«امانوئل ماکرون» نامزد مستقل و میانه ‌رو و «مارین لوپن» نامزد راست افراطی به دور دوم انتخابات فرانسه راه یافتند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از روزنامه دیلی میل، امانوئل ماکرون و مارین لوپن برنده دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شدند. حال این دو باید برای دریافت کلید کاخ‌ الیزه دو هفته دیگر (هفتم مه - 17 اردیبهشت) دوباره رقابت کنند. پیروز دور دوم انتخابات تا تاریخ 14 مه مقام ریاست جمهوری را از «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور کنونی فرانسه تحویل خواهد گرفت.

امانوئل ماکرون با 23.9 درصد در دور نخست رتبه اول را کسب کرده است و مارین لوپن با 21.4 درصد دوم شده است. «فرانسوا فیون» و «ژان لوک ملانشون» نیز حدود 19 درصد آرا را به دست آورده ‌اند. فیون با قبول شکست از هواداران خود خواست‌ در دور دوم به ماکرون رای دهند.

ماکرون پس از اعلام اولین نتایج گفت: «فرانسوی ها اشتیاق خود را برای تغییر نشان دادند و تردیدی نیست که فصل تازه ‌ای در تاریخ سیاسی فرانسه رقم خورده است.»

لوپن هم نتیجه رای‌ گیری را تاریخی خواند و گفت: «آینده فرانسه در معرض خطر است و مردم باید به دنبال نامزدی باشند که تغییر واقعی ایجاد می ‌کند.»

میزان مشارکت در انتخابات فرانسه بیش از 70 درصد اعلام شده که در 40 سال گذشته بی ‌سابقه است. امسال 47 میلیون فرانسوی واجد شرکت در انتخابات بودند.

پس از پایان انتخابات فرانسوی ها به خیابان ها آمدند. ماکرون و لوپن نیز به جمع طرفداران خود آمدند و سخنرانی کردند.

در عین حال، مخالفان سیاست های مهاجرتی لوپن تظاهرات گسترده ای را در شهرهای مختلف فرانسه برپا کردند. معترضان خشمگین با تجمع در میدان «لاباستی» در شرق پاریس شعارهایی علیه سیاست های مهاجرتی لوپن و حزبش سر دادند. تجمع کنندگان بیشتر از گروه های آنارشیست و ضدفاشیست فرانسه بودند.

 پلس ضدشورش برای پراکندن تظاهرکنندگان اقدام به پرتاب گاز اشک آور کرد.

این انتخابات که چند روز پس از تیراندازی در پاریس برگزار شد، تحت تدابیر شدید امنیتی بود. وزارت کشور فرانسه روز یکشنبه از بازداشت دو تروریست حین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور خبر داد. در بیانیه وزارت کشور فرانسه آمده است: این تروریست ها قصد انجام عملیات تروریستی داشته اند.

انتخابات این دوره ریاست جمهوری فرانسه با دقت در کشورهای جهان پیگیری شد و همگان می‌ خواستند ببینند آیا یکی از مهمترین کشورهای غربی هم با زلزله سیاسی روبرو خواهد شد و نامزدی مخالف ارزش های لیبرال و نظام سیاسی مستقر به ریاست جمهوری خواهد رسید یا نه. لوپن وعده خروج از اتحادیه اروپا را داده است.

در واکنش به نتایج انتخابات فرانسه، سخنگوی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، به ماکرون تبریک گفته و سیاست‌ های او را که حامی اتحاد اروپاست، مورد تمجید قرار داده است. «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا هم در کنار «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ماکرون تبریک گفته‌ اند. هلند، نروژ، انگلیس و دانمارک نیز در پیام های جداگانه ای به ماکرون تبریک گفتند.

در همین حال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سفلی روسیه با تبریک به لوپن، او را «تنها مایه امید برای تغییر» خوانده است.

در نظرسنجی‌ های متعدد اکثرا پیش بینی شده است که در دور نهایی انتخابات، ماکرون خواهد توانست لوپن را شکست دهد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.