ارتش آمریکا در حالی استقرار سامانه موشکی «تاد» را در کره جنوبی آغاز کرده که می داند این اقدام به تنش این کشور با کره شمالی دامن خواهد زد و آن را به آزمایش موشکی و هسته ای بیشتری تحریک خواهد کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: آمریکا و کره جنوبی پیش از این توافق کرده بودند که برای واکنش به تهدیدهای کره شمالی، سامانه ضد موشکی تاد را در کره جنوبی مستقر کنند. اما این استقرار زودتر از موعد پیش بینی شده انجام شد به گونه ای که با اعتراضات صدها شهروند کره جنوبی مواجه شد.

به دنبال ورود خودروهای حامل تجهیزات تاد به کره جنوبی، مردم منطقه «سئونگجو» به خیابان‌ ها آمدند تا بار دیگر اعتراض خود را به این اقدام اعلام کنند.

معترضان خشمگین که در محل استقرار این خودروها تجمع کرده بودند، در نهایت با نیروهای پلیسی که از این کاروان نظامی آمریکا محافظت می ‌کرد، درگیر شدند. درگیری نیروهای پلیس با مردم زمانی آغاز شد که نیروهای پلیس تلاش می‌ کردند تا مانع از ورود معترضان در وردی زمین گلف در نظر گرفته شده برای استقرار این سامانه شوند.

بر اساس این گزارش، حدود هشت هزار نفر در این منطقه تجمع کرده بودند و برخی خیابان‌ های منتهی به این منطقه نیز کاملا مسدود شده بود.

ارتش آمریکا و کره جنوبی از علنی کردن گفت و گوها در مورد استقرار این سامانه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی امتناع می ورزند.

این اقدام چین را نیز به خشم آورده و این کشور در واکنش به این توافق می گوید این اقدام تعادل منطقه را به هم می ریزد.

تنش بین آمریکا و کره شمالی افزایش یافته است و روز یکشنبه، ترامپ دستور به برگزاری رزمایش نظامی مشترک با ژاپن را در آب های شبه ‌جزیره کره داد.

در مانور مشترک آمریکا و ژاپن که روز یکشنبه صورت گرفت، یک ناوگان ضربتی نیروی دریایی آمریکا با اسکورت دو ناوشکن ژاپنی به سوی شبه جزیره کره حرکت کرد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در میانه تنش درباره آزمایش‌ های هسته‌ ای و بالیستیکی کره شمالی دستور داده بود که این ناوگان ضربتی به سوی آب های شبه جزیرۀ کره ارسال شود.

در پی رزمایش مشترک ژاپن و آمریکا در آب های شبه‌ جزیره کره، رئیس جمهور چین از همه طرفین خواست تا از بروز تنش خودداری کنند. «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین روز دوشنبه در تماسی تلفنی با ترامپ با موضوع کره شمالی، از آمریکا، ژاپن، و کره شمالی خواست تا از بروز تنش خودداری کنند.

احتمال اینکه کره شمالی تحت فشارها از سوی جامعه بین المللی و تحریم های سازمان ملل دست به آزمایشی هسته ای و یا پرتاب موشک بالستیک دیگری بزند، افزایش یافته است.

کره شمالی روز دوشنبه در واکنش به رزمایش مشترک آمریکا و ژاپن در آب های نزدیک کره شمالی گفت اعزام کشتی ها به منظور حمله «اقدامی بسیار خطرناک از جانب کسانی است که تدارک یک جنگ هسته ای را می بینند.»

روزنامه رسمی حزب حاکم کره شمالی نیز روز دوشنبه در مطلبی نوشت «آمریکا باید عواقب فاجعه ‌بار اقدامات تحریک ‌آمیز ارتش خود را به دقت بررسی کند.»

ترامپ تهدید کرده است که همه گزینه ها برای جلوگیری از قابلیت های موشکی کره شمالی روی میز است.

آمریکا ارسال نخستین قطعات از سیستم دفاع ضد موشکی خود را به کره جنوبی بعد از آزمایش چهار موشک بالستیک توسط کره شمالی در ماه مارس آغاز کرده بود.

سئول و واشنگتن می گویند تنها هدف از استقرار سامانه تاد دفاع در برابر موشک های کره شمالی است، اما چین نگران است که رادار قدرتمند این سامانه بتواند امنیت این کشور را تضعیف کند.

کره جنوبی چین را به تبعیض علیه برخی شرکت های این کشور که در پکن مشغول به کارند به بهانه استقرار تاد، متهم کرده است.

لازم به ذکر است، تاد یک سامانه موشکی ضد موشک های بالستیک است که توسط شرکت «لاکهید مارتین» ساخته شده‌ است. موشک این سامانه کلاهک حمل نمی‌ کند بلکه با انرژی جنبشی خود، موشک دشمن را نابود می‌ کند. برد رادار آن 1000 کیلومتر، برد عملیاتی موشک 200 کیلومتر، سقف پرواز آن 150 کیلومتر و سرعت آن 10080کیلومتر بر ساعت است. این سامانه می‌ تواند ماهواره ها و دیگر سنسورهای خارجی را مورد رهگیری قرار دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.