اقدام های اخیر ترکیه دولت آمریکا را دچار مشکل می کند، با توجه به اینکه آنکارا امروز نیروهایی را هدف قرار می دهد که مورد حمایت ائتلاف بین المللی به رهبری واشنگتن هستند، این در حالی است که آمریکا تضمین هایی را برای مشارکت نیروهای دموکراتیک سوریه برای عملیات الرقه داده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه اینترنتی النشره در گزارشی نوشت: بر اساس به دست آمده ارتش ترکیه استقرار گسترده نیروهای نظامی خود را در مرزهای سوریه در مقابل شهر«تل ابیض» در ریف شمالی استان« الرقه» آغاز کرده است و به نظر می رشد که این کار مقدمه ای برای حمله به این شهر است این در حالی است که برخی اطلاعات دیگر حکایت از آن دارد که ارتش ترکیه دیوار حایل با مناطقی که «یگان های حمایت مردمی» کرد در روستاهای مرزی در شهر «الحسکه» را از بین برد و نیروهای تقویتی گسترده ای را به مناطق مرزی اعزام کرده است، این جدای از گلوله باران توپخانه ای میان طرفین است.

این تحولات چند روز پس از بمباران مواضع حزب کارگران کردستان(پ.ک.ک) در عراق و سوریه در 25 آوریل کنونی توسط هواپیماهای ترکیه رخ داده است که منجر به کشته شدن ده ها نفر از عناصر این حزب و نیروهای یگان های حمایت مردمی کرد شد(رسانه های ترکیه امروز اعلام کردند که در این بمباران 89 نفر از عناصر پ.ک.ک و نیروهای یگان های حمایت مردمی در سوریه و عراق کشته شدند). این در حالی است که گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا شماری تانگ و سلاح های سنگین برای این گروه فرستاده است و اشاره کرد که از این تجهیزات نظامی در جنگ الرقه استفاده می شود اما در مقابل، تهدید کرد که در صورت ادامه حمله ترکیه مجبور می شود که عملیات آزادی الرقه را متوقف کند و از مناطق خود دفاع می کند.

در همین زمینه، برخی منابع آگاه به این پرونده به النشره گفتند که اقدام های اخیر ترکیه دولت آمریکا را دچار مشکل می کند، با توجه به اینکه آنکارا امروز نیروهایی را هدف قرار می دهد که مورد حمایت ائتلاف بین المللی به رهبری واشنگتن هستند، این در حالی است که آمریکا تضمین هایی را برای مشارکت نیروهای دموکراتیک سوریه برای عملیات الرقه داده است. این منابع اشاره می کنند که اقدام های نظامی ترکیه بی تردید پیامدهای خطرناکی بر سیر این عملیات خواهد داشت که دولت آمریکا می خواهد هر چه زودتر آن را به سرانجام برساند.

این منابع تصریح کردند که نیروهای ائتلاف بین المللی که رسما تصمیم کردها برای تعلیق مشارکت در آزادی الرقه را در صورت ادامه حمله ترکیه را دریافت کردند، قصد دارند که مذاکراتی را با آنکارا برای حل این مشکل برگزار کنند، با علم به اینکه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه بارها اعلام کرده است که آماده مشارکت در عملیات الرقه به وسیله گروه های مسلح سوری مورد حمایت وی است.

در همین زمینه، «مصطفی سیجری» رئیس دفتر سیاسی  لشکر«لواء المعتصم» یکی از گروه های شرکت کننده در عملیات «سپر فرات» با حمایت ترکیه در گفت و گو با النشره گفت که هنوز تصمیم رسمی برای آغاز عملیات نظامی علیه نیروهای دموکراتیک سوریه تا کنون وجود ندارد و اتفاقاتی که در حال رخ دادن است واکنش ترکیه به منابع آتشی است که به سمت اراضی ترکیه شلیک می کنند.

سیجری فاش کرد که گروه های شرکت کننده در عملیات سپر فرات در حال آماده شدن برای عملیات جدیدی هستند که در آینده نزدیک و با نام جدید آغاز می شود لیکن حاضر نشد که در این مرحله، صحنه این عملیات و مکان آن را فاش کند.وی اشاره کرد که همکاری با ائتلاف بین المللی از طریق طرف ترک در جریان است.

از طرفی دیگر، برخی منابع کرد به النشره گفتند که نیروهای ترکیه از شمال شرق تا شمال غرب را گلوله باران می کنند. این منابع نسبت به سکوت واشنگتن درباره این تحولات ابراز تعجب کردند و اشاره کردند که محکومیت یا نشان دادن نگرانی کافی نیست به ویژه آن که اردوغان دارای ایده واضحی درباره تحولات است که هدفش توقف عملیات آزادی الرقه پیش از موعد دیدارش با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکاست.این منابع افزودند که آنکارا می خواهد برای مشارکت در این عملیات فشار وارد کند و این مساله را کردها نمی پذیرند.

نتیجه این که در سایه انتظار برای موضع گیری قاطع دولت آمریکا به نظر می رسد که هم پیمانان واشنگتن در سوریه بیش از پیش به رویارویی با هم نزدیک می شوند؛ امری که دارای پیامدهای زیادی بر طرح هایش در سوریه است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.