چه بسا هنوز زود است که از موضع گیری ها و دیدگاه های ماکرون درباره منطقه خاورمیانه و بحران هایش مطلع شویم لیکن با بازگشت به سخنانش طی تبلیغات انتخاباتی در یک ماه پیش می توان گفت که وی دوست قطر و عربستان سعودی نخواهد بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم د سرمقاله امروز خود به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه  و راه یافتن لوپن و ماکرون به دور دوم پرداخت و نوشت: بهترین شیوه برای نتیجه گیری  آن چه در سطرهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پس از دور نخست وجود دارد، دنبال کردن سقوط و صعود سهام و اوراق قرضه در بارازهای بورس اروپایی و به ویژه فرانسوی است زیرا جامعه های غربی همیشه بر اساس اقتصاد و پولی که می تواند وارد جیب های آنها شود یا از جیب های شان خارج شود،قضاوت می کنند.

بازارهای مالی اروپا به شکل ملموسی روز گذشته(بورس پاریس 40 درصد، مادرید 3 درصد و فرانکفورت 4 درصد) شاهد رشد بود و این یعنی سرمایه گذاران از پیروزی «امانوئل ماکرون» کاندیدای راست میانه و وزیر اقتصاد سابق در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری  و ورود به رقابت با خانم «مارین لوپن» رهبر جبهه ملی تندرو در دور دوم ، احساس آسودگی خاطر می کنند.

سورپرایز  فقط در پیروزی ماکرون نیست بلکه در شکست تحقیرآمیز و خروج دو حزب بزرگ فرانسه  یعنی حزب راستگرای«جمهوریخواهان» و چپگرای«حزب سوسیالیست»از رقابت ها و خروج کاندیداهای آنها از دور رقابت در همان دور نخست انتخابات ریاست جمهوری است.

«فرانسوا فیون» کاندیدای راستگرا و نخست وزیر سابق بیشتر از همه کاندیداهای دیگر شانس پیروزی داشت زیرا وی فردی دارای مهارت و تجربه در زمینه مدیریت و اقتصاد است لیکن دست داشتن وی در مسائل فساد و پارتی بازی و استخدام همسرش و دو تن از پسرانش باعث خروج اش از رقابت انتخاباتی در دور نخست و برای نخستین بار از سال 1958 تا کنون شد.

درهای کاخ الیزه بی صبرانه منتظر ماکرون به عنوان رئیس جمهور پس از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهور در هفتم ماه می است زیرا چپ و راست برای حمایت از وی جبهه متحدی شکل می دهند نه به دلیل علاقه به ماکرون بلکه به دلیل تنفر از خانم مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه نژادپرست تندرو که با مهاجران دشمن است و خواستار اخراج آنهاست.

ماکرون 39 ساله در صورت پیروزی اش در دور دوم انتخابات کم سن و سال ترین رئیس جمهور در تاریخ جمهوری فرانسه حتی از کوچکتر از خود «ناپلئون بناپارت» خواهد بود.

چه بسا هنوز زود است که از موضع گیری ها و دیدگاه های ماکرون درباره منطقه خاورمیانه و بحران هایش مطلع شویم لیکن با بازگشت به سخنانش طی تبلیغات انتخاباتی در یک ماه پیش می توان گفت که وی دوست قطر و عربستان سعودی نخواهد بود. ماکرون وعده داد که همه توافقنامه هایی که در خدمت منافع قطر در فرانسه است را لغو می کند».وی تأکید کرد که خواستار آن خواهد شد که «شفافیت جدیدی درباره نقش قطر و عربستان در حمایت مالی یا کارهایی که در قبال گروه های تروریستی انجام می دهند، می شود؛ گروه هایی که با فرانسه دشمن هستند».

ماکرون به شیوه غیر مستقیم دو کشور را متهم به حمایت از تروریسم کرد؛ امری که چه بسا باعث انقلابی در سیاست مثبت فرانسه در قبال این دو کشور می شود؛ سیاستی که در دوران «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور سوسیالیست کنونی به اوج خود رسید؛ رئیس جمهوری که با استقبال گرم این کشورها مواجه شد و در نشست سران کشورهای شورای همکاری حاشیه خلیج فارس در ریاض میهمان بود. هنوز نمی دانیم که انتقاد ماکرون از این دو کشور حاشیه خلیج فارس و پایان ماه عسل قطر و فرانسه به معنای آن است که در موضع فرانسه درباره سوریه هم تغییر به وجود می آید و دشمنی پاریس با دولت سوریه و «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور کم می شود یا نه...باید منتظر بمانیم و ببینیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.