در حالی امروز نخستین مناظره انتخاباتی برگزار می شود که به نظر می رسد توافق هسته ای یکی از محورهای مورد بحث باشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست نوشت: مبارزات فشرده اما کوتاه ریاست جمهوری ایران از امروز جمعه با اولین مناظره تلویزیونی شش کاندیدا آغاز می شود؛ انتخاباتی که به نظر می رسد نوعی همه پرسی در مورد این باشد که آیا ایرانیان از منافع توافق هسته ای که سال گذشته اجرا شد، بهره مند شده اند یا خیر.

در تاریخ 19 مه (29 اردیبهشت) «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران خود را در برابر رقبای محافظه کار و اصلاح طلب، از جمله «ابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس خواهد دید.

شورای نگهبان شش کاندیدا را برای شرکت در این انتخابات تایید صلاحیت کرده است. امسال رقبای تایید صلاحیت شده روحانی عبارتند از «محمد باقر قالیباف» شهردار تهران، «مصطفی میرسلیم» وزیر فرهنگ سابق محافظه کار، «اسحاق جهانگیری» معاون میانه روی ریاست جمهوری، و «مصطفی هاشمی طبا» یک اصلاح طلب و معاون رئیس جمهور سابق.

همچنین نام «ابراهیم رئیسی» به عنوان رقیب اصلی روحانی در این لیست مشاهده می شود.

هر کسی که برنده انتخابات ریاست جمهوری ایران شود، می تواند در نهایت لحن تعامل تهران با جهان و با دولت جنگ طلب تر «دونالد ترامپ» را تعیین کند.

انتظار می رود این انتخابات همه پرسی برای اقدام روحانی در به سرانجام رساندن مذاکرات هسته ای و لغو بسیاری از تحریم های این کشور باشد؛ این در حالی است که اکثریت روسای جمهور ایران در دور دوم نیز رای آورده اند.

اما این رئیس جمهور میانه رو با انتقادات بسیاری مواجه است و بسیاری از ایرانی ها می گویند استانداردهای زندگی آنها آن طور که انتظار می رفت پس از توافق هسته ای بهبود نیافته است.

مخالفان روحانی به دلیل اوضاع اقتصادی و استراتژی تعامل با غرب برای جذب سرمایه گذاری بیشتر او را هدف انتقاد قرار داده اند. به گفته صندوق بین المللی پول، تولید ناخالص داخلی واقعی ایران نسبت به سال گذشته رشد 7.4 درصدی داشته اما این رشد عمدتا به دلیل صادرات نفت بوده است. نرخ بیکاری این کشور بیش از 12 درصد گزارش شده است.

تمامی شش نامزد در روز جمعه در اولین مناظره از سه مناظره خود شرکت خواهند کرد و تمرکز بر مسائل اجتماعی خواهد بود. سیاست و اقتصاد محور دو مناظره بعدی خواهد بود.

موضوع توافق هسته ای احتمالا در هر سه مناظره مطرح خواهد شد و این مسئله بر آراء حسن روحانی 68 ساله لطمه خواهد زد.

«کلیف کوپچان» رئیس گروه اوراسیا گفت: «روحانی از موفقیت های خود رنج می برد. انتظارات مردم پس از توافق هسته ای سر به فلک کشید. اما اگر شما از یک شهروند سوال «رونالد ریگان» رئیس جمهور سابق را بپرسید که آیا زندگی شما بهتر از روز گذشته بود؟، خواهد گفت خیر. این یک آسیب پذیری بالقوه است.»

رئیسی با تمرکز بر پاشنه آشیل روحانی قول داده است که در صورت انتخاب، با فقر، فساد و بیکاری مبارزه کند.

اگر حامیان میانه رو ها و اصلاح طلبان از برنامه های روحانی مایوس شوند و در روز انتخابات رای ندهند، اوضاع به نفع رئیسی 56 ساله خواهد شد.

«علیرضا نادر» تحلیلگر ایران در موسسه «رند» گفت: «او مجبور نیست بسیار محبوب باشد تا بتواند در انتخابات پیروز شود. فقط کافی است عده ای پای صندوق های رای حاضر نشوند.»

«بهنام بن طالب لو» از بنیاد دفاع از دموکراسی گفت: «بر خلاف روحانی که در سال 2013 از حمایت مردمی و نه حمایت نخبگان برخوردار بود، رئیسی دارای پشتیبانی نخبگان است.»

انتخاب رئیسی می تواند خطر رویارویی میان تهران و واشنگتن را بالاتر ببرد. روز چهارشنبه وی در یک سخنرانی تلویزیون گفت که آمریکا تنها در صورتی از تحریم ها عقب نشینی خواهد کرد که از ایران بترسد.

او گفت: «امروز، آمریکایی از کلمه «ایران» می ترسند. ما باید آنها را مجبور به عقب نشینی کنیم.»

دولت ترامپ تمایل خود را به تجدید نظر در توافق هسته ای و اعمال تحریم های سختگیرانه تر علیه ایران نشان داده است. انتخاب مجدد روحانی می تواند حمایت بین المللی برای این استراتژی را تضعیف کند.

«سوزان مالونی» تحلیلگر خاورمیانه در موسسه بروکینگز گفت: «اگر شما یک رئیس جمهور ایرانی داشته باشید که در میان شرکای کلیدی در اروپا و آسیا اعتماد تزریق کند (روحانی)، لزوما اجرای دستور کار دولت ترامپ برای سخت گیری بیشتر در قبال ایران را سخت تر خواهد کرد. اما اگر فردی چون رئیسی روی کار بیاید، چنین تعاملی در سطح جهان دشوار خواهد بود.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.