سرنوشت رقابت میان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را رای دهندگان ناراضی تعیین می کنند.

 

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه روسی نزاویسمایا گازتا در گزارشی نوشت: قرار است مرحله نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه فردا-یکشنبه- 23 آوریل جاری برگزار شود. نظرسنجی ها نشان می دهد که محبوبیت چهار کاندیدا نزدیک است. به همین دلیل کارشناسان تأکید می کنند که  سرنوشت رقابت بر سر کرسی ریاست جمهوری در الیزه را رأی های رأی دهندگان ناراضی را تعیین می کنند.

بر اساس نظر سنجی که شرکت«سالیسفورس» به درخواست رسانه های محلی انجام داد، «امانوئل ماکرون» با به دست آوردن 24 درصد از رای  کسانی که در نظر سنجی شرکت کردند، در رتبه نخست قرار دارد، «مارین لوپن» با 23 درصد و پس از وی «فرانسوا فیون» و «ژان لوک میلشنون» با 19 درصد برای هر کدام شان در رتبه های بعدی قرار دارند.

 لیکن آن چه جالب توجه است این است که تعداد کسانی که در اردوگاه کاندیدای قوی تر هستند و در وضعیت تردید به سر می بردند کم شده است به طوری که مشخص شده است که 74 درصد از آنها نسبت به درستی انتخاب شان مطمئن شده اند.

به باور ناظران، مساله اصلی این است که چه کسی با مارین لوپن به مرحله دوم می رسد زیرا هیچ کس شکی در این ندارد که لوپن در مرحله اول پیروز می شود.  لوپن پنجشنبه شب، 19 آوریل جاری در جمع بزرگی از هوادارانش در شهر «مارسی»آخرین سخنرانی خود در جریان تبلیغات انتخاباتی را انجام داد و در این سخنرانی گفت که «به شما وعده می دهم که اولین کاری که پس از تعیینم به عنوان رئیس جمهور فرانسه انجام می دهد از سرگیری دوباره کنترل مرزهای کشور است و به شما کلیدهای کشورمان را بر می گردانم».در حالی که هوادارانش در مارسی در حال استقبال از وی بودند، این شهر شاهد تظاهرات اعتراضی علیه افکار راستگرایان تندرو بود.

«یفگینا اوپچکینا» پروفسور کرسی روابط بین المللی در پژوهشکده دولتی روابط بین الملل مسکو گفت:« مساله جالب این جاست که ماکرون، فیون، لوپن و میلانشون به طور مساوی شانس رفتن به مرحله دوم را دارند. لیکن مساله مهم تر این است که رقابت میان کدام شان خواهد بود. فرانسوی ها در برابر گزینه سختی قرار دارند،آنها در برابر دو نیرویی در دو طرف مخالف هم قرار دارند که به موسسه سیاسی جمهوری وابسته نیستند و این از دیدگاه پیشرفت کشور طی پنج سال آینده یک مصیبت است. علاوه بر آن رأی دهندگان ناراضی نیز وجود دارند. و سه کاندیدای اصلی به دنبال به دست آوردن آرای آنها هستند».

این پروفسور در گفت و گو با روزنامه نزاویسمایا گازتا افزود:« محوری که در انتخابات سابق بود این بود حزب های در قدرت و مخالف بودند. هنگامی که تعداد رای دهندگان از حزب حاکم ناراضی زیاد بود به نفع مخالفان رأی می دادند. لیکن این وضع امسال کاملا فرق کرده است و با سنت های قدیمی تحویل قدرت میان راست ها و چپ ها انسجام ندارد. رأی دهندگان همانطور که نظر سنجی ها نشان داده میان راست و چپ پخش و پلا هستند و رسوایی فیون نیز به این مساله دامن زده است. امری که باعث شده است که رأی دهندگان به تندروها نیز دچار تردید شوند».

بر اساس این پیشینه و اتفاق آرای میلانشون افزایش یافته است و «وی آرای کسانی که می خواستند به لوپن رای بدهند را از آن خود کرد همچنین جوانانی که قبلا به چپ ها رای دادند ترجیح می دهند به وی رأی دهند». با وجود این اوپچکینا در پیروز شدن میلانشون تردید دارد.

وی می افزاید که متخصصان پس از انتخابات آمریکا نمی توانند که پیش بینی های دقیقی ارائه کنند.« در حال حاضر کسی وجود ندارد که پیش بینی کند زیرا نتایج انتخابات را نمی شود پیش بینی کرد به ویژه آن که رقابت در گذشته میان دو کاندیدا بود این در حالی است که اکنون میان چهار کاندیدا است و محبوبیت آنها یکسان است. با وجود آن که رأی دهندگان بر این باورند که میلانشون می خواهد در عمل اصلاحات انجام دهد و وی کاندیدایی است که رنج مردم را احساس می کند».

لیکن« اندری کودریاوتسیف» پژوهشگر ارشد در مرکز پژوهش های اروپایی در پژوهشکده اقتصاد جهانی و روابط بین المللی می گوید که عوامل مشخصی وجود دارند که بر پیروزی مارین لوپن تأثیر می گذارند و « این امر با تبلیغات انتخاباتی کنونی در فرانسه مرتبط است که کثیف و تند بود به طوری که ممکن است برخی از رای دهندگان که باید از میان لوپن، فیون،ماکرون یا میلانشون  یکی را در مرحله دوم انتخاب کنند، در آن مرحله رأی ندهند و این رأی ندادن به نفع رقیب لوپن، به نفع لوپن تمام شود».

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.