یک سری اسناد ایتالیایی نشان می دهد شماری از تروریست های داعش در پوشش سربازان زخمی دولت لیبی و به بهانه درمان در بیمارستان ها در حال نفوذی آرام و بی سر و صدا به اروپا هستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از گاردین، یکی از اسناد سازمان اطلاعات ایتالیا که به دست گاردین رسیده، یک شبکه پیچیده ای را نشان می دهد که بر آن اساس از سال 2015، عناصر داعش و دیگر گروه های تروریستی با تظاهر به مصدومیت به اروپا نفوذ کرده اند؛ به طوری که در کلینیک ها درمان شده اند و پس از آن آزادند تا به نقاط دیگر در اروپا و خاورمیانه بگریزند.

این سند می گوید: «عناصر داعش در قاچاق مردان زخمی از لیبی درگیر هستند و از این استراتژی برای سفر به خارج از لیبی با گذرنامه های جعلی استفاده می کنند.»

این سند سازمان اطلاعات ایتالیا بر روی یک «پروژه سلامت» تحت حمایت غرب برای مراقبت از مردم زخمی لیبی تمرکز دارد و می گوید که این پروژه در مسیری مبهم و مشکوک در حال اجراست؛ گرچه از سوی دولت وفاق ملی به رسمیت شناخته شده توسط سازمان ملل در شهر «طرابلس» مورد نظارت قرار می گیرد. این مسئله نشان می دهد دولت لیبی ناخواسته در حال پرداخت هزینه های سفر اعضای داعش به اروپا است.

دیپلمات ها و مدیران نظام سلامت با استفاده از یک طرح به نام «مرکز حمایت از زخمی های لیبیایی» ویزاهای ویژه ای برای سربازان مجروح برای درمان در اروپا صادر می کنند.

اما سازمان اطلاعات ایتالیا معتقد است که تعداد نامعلومی از عناصر داعش با استفاده از گذرنامه های جعلی توسط یک شبکه جنایی از جمله با همکاری مقامات فاسد به این برنامه نفوذ کرده اند. این گزارش می افزاید در اوایل سال 2016 داعش کنترل اداره گذرنامه در شهر «سرت» را به دست گرفته و حدود دو هزار سند گذرنامه سفید را به سرقت برده بود.

دولت فرانسه در حال حاضر ادعا کرده است که داعش بیش از 200 گذرنامه جعلی ایجاد کرده است.

در این سند سازمان اطلاعات ایتالیا آمده است: «از 15 دسامبر 2015، تعداد نامعلومی از عناصر زخمی داعش در لیبی به خارج از کشور و به بیمارستان استانبول برای انجام درمان پزشکی منتقل شده اند.»

بر اساس این سند، بخش عمده ای از زخمی های دروغین از منطقه الفتائح لیبی که عناصر داعش در آنجا حضور دارند، آمده اند. از آنجا معمولا افراد زخمی به بیمارستان های ترکیه اعزام می شوند.»

در یک مورد ادعا شده که تروریست ها گذرنامه های جعلی به پزشکان در شهر «مصراته» نشان داده و به آنها گفته اند در شهرهای سرت و «بنغازی» زخمی شده اند.

مصراته در واقع مقر قاچاق این مردان از لیبی به کشورهای دیگر است. مصراته همچنین مکانی است که زمانی که یک هویت جعلی مورد نیاز است، قاچاق گذرنامه های جعلی در آنجا برای پوشش هویت واقعی این مردان صورت می گیرد.

این اتهامات بر مشکلاتی تاکید می کند که مقامات در لیبی و اروپا در تعیین انگیزه های شبه نظامیان در لیبی، و گرایش های آنها به سمت داعش با آن مواجه هستند.

کشورهای اصلی مشخص شده در این سند عبارت از ترکیه، رومانی، صربستان و بوسنی هستند، اما به نظر می رسد برای درمان در فرانسه، آلمان و سوئیس نیز اقامت می گیرند.

یک پزشک ایتالیایی که در این گزارش از او با نام «رودولفو بوچی» یاد شده است، به گاردین تایید کرده که با بخشی از شبکه قاچاق شناسایی شده تماس داشته است. او گفت: « چون من یک متخصص در اروپا هستم، با برخی از این مردان که درمان زخمی ها را هماهنگ می کنند، تماس داشته ام. اما پس از آن من نمی دانم چه اتفاقی افتاد. نمی دانم که آیا این برنامه موفق شده است.»

این سند سازمان اطلاعات ایتالیا موضع دولت طرابلس را «بسیار دوپهلو» توصیف کرده است؛ زیرا با وجود آن که برای مراقبت های پزشکی برای عناصر داعش هزینه ای نمی پردازد، رسما خروج اعضای  شورای ثوار(انقلابیون) بنغازی(MSTB) وابسته به داعش از خاک لیبی را تسهیل می کند.

«پیتر ناصر» محقق ارشد در گروه تحقیقات تروریسم FFI در نروژ گفت: سازمان های اطلاعاتی اروپا به طور فزاینده در مورد عناصر داعش از لیبی نگران بودند.

او گفت: «احساس می شد که ما می بینیم که تروریست های بیشتری در حال انتقال از لیبی هستند و این اقدام مدتی طول کشید تا در نهایت مستند شد. بسیاری از توطئه ها در اروپا با سوریه در ارتباط بود. اما به تازگی ما می بینیم که توطئه ها در اروپا مرتبط با لیبی است. ما می دانیم که داعش عملیات خود را از لیبی هماهنگ می کند. مهاجم برلین با لیبی در ارتباط بود و حتی سرکرده حملات پاریس با عوامل داعش در لیبی ارتباط داشت.»

اسناد سازمان اطلاعات ایتالیا اکثرا بر اساس تبادل اطلاعات میان پلیس و ارتش ایتالیا و اف بی آی بوده است. تحقیقات در این خصوص به پلیس ضد تروریسم واگذار شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.