تهدیدات و اقدامات تحریک کننده آمریکا و کره جنوبی علیه کره شمالی به اوج خود رسیده و وقوع یک جنگ احتمالی در شبه‌ جزیره کره را قریب الوقوع ساخته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه هیل وابسته به کنگره آمریکا در گزارشی نوشت: بوی جنگ با کره شمالی به مشام می رسد. کره جنوبی و آمریکا توافق کرده اند در صورت انجام اقدامات «تحریک‌ آمیز» بیشتر از سوی پیونگ‌ یانگ، «اقدامات تنبیهی فوری» علیه کره شمالی انجام دهند.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی در بیانیه‌ ای اعلام کرد این توافق در گفتگوی تلفنی روز چهارشنبه میان «کیم کوان جین» مشاور امنیت ملی این کشور و «هربرت ریموند مک ‌مستر» همتای آمریکایی‌ اش حاصل شده است.

این بیانیه می‌افزاید: «دو طرف توافق کرده اند، در صورت انجام اقدامات تحریک‌ کننده از سوی کره شمالی، سریعا اقداماتی تنبیهی از جمله (ارائه و تصویب) قطعنامه جدید در شورای امنیت  سازمان ملل، در دستور کار قرار گیرد.»

مقامات ارشد آمریکایی کره شمالی را تهدیدی برای امنیت ملی قلمداد می‌ کنند و پیونگ‌ یانگ را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده‌ اند.

در همین حال«تد کروز» سناتور ایالت «تگزاس» گفت دولت ترامپ در حال بررسی اقدام نظامی علیه کره شمالی است. کروز چهارشنبه ‌شب پس از حضور در نشست خصوصی «طولانی‌ مدت و مفصل» در کاخ سفید دربارۀ کره شمالی که حدود صد نماینده مجلس سنا در آن حضور داشتند، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: «البته دولت و کنگره امیدوار هستند که اقدام نظامی ضرورت پیدا نکند. اگر تهدیدی آشکار و قریب‌ الوقوع علیه آمریکا وجود داشته باشد، ارتش ما باید آماده اقدام باشد و معتقدم که آنها آماده انجام اقداماتی در زمینه امنیت کشورمان هستند.»

با بالا گرفتن تنش در شبه‌ جزیره کره، امریکا اخیرا یک فروند ناو هواپیمابر و یک زیردریایی اتمی ‌اش را به آب ‌های کره جنوبی اعزام کرده است.

کره شمالی که هم ‌اکنون به خاطر برنامه ‌های موشکی و هسته ‌‎ای خود هدف تحریم‌ های مختلف سازمان ملل و اتحادیه اروپا قرار دارد، اعلام کرده که در حال‌ توسعه تسلیحات بازدارنده مقابل آمریکا است و تا زمانی که آمریکا خصومت خود را با پیونگ‌ یانگ ادامه دهد، از برنامه‌ های موشکی و اتمی خود دست نخواهد کشید.

کره شمالی تاکنون پنج آزمایش هسته ‌ای انجام داده و موشک های متعددی پرتاب کرده و ظاهراً در حال آماده‌سازی ششمین آزمایش اتمی خود است. پیونگ ‌یانگ هدف از این برنامه ‌ها را حفاظت امنیتی علیه تجاوز نظامی بالقوه آمریکا اعلام کرده است.

این در حالی است که «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا هشدار داده است  که «همه گزینه ها در مورد کره شمالی روی میز است». این به معنای احتمال یک حمله پیشگیرانه به کره شمالی است. چنین حمله ای عواقب وحشتناکی در پی خواهد داشت. حمله پیشگیرانه به «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، با هیچ واکنش آبرومندانه ای از جانب او مواجه نخواهد شد مگر حمله به همسایه جنوبی. در چنین شرایطی منطقه وارد جنگ وحشیانه خواهد شد.

فراتر از بروز چنین فاجعه ای، حمله آمریکا به کره شمالی نقض یک اصل مقدس از قوانین بین المللی خواهد بود. منشور سازمان ملل متحد اجازه حمله به یک کشور مستقل را فقط در دو مورد می دهد - در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل مجوز آن را صادر کند و یا در صورت دفاع از خود بعد از یک حمله مسلحانه. اما از آنجا که انتظار برای یک حمله مسلحانه نیز می تواند فاجعه بار باشد، قرن هاست که تحت قانون بین المللی دفاع از خودِ «مقدماتی» برای ممانعت از حملات قریب الوقوع توسط اکثر کارشناسان تحت منشور سازمان ملل مجاز می باشد.

این اصل «قریب الوقوع بودن» اولین بار در نامه سال 1842 توسط «دانیل وبستر» وزیر خارجه وقت زیر سوال رفت. پس از آن که انگلیس حمله به خاک آمریکا را به عنوان یک عمل برای دفاع از خود توجیه کرد، وبستر در نامه ای نوشت: دفاع از خود می تواند تهاجم یک کشور به کشوری دیگر را تنها در صورتی توجیه کند که «ضرورت دفاع از خود فوری و قریب به اتفاق، باشد و زمانی برای مشورت و گزینه جایگزینی برای انتخاب باقی نمانده باشد.»

هیچ ناظری در مورد قریب الوقوع بودن خطر کره شمالی و رهبر آن را برای مردم و یا سرزمین ما هشدار نداده است. ترامپ اولین کسی نخواهد بود که نظر وبستر را رد می کند. اما سوابق تاریخی برای طرح ادعاهای انجام اقدامات مقدماتی برای دفاع از خود برای مقابله با تهدیدات غیر قریب الوقوع شرم آور است.

در سال 1913 امپراتوری اتریش-مجارستان یک جنگ پیشگیرانه در برابر تجاوز صربستان راه اندازی کرد که مقدمه ای برای حمله ای شد که بعدها جنگ جهانی اول را به راه انداخت. نازی ها ادعای دفاع از خود را برای توجیه تهاجم خود به نروژ و اتحاد جماهیر شوروی مطرح کردند. و می توان نزدیک تر آمد و به «جورج دبلیو بوش» رئیس جمهور پیشین آمریکا اشاره کرد که به دکترین پیشگیرانه دفاع از خود در حمله سال 2003 به عراق استناد کرد. بوش رئیس جمهور وقت نگرانی های کسانی را که گفته بودند تا زمانی که خطر قریب الوقوع نباشد نیازی به حمله نیست، نادیده گرفت.

تلفات فاجعه بار جنگ عراق خرد وبستر را نشان می دهد. با اقدام قبل از نیاز به دفاع از خود، ما جنگی را به راه انداختیم قبل از آنکه نیازی به آن باشد. تبعات همان جنگ عراق است که اکنون هرج و مرج و خونریزی را در سراسر منطقه به راه انداخته است.

البته برنامه های تسلیحاتی کره شمالی بر خلاف تسلیحات کشتار جمعی صدام هیچ فانتزی نیست. اما در حمله به نظام کیم بدون احترام به خواسته های دقیق برای دفاع از خود، ما به استراتژی اعتبار خواهیم داد که در نهایت ممکن است به مراتب بیشتر به امنیت ما آسیب برساند.

یکی از خطرات دیدگاه حمله پیشگیرانه دفاع از خود این است این حمله خود-قضاوت شده است. کشورهای بی پروا می توانند ادعا کنند که اطلاعات محرمانه و یا تهدیدات امنیتی اغراق آمیز حمله مسلحانه را توجیه می کند. در واقع فقط در هفته گذشته کره شمالی در پاسخ به تهدیدات «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا گفت که حق دارد دست به حمله پیشگیرانه ای علیه ما بزند.

فرمول دانیل وبستر در مورد اینکه یک ملت ممکن است در دفاع از خود تنها در موارد فوری عمل کند، به زمان بندی هم اشاره دارد. اساسا در حد امکان باید از چنین حملاتی جلوگیری به عمل آورد و به دنبال جایگزین برای آن بود. اما به دنبال مذاکرات اخیر با «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین به نظر می رسد راه های دیگری برای افزایش فشار بر نظام کیم به منظور خلع سلاح وجود داشته باشد. هنوز زمان باقی است.

اگر ما به کره شمالی حمله کنیم، بر اساس کیفیت شواهدمان و همچنین توجیه اخلاقی مان برای استفاده از زور به جای گزینه های مسالمت آمیز قضاوت خواهیم شد پس باید از این حمله اجتناب ورزیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.