تمامی نگاه ها به تلاش های دو کاندیدای انتخاباتی راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دوخته شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد آیا مارین لوپن می تواند رئیس جمهور فرانسه شود؟ بسیاری از تحلیلگران احتمال پیروزی لوپن را بسیار ضعیف می بینند، اما رهبر راست افراطی به نتیجه رای گیری دو هفته آینده چشم دوخته است.

لوپن روز دوشنبه با اعتماد به نفس به تلویزیون فرانسه 2 گفت: «ما می توانیم برنده شویم و من قصد دارم رساتر بگویم: ما برای بُرد می آییم.»

رهبر راست افراطی و ضد مهاجرت در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که در روز یکشنبه برگزار شد، نتوانست پیشتاز باشد و با 21.30 درصد آراء پس از «امانوئل ماکرون» میانه رو با 24.01 درصد آراء ور در جایگاه دوم قرار گرفت. دور دوم انتخابات قرار است 7 مه (17 اردیبهشت) برگزار شود.

پس از برگزاری دور اول انتخابات، بازارهای مالی با یک جهش مواجه شدند زیرا لوپن وعده داده است در صورت پیروزی در این انتخابات، فرانسه را از ارز یورو و اتحادیه اروپا جدا کند.

نظرسنجی که در پایان روز یکشنبه منتشر شد، نشان داد ماکرون 39 ساله در دور دوم به راحتی می تواند لوپن را با آراء حدود 60 درصد به 40 درصد شکست دهد. این ارقام بدان معناست که لوپن در دو هفته آتی به 10 درصد از آراء مردم نیاز دارد.

او دوشنبه شب گفت: «کسب 10 امتیاز به باور من، کاملا شدنی است.»

 

 حرکت های تاکتیکی 

به نظر می رسد برای رسیدن وی به پست ریاست جمهوری عوامل مختلفی باید دست به دست هم دهند. از جمله این عوامل می توان به آراء ممتنع بالا و خطاهای ماکرون اشاره کرد؛ در حالی که وقوع حمله تروریستی احتمالی دیگری نیز می توانند پویایی انتخابات را تغییر دهد.

از روز یکشنبه از بلوک های مختلف منتقدان لوپن را هدف قرار داده اند.

روزنامه لوموند هشدار داد که «بدترین، خطرناک ترین، غیر مسئولانه ترین» عمل این است که در نظر بگیرید که نامزدی ماکرون در سایه ای از شک و تردید باشد.

«فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه نیز روز سه شنبه به این بلوک پیوست و به ماکرون گفت که «برای به دست آوردن هر رای باید تلاش کند» و هیچ کس نباید فکر کند که لوپن شکست خورده است.

لوپن در یک اقدام نمادین روز دوشنبه از خروج موقت خود از حزب جبهه ملی - که هنوز هم از نظر برخی از فرانسوی ها حزب مطرود و سمی محسوب می شود - خبر داد.

و او روشن کرد که چگونه در نظر دارد به حریف خود - بانکدار سابق، وزیر سابق اقتصاد و حامی اتحادیه اروپا و همچنین تجارت جهانی و تنوع قومی - غلبه کند.

لوپن مدت زیادی است که چشم انداز رویارویی را چشیده و رقیب خود را به عنوان چهره ای از «انترناسیونالیسم» در مقابل خودش که «ناسیونالیسم» است می بیند.

او گفت: «این ابرها کنار خواهد رفت زیرا در حال حاضر ما رو در روی یکدیگر قرار گرفته ایم و مردم فرانسه به سمت کشف محتوای پروژه ماکرون می روند که تاثیرات مخرب شدید اجتماعی، اقتصادی و مهاجرتی در پی خواهد داشت.»

مناظره تلویزیونی بین این دو رقیب در تاریخ 3 مه (13 اردیبهشت) نقش حیاتی در شکل دادن نظرات رای دهندگان خواهد داشت و آینده فرانسه و اتحادیه اروپا را تعریف خواهد کرد.

 

دو عامل کلیدی 

مشارکت رای دهندگان در انتخابات نیز به احتمال زیاد نقش حیاتی را ایفا می کند.

در سال 2002، هنگامی که «ژان ماری» پدر لوپن به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافت، احزاب اصلی و رای دهندگان بسیج شدند تا وی را از گردونه خارج کنند.

نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد تاکتیک چند دهه ای «جبهه جمهوری خواه» برای مسدود کردن مسیر جبهه ملی دچار فرسودگی شده است.

سوسیالیست ها و جناح راست جمهوری خواهان از رای دهندگان خواسته اند به ماکرون رای بدهند، اما کمونیست های حامی «ژان لوک ملانشون» که 19.58 درصد از آرا را در روز یکشنبه به دست آوردند، هیچ درخواستی از طرفداران خود نداشته اند. بنابراین جوانان حامی وی می توانند چه به واسطه رای ندادن در انتخابات هفتم مه و چه به واسطه رای دادن به لوپن نقش اساسی در نتیجه انتخابات داشته باشند.

یکی از دستیاران لوپن به شرط ناشناس بودن به خبرگزاری فرانسه گفت که وی بر روی رای دهندگان ملانشون حساب باز کرده و تلاش می کند آنها را به سمت خود جذب کند. او این مسئله را یکی از دو عامل اساسی برای پیروزی خود می بیند.»

عامل دیگر این است که تعداد زیادی از محافظه کاران که در دور اول از «فرانسوا فیون» راست گرا حمایت می کردند، با خود می گویند مارین لوپن در زمینه مبارزه با تروریسم بهتر از امانوئل ماکرون است.

از زمان تیراندازی هفته گذشته در شهر «پاریس»، امنیت به موضوعی محوری در مبارزات انتخاباتی این کشور تبدیل شده است.

فرانسه از سال 2015 با سه حمله بزرگ مواجه شده که بیش از 230 قربانی بر جا گذاشته است و هر جنایت دیگری می تواند خط مشی سخت گیرانه لوپن در قبال اسلام گرایان خارجی و مهاجرت را برای رای دهندگان جذاب تر بنمایاند.

«دومینیک رینی» رئیس بنیاد نوآوری سیاسی به عنوان یک اتاق فکر فرانسوی در پاریس گفت، معتقد است که لوپن انتخاب نخواهد شد چرا که بیشتر مردم فرانسه در مورد رویکرد وی در قبال یورو نگران اند.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت: «اگر به مسئله یورو توجهی نشود،  وی برای پیروزی شانس خواهد داشت.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.