خبرگزاری فرانسه گمانه زنی کرد «حسن روحانی» که توافق هسته ای ایران را به سرانجام رساند، پیروز قطعی انتخابات امسال در این کشور به نظر می رسد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد فصل انتخابات در ایران در راه است. یک دیپلمات غربی در تهران گفته است: «من به پیش بینی های منابع سفارت خود که تنها چند هفته پیش از انتخابات ریاست جمهور دور قبلی ایران ارائه شده بود رجوع کردم.» وی با اشاره به رئیس جمهور کنونی گفت: «هیچ یک از آنها پیش بینی نمی کرد که حسن روحانی در آن سال پیروز انتخابات شود.»

حسن روحانی، یک روحانی میانه رو با سابقه ای طولانی در دستگاه امنیت ملی ایران، موفق شد در انتخابات سال 2013 پیروز شود.

وی که نظارت بر برخی از محدودیت های اجتماعی را کاهش داده و روابط با غرب را از طریق توافق هسته ای سال 2015 بازسازی کرده است، پیروز قطعی انتخابات امسال نیز به نظر می رسد.

اما با توجه به حضور رقبایی چون «ابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی و «محمد باقر قالیباف» شهردار تهران، روحانی با مبارزه ای سخت تر از حد انتظار روبرو است تا جایی که ایرانیان این سوال را مطرح کرده اند که آیا شگفتی دیگری در راه است.

شگفتی ها

انتخابات های ایران همچون دیگر انتخابات ها در گذشته به ندرت قابل پیش بینی بوده است.

پیروزی «محمد خاتمى» در سال 1997 حداقل برای مدتی، جامعه ایران را دچار تحول کرد. در سال 2005 نیز شهرنشینان طبقه متوسط به نوبه خود از انتخاب «محمود احمدی نژاد» شوکه شدند. آنها با انتخاب مجدد وی در سال 2009 بیشتر شوکه شدند.

«جواد صالحی اصفهانی» استاد فن آوری در ایالت «ویرجینیا» آمریکا گفت: «ما درباره آنچه که در شهرهای کوچک ایران اتفاق می افتد و دیدگاه های آنها، اطلاعات کمی داریم.»

در سال 2013 روحانی با آراء مردمی 51 درصدی پیروز شد و بدون او ممکن نبود ایران هرگز به توافق هسته ای دست یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.