رئیس جمهور ایران برای پیروزی برای دور دوم در انتخابات ریاست جمهوری با فشارهای بسیاری از سوی منتقدان و رقبای خود مواجه است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز در گزارشی نوشت: «محمود احمدی نژاد» رئیس جمهور سابق و معروف ترین تندرو در ایران از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد اما کاندیداهای تایید صلاحیت شده در حال نبرد شدیدی بر سر توافق هسته ای هستند.

«حسن روحانی» به عنوان یک روحانی میانه رو در طیف سیاسی ایران، با فشارهای زیادی از سوی تندروها برای نشان دادن منافع حاصل از توافق هسته ای روبرو است.

مخاطرات برای روحانی، که در سال 2013 به ریاست جمهوری رسید و وعده داد که ایران را در صحنه جهانی مطرح می کند، فوق العاده بالا است.

تحلیلگران منطقه و مقامات آمریکایی می گویند که رئیس جمهور 68 ساله، که در سال 2015 پس از سال ها مذاکره به توافق هسته ای دست یافت و در اولین دوره چهار ساله خود بر روی باز کردن درهای دیپلماتیک و اقتصادی با غرب متمرکز شد، ممکن از رقیب اصلی خود که یک روحانی محافظه کار نسبتا ناشناخته به نام «ابراهیم رئیسی» است، شکست بخورد.

تحلیلگران می گویند سوال اصلی که اینجا مطرح می شود این است که آیا رای دهندگان ایرانی به رئیسی یا رقیب محافظه کار وی «محمد باقر قالیباف» شهردار تهران رای خواهند داد و مانع ادامه کار روحانی در دور دوم خواهند شد یا خیر.

 

توافق هسته ای در منگنه

«تریتا پارسی» رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا گفت جواب این سوال به افکار عمومی در مورد توافق هسته ای بستگی دارد. روحانی توافق هسته ای را بلیطی می داند که اقتصاد ایران را از رکود خارج می کند. مطبوعات ایران در ماه های اخیر با اخباری در مورد سفر هیات های تجاری خارجی و مدیران شرکت های بزرگ برای انعقاد قرارداد با شرکت های داخلی اشباع شده است.

حتی چند شرکت آمریکایی در حال آزمودن این بازار هستند به گونه ای که بوئینگ در حال مذاکره برای فروش 80 فروند هواپیمای مسافربری به تهران است.

اما ایرانیان عادی هنوز نتایج توافق هسته ای را احساس نمی کنند.

پارسی گفت: «مشکل پیش روی روحانی و میانه رو ها این است که مردم در حال حاضر از نتیجه توافق ناامید شده اند چون انتظار داشتند با موج گسترده ای از سرمایه گذاری خارجی روبرو شوند اما این اتفاق نیافتاد. و با توجه به نگرانی هایی که ترامپ به بازار القا کرده، عکس این قضیه اتفاق افتاده است.»

تهدید ترامپ برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران به بهانه هایی چون آزمایش موشکی، حمایت (ادعایی) از تروریسم و تحرکات در خاورمیانه وضعیت کنونی را نامساعدتر کرده است.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا اذعان کرده است که ایران به شرایط فنی توافق هسته ای پایبند بوده است. اما باید دید که در این چند روز باقی مانده تا انتخابات، تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال خواهد کرد یا خیر.

پارسی گفت: «اگر ترامپ تحریم های جدیدی اعمال کند و یا از توافق هسته ای کنار کشد، اوضاع به ضرر روحانی تغییر خواهد کرد و پیروزی او در دور دوم دشوارتر خواهد شد.»

رئیسی که طی سال های 2014 تا 2016 دادستان کل ایران بود، برنامه های اقتصادی خوبی ارائه کرده اما عملکرد ضعیف او در اولین مناظره از سه مناظره زنده تلویزیونی تاثیر زیادی بر آراء وی خواهد گذاشت. به گفته تحلیلگران، روحانی به نظر می رسید بیشتر بر روی مشاجرات خود با قالیباف متمرکز شده بود . قالیباف هم مانند احمدی نژاد با رسوایی هایی مواجه است اما در جمع حامیان محافظه کار خود پایگاه قوی دارد.

اما خطر دیگری نیز روحانی را تهدید می کند و اینکه، میانه روها آراء خود را میان اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و «مصطفی هاشمی طبا معاون رئیس جمهور سابق تقسیم کنند.

اگر هیچ یک از کاندیداها نتوانند دست کم 50 درصد به علاوه یک رأی از آراء را به دست آورند، بر اساس قانون انتخابات ایران در اولین جمعه پس از اعلام نتیجه انتخابات، دور دوم میان دو کاندیدای پیشتاز برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.