کارشناسان مسائل یمن بر این باورند که عزل و نصب های اخیر هادی منجر به وقوع تنش در روابط عربستان و امارات دو عضو اصلی ائتلاف عربی جنگ علیه یمن می شود؛ امارات به این عزل و نصب ها این گونه نگاه می کند که در چارچوب هماهنگی میان هادی و میزبانان سعودی وی است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: تصمیم هایی که «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری و مستعفی یمن اتخاذ کرد از یک سو اختلاف ها میان وی و امارات متحده عربی را بیشتر و شدیدتر کرد و از سوی دیگر اختلاف ها میان امارات و عربستان سعودی را در پرونده یمن شدیدتر کرد.

بارزترین تصمیم های هادی برکناری «عیدروس الزبیدی»بسیار نزدیک به امارات و وابسته به این کشور و منصوب کردن وی به عنوان سفیر در امارات است؛ امری که سر و صدای زیادی در یمن به وجود آورد به ویژه پس از تعیین «عبدالعزیز المفلحی» یکی از مشاوران و نزدیک ترین فرد به وی به جای الزبیدی.

از عزل و نصب های جنجالی دیگر هادی، برکناری«شیخ هانی علی بن یربک» از مقامش به عنوان وزیر دولت و آغاز تحقیقات از او به اتهام تمرد سیاسی و دست داشتن در مسائل فساد؛ اتهام هایی که بن یربک به شدت آنها را تکذیب کرد.

شیخ یربک از رهبران قبیله ای در یمن به شمار می رود و چندین بار به امارات سفر کرده است و با مسئولان این کشور روابط عمیقی دارد؛ امری که باعث می شود روابط وی یعنی روابط هادی با دولت امارات وخیم شود زیرا این تصمیم و عزل و نصب های دیگر این گونه تفسیر شده است که برای به چالش کشیدن امارات صورت گرفته است زیرا شیخ بن بریک از جمله افراد وابسته به امارات به شمار می رود.

برخی منابع یمنی در صنعا در تماس تلفنی با روزنامه رأی الیوم تأکید کردند که هادی خشم خود را از امارات به دلیل رفتار توهین آمیزی که با وی طی سفر کوتاهش به ابوظبی داشتند را مخفی نمی کند؛ وی برای حل بحرانی که پس از تمرد فرمانده امنیت فرودگاه عدن و اجازه ندادن به هواپیمایش برای فرود در دو ماه پیش و مجبور شدنش به فرود در جزیره «سوقطره» به امارات رفته بود.

رأی الیوم اطلاعاتی به دست آورده است که بر اساس آن هادی رسما در فرودگاه ابوظبی مورد استقبال قرار نگرفت و فقط مدیر امنیت را در انتظار خود دید و نتوانست با شیخ«محمد بن زاید» دیدار کند مگر در یکی از راهروهای شورای ریاستی و شیخ بن زاید به شیوه خشونت باری با وی سخن گفت که هادی نیز پس از این رفتار توهین آمیز به فرودگاه ریاض بازگشت.

منابع یمنی گفتند که بحران هادی و افراد وابسته به امارات به ویژه رهبران جنوبی زمانی از سر گرفته شد که امارات «مهران القباطی» فرمانده لشکر چهارم گارد حمایت هادی طی بازگشت اش از قاهره را بدون دلیل مشخصی بازداشت کردند؛ امری که منجر به ایجاد تنش امنیتی شد و این تنش زمانی فروکش کرد که وی بعدا آزاد شد و اجازه پیدا کرد که به ریاض سفر کند.

کارشناسان مسائل یمن بر این باورند که عزل و نصب های اخیر هادی منجر به وقوع تنش در روابط عربستان و امارات دو عضو اصلی ائتلاف عربی جنگ علیه یمن می شود؛ امارات به این عزل و نصب ها این گونه نگاه می کند که در چارچوب هماهنگی میان هادی و میزبانان سعودی وی است.

منابع یمنی گفتند که مسئولان عربستانی می توانستند این عزل و نصب ها را اگر می خواستند متوقف کنند لیکن عربستانی ها خودشان را کنار کشیده و دخالت نکردند.

همچنین ملاحظه شده است که اخیرا دیدارهای رسمی شیخ محمد بن زاید و هم پیمانش  شاهزاده«محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و مسئول پرونده یمن ،زیرا وی وزیر دفاع و پسر پادشاه است،بسیار کم شده است و تقریبا صورت نمی گیرد.

از سوی دیگر برخی منابع دیپلماتیک یمنی گفتند که دولت امارات متحده عربی اقامت اجباری آقای«احمد علی عبدالله صالح» پسر رئیس جمهور سابق را لغو کرد و وی داخل شهر ابوظبی با آزادی کامل رفت و آمد می کند لیکن تحت حفاظت و حمایت امنیتی شدید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.