریخی فرانسه باشیم. کشاورزان و کارگران کارخانه ها در دو هفته اخیر در حال شکل دادن مجموعه جدید از اتحادیه ها هستند.

این خطوط نبرد جدید تنها توسط گاف های سیاسی ماکرون ایجاد شده است. در حالی که اکثرا در مورد 20 درصد آرایی صحبت می کنند که لوپن نتوانسته است به دست آورد، شاید اوضاع ماکرون نگران کننده تر باشد.

لوپن تقریبا همه کارهای خود را درست انجام داده است: از حزب جبهه ملی فاصله گرفته است، زیرا می داند که مردم از احزاب سنتی بیزار شده اند. او مطمئن است که هر حرکتش با دقت نگریسته می شود و نه تنها برای حاضران، بلکه برای مخاطبان تلویزیونی و رای دهندگان ملی مهم است. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.