انتظار می رود سرخوردگی رای دهندگان فرانسوی از احزاب اصلی و گرایش اندک کاندیدای میانه رو به عنوان وزیر دولت سابق به این احزاب، آراء را به سمت کاندیدای راست افراطی سوق دهد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد برای اولین بار در تاریخ مدرن فرانسوی، در دور دوم انتخابات هیچ کاندیدایی از احزاب اصلی کشور حضور ندارند.

یکشنبه هفته آینده ده ها میلیون نفر از مردم این کشور بین «امانوئل ماکرون» 39 ساله میانه رو که از گروه های سیاسی سنتی سرخورده شده و جنبش «در حال حرکت» را راه اندازی کرده، و «مارین لوپن» نامزد راست افراطی که تا همین اواخر رهبر حزب جبهه ملی بود، یکی را انتخاب خواهند کرد.

لوپن پس از اطمینان از راه یابی خود به دور دوم، از حزب خود کناره گیری کرد؛ اقدامی که او می گوید اجازه خواهد داد تا بهتر به منافع تمامی مردم فرانسه رسیدگی کند.

لوپن یک رهبر پوپولیست افراطی، و شعار او «به نام مردم» است. اما ماکرون هم برخی گرایشات پوپولیستی خود را به نمایش گذاشته است.

او بارها و بارها گفته است که نوع جدیدی از سیاست را می خواهد و خواستار اصلاح اتحادیه اروپای مورد علاقه خود شده و یک جنبش، و نه یک حزب متمایل به راست یا چپ را راه اندازی کرده است.

«فابیو بوردیگنون» استاد علوم سیاسی در دانشگاه «اوربینو کارلو بو» ایتالیا گفت: «در یک مفهوم گسترده تر، پوپولیسم ماکرون را می توان به عنوان یک مورد از پوپولیسم نرم دید. این پوپولیسم نرم درمان هومیوپاتی برای پوپولیسم سخت بیان شده توسط رقیب او یعنی لوپن محسوب می شود. در واقع نوع پوپولیسم لوپن، یک پوپولیسم ضد پوپولیستی است.»

«جیسون کاولی» سردبیر مجله انگلیسی «نیو استیت من» ماکرون را پدیده ای نادر از یک فوران پوپولیستی از مرکز لیبرال ها توصیف کرده است.

این دو نفر در انتخابات 23 آوریل بیشترین آرا را از آن خود کردند و «ژان لوک ملانشون» رهبر تروتسکیستی - پوپولیستی پس از آنها در جایگاه سوم قرار گرفت. این امر نشان می دهد احزاب اصلی فرانسه در حال در هم شکستن هستند.

به طور سنتی، فرانسه بین دو باند سیاسی انتخاب می کند. احزاب چپ حول حزب سوسیالیست «فرانسوا اولاند»، رئیس جمهور بسیار منفور در آستانه خروج، و «بنوا آمون» یکی از کاندیداهای انتخابات امسال که در انتهای جدول پیشتازان این انتخابات قرار گرفت، می چرخد.

احزاب راست گرا نیز حول جمهوری خواهان می چرخد که کاندیدای آن «فرانسوا فیون» درگیری رسوایی مالی شد و شکست خورد.

«دیوید بابن» سردبیر کانال دیجیتالی «سی نیوز» توضیح داد: «زندگی سیاسی در فرانسه برای نیم قرن بین دو حزب سیاسی جریان داشته است. من فکر می کنم فرانسه چهره های جدیدی می خواست.»

بابن به الجزیره گفت در حالی که ماکرون از حمایت قوی بین رای دهندگان «چپ و راست» برخوردار است، لوپن در حال سوء استفاده از ترس مردم از نگرانی هایی در مورد وضعیت اقتصادی و حملات تروریستی است.

 

عامل بیکاری

مسئله بیکاری مسلما اولویت رای دهندگان و مهمترین نگرانی آنها است.

نرخ بیکاری فرانسه در حدود 10 درصد و بیش از دو برابر نرخ بیکاری آلمان و انگلیس، و بالاتر از میانگین نرخ بیکاری منطقه یورو است.

این رقم از زمان بحران اقتصادی جهانی در سال 2008 به کمتر از 9 درصد کاهش نیافته است.

ماکرون وعده داده است نرخ بیکاری را تا 3 درصد کاهش دهد؛ در حالی که لوپن می گوید صنعتی سازی دولتی و وضع مالیات بیشتر بر کارگران خارجی اشتغالزایی را افزایش خواهد داد.

«سامیه هثروبی» مدیر بخش اروپایی بنیاد تفاهم های قومی گفت: «پوپولیسم در سراسر اروپا در حال افزایش است.»

وی افزود: «این یک روند روشن است اما به نظر می رسد که هیچ یک از احزاب سنتی نمی داند که چگونه به بحران اقتصادی و پیامدهای آن واکنش نشان دهد.»

دو مثال بارها ذکر شده از موج پوپولیستی به راه افتاده در غرب - انتخاب «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و تصمیم انگلیس برای ترک اتحادیه اروپا - نیز از ترس بیکاری اتفاق افتاد.

ترامپ در هر برنامه تبلیغات انتخاباتی خود وعده افزایش فرصت های شغلی را داد و کسانی که برای برگزیت لابی گری کردند نیز به رای دهندگان اطمینان دادند مرزهای قوی تر از ورود مهاجران اقتصادی به کشور ممانعت به عمل می آورد و در نتیجه فرصت های شغلی برای انگلیسی های سخت کوش افزایش می یابد.

هثروبی گفت: «اقتصاد مسئله اول برای رای دهندگان است. ما صدها مناظره در مورد اسلام و هویت داشته ایم اما به جز مارین لوپن، هیچ کس به بازندگان جهانی شدن نپرداخته است.»

در عین حال ماکرون به عنوان وزیر اقتصاد سابق دولت اولاند، در برخی محافل فاصله گرفتن از ارتباطات قدیمی خود را سخت می بیند.

هثروبی گفت: «یکی از اصلی ترین مباحث امروز این است که آیا باید به منظور جلوگیری از پیروزی لوپن به ماکرون رای داد یا خیر.»

آخرین باری که راست گرایان افراطی تا این حد به ریاست جمهوری نزدیک شدند سال 2002 بود؛ هنگامی که «ژان ماری لوپن» پدر مارین لوپن در برابر «ژاک شیراک» از جناح راست قرار گرفت اما در نهایت شیراک موفق به کسب پیروزی شد.

هثروبی ادامه داد: «در سال 2002 وضعیت کاملا روشن بود. حتی اگر مردم در دور اول به شیراک رای نداده بودند، در دور دوم به او رای دادند. اما در مورد ماکرون وضعیت مشخص نیست. زیرا او فردی است که وزیر اولاند بوده بنابراین بی عدالتی های اجتمالی دولت او را ادامه خواهد داد.»

 

تاکتیک های نمایش

لوپن - استاد از تمرکز بر نگرانی های اصلی مردم – بر آنچه که «جهانی شدن وحشیانه» نامیده، متمرکز شده است.

لوپن در آخرین ایستگاه مبارزات انتخاباتی خود در شهر شمالی «آمیان»، زادگاه ماکرون، در کارخانه «ویرل پول» که با تهدید واگذاری سهام مواجه است، به رقیب خود تاخت. لوپن با رهبران اتحادیه پشت درهای بسته دیدار کرد.

«ریم سارا آلوان» کارشناس حقوق عمومی در دانشگاه «تولوز» گفت: «جهانی شدن مردم را می ترساند: کارخانه های تولیدی در حال بسته شدن هستند و هیچ کس پاسخگو نیست.»

وی ادامه داد: «بیکاری جوانان نیز مسئله مهمی است که با آن مقابله نشده ... وضعیت اقتصادی فعلی در واقع رای دهندگان جوان فرانسه را به سمت لوپن سوق داده است.»

 

بحران عمیق در احزاب اصلی

نرخ بیکاری جوانان حدود 24 درصد - بسیار پایین تر از اسپانیا و یونان، اما بسیار بیشتر از 7.7 درصد آلمان – است. و با توجه به برخی نظرسنجی ها، تقریبا 40 درصد از جوانان قصد رای دادن به لوپن را دارند.

اما در حالی که نگرانی ها در مورد بیکاری به احساسات پوپولیستی در انتخابات فرانسه تا کنون کمک کرده است، به همین دلیل است که ناتوانی کامل احزاب سنتی برای پرداختن به این نگرانی ها را رقم زده است.

«پیر باکوئیلون» استاد علوم سیاسی در دانشگاه «ایست آنجلیا» انگلیس به الجزیره گفت: «واضح است که مهم ترین مسئله برای رای دهندگان در این انتخابات بیکاری است.»

او افزود: «من فکر می کنم نتیجه دور اول انتخابات فرانسه واقعا یک بحران عمیق از هر دو جریان اصلی چپ و راست را نشان داد. این انتخابات یک بازترکیب چپ و راست را نشان می دهد. بسیاری از مردم از سیاستمداران فعلی خسته شده اند و احساس نمی کنند دو حزب اصلی نماینده آنها باشند.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.