ما در برابر یک عملیات گروکشی جدید توسط دونالد ترامپ هستیم که در ایالات متحده آمریکا شکست خورده است و می خواهد ما به عنوان عرب و مسلمان هزینه این شکست اش را بپردازیم چه با تامین هزینه ماجراجویی های نظامی اش چه با تامین هزینه های ماجراجویی های سیاسی اش.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان»نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم به صد روز ریاست جمهوری ترامپ و سفر احتمالی اش به خاورمیانه پرداخت و نوشت:صد روز از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا پر از شکست و ناکامی ها بود.ترامپ در برابر کره شمالی شکست کاملی خورد؛ کره شمالی این کشور کوچک محاصره شده توانست دولت آمریکا به چالش بکشاند و برنامه هسته ای و برنامه موشک های بالستیک خود را ادامه دهد و پیش ببرد. کار به جایی رسید که اکنون آمریکا دم از گفت و گو با این کشور می زند آن هم پس از آن که از حمله هسته ای و موشکی و فرستادن ناو هواپیما بر دم می زد.

چرا آمریکا عقب نشینی کرد؟ به دلیل بسیار ساده و آن این که این «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی گفت که اگر حمله هسته ای کنید ما هم با حمله هسته ای پاسخ می دهیم اگر با سلاح های سنتی حمله با سلاح های سنتی پاسخ می دهیم. اگر به ما تعدی کنید ما هم به شما تعدی می کنیم. سی هزار نظامی آمریکایی در کره جنوبی حضور دارند که در تیررس کره شمالی قرار می گیرند. رهبر کره شمالی همچنین تهدید کرد که کره جنوبی را از نقشه محو می کند.کره جنوبی نیز با حمله به کره شمالی مخالفت کرد و خواستار حفظ ثروت های کلان خود شد که طی چند دهه به دست آورده است و به آمریکایی ها گفت که اگر می خواهید به کره شمالی حمله کنید شما خودتان باید هزینه ها و بهای آن را بپردازد.

مساله دیگر که پس از صد روز به قدرت رسیدن ترامپ به قدرت مطرح شده است تهدید یا گروکشی آمریکا از عربستان سعودی یا به عبارت بهتر گروکشی ترامپ از عربستان سعودی است. پر واضح است که این مرد یا همان دلال که نامش ترامپ است در آمریکا شکست خورد و بخش قضایی آمریکا همه دستورات نژادپرستانه اش  ضد مسلمانان را لغو کرد، همین مرد می خواهد از عربستان سعودی گروکشی کند.

ترامپ در گفت و گو با خبرگزاری رویترز گفت که عربستان سعودی با ما عادلانه رفتار نمی کند و هزینه حمایت ما به عنوان آمریکایی ها از این کشور که بسیار گزاف است را نمی پردازد و عربستانی ها باید هزینه این حمایت را بپردازند. اینها سخنان بسیار عجیبی است به ویژه آن که ترامپ خودش را آماده انجام سفر دوره ای به خاورمیانه می کند که فلسطین اشغالی، عربستان سعودی و چه بسا اردن را شامل می شود و قرار است این سفر اواسط ماه می آینده انجام شود.

ترامپ از عربستان سعودی چه می خواهد؟ترامپ که یک دلال است می خواهد عربستان سعودی را ورشکسته کند و خزانه این کشور را از تمام ذخایر پولی آن خالی کند تا آخرین دلار آن را خالی کند. این واقعیتی است که نمی توان آن را انکار کرد هر کسی این واقعیت را انکار کند نه ترامپ را می شناسد و نه عربستان سعودی را.ترامپ این حرف ها را در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اش گفت و گفت که عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس باید هزینه حمایت از آنها توسط آمریکا را بپردازند. ترامپ تأکید کرد که این کشورها چیزی به جز پول ندارند و وجودشان را مدیون ما آمریکایی ها هستند.

من بر این باورم که سفر ترامپ به خاورمیانه که قرار است اواسط ماه می صورت گیرد بر دو مساله تمرکز می کند یکی مساله گروکشی از عربستان سعودی است. وی از عربستان سعودی مبالغ بسیار کلان و گزافی را درخواست خواهد کرد  تا خزانه آمریکا را پر کند و هزینه های نوسازی زیرساخت های آمریکا تامین شود. اما مساله دیگر ائتلاف سنی عربی -اسرائیلی است که می خواهد آن را تشکیل دهد تا جنگ هایش در خاورمیانه را انجام دهد.

زمانی که شاهزاده«محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد عربستان سعودی به واشنگتن سفر کرد بن سلمان اعلام کرد که عربستان سعودی دویست میلیارد دلار در زمینه زیر ساخت های آمریکا سرمایه گذاری می کند؛ زیرساخت هایی که ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری وعده سرمایه گذاری در آن را برای نوسازی اش داده بود. دویست میلیارد دلار کم نیست، ترامپ دیگر چه می خواهد. مگر دیگر چقدر ذخایر مالی برای عربستان باقی مانده است. ذخایر مالی عربستان سعودی طی سه سال گذشته از 850 میلیارد دلار به کمتر از 400 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد و حکومت این کشور مجبور شد که ریاضت اقتصادی را بر مردم عربستان تحمیل کند.

از سوی دیگر تشکیل ائتلاف سنی عربی دارای هزینه های گزافی است.چه کسی این هزینه ها را متحمل می شود قطعا عربستان سعودی و امارات متحده عربی باید متحمل شوند. ما بر این باور نیستیم که مصر بتواند هزینه های این ائتلاف را بپردازد زیرا این کشور پولی ندارد، برعکس پول نیاز دارد.همچنین ما بر این باور نیستیم اردن  که یکی از اعضای مهم این ائتلاف خواهد بود، پول دارد تا بتواند هزینه این ائتلاف را بدهد. پس با این حساب چه کسی باید هزینه های این ائتلاف را بپردازد؟ چه کسی جنگ هایش را به عهده می گیرد؟ اگر این ائتلاف قصد کند که جنگ هایی علیه ایران راه بیندازد یا این کشور را محاصره کند، قطعا کشورهای عربی باید هزینه های آن را بپردازند و جنگ ها را به راه اندازند.

ما در برابر یک عملیات گروکشی جدید توسط دونالد ترامپ هستیم که در ایالات متحده آمریکا شکست خورده است و می خواهد ما به عنوان عرب و مسلمان هزینه این شکست اش را بپردازیم چه با تامین هزینه ماجراجویی های نظامی اش چه با تامین هزینه های ماجراجویی های سیاسی اش و چه با تبدیل شدن کشورهای عربی به صحنه جنگ با ایران یا غیر ایران. این واقعیتی است که باید آن را بپذیریم. همانطور که در گذشته هشدار دادیم اکنون نیز هشدار می دهیم که نباید ابزاری برای این ماجراجویی های رئیس جمهور دلال و جدید آمریکا شویم که چیزی جز سود و زیاد نمی شناسد. وی بی تردید از عرب ها سود می خواهد و از ارتباط با ما به عنوان عرب و مسلمان فقط به دنبال سود است، این یک واقعیت است. به این موضوع  زمانی که ترامپ سفر خود به منطقه را آغاز کند بار دیگر  باز می گردیم و به آن خواهیم پرداخت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.