این انتخابات زودهنگام قطعا ماجراجویی است زیرا نتایج برعکسی می دهد. بیشتر احزاب انگلیسی با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مخالف هستند مانند حزب کارگر،حزب لیبرال و حزب ملی اسکاتلند و نیز نمایندگان ایرلند شمالی ،علاوه بر لردها.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم به آخرین تحولات انگلیس پرداخت و نوشت:انگلیس این کشور محافظه کار پیر تبدیل به منبع سورپرایز نه فقط برای اروپا به تنهایی بله برای جهان شده است. پس از زلزله همه پرسی برای خروج از اتحادیه اروپا و رأی دادن به خروج، حالا این «ترزا می» نخست وزیر این کشور است که از موضع گیری اش در مخالفت با برگزاری هر گونه انتخابات زودهنگام عقب نشینی کرده و روز گذشته-سه شنبه- اعلام کرد که دعوت به برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه ژوئن آینده می کند.

خانم می این اقدامش را که باید امروز-چهارشنبه- به تصویب پارلمان با دو سوم برسد با این گفته توجیه کرد که ثبات و امنیت و اعتماد برای انگلیسی ها می خواهد و می خواهد به چند دستگی و بی اعتمادی پایان دهد و می خواهد رهبرانی قوی انتخاب شوند که بتوانند انگلیس را در مذاکرات جدایی دشوار از اتحادیه اروپا رهبری کنند.

بورس لندن نزدیک به 180 شاخص خود را به عنوان واکنش به این اعلام غیرمنتظره از دست داد لیکن پوند استرلینگ اندکی بهبود پیدا کرد و این یعنی حالت بی اعتمادی و شکاف همچنان بر انگلیس سایه افکنده است.

این انتخابات زودهنگام قطعا ماجراجویی است زیرا نتایج برعکسی می دهد. بیشتر احزاب انگلیسی با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مخالف هستند مانند حزب کارگر،حزب لیبرال و حزب ملی اسکاتلند و نیز نمایندگان ایرلند شمالی علاوه بر لردها؛ به طوری که پارلمان انگلیس غیرمنتخب توصیف می شود.

خانم می که به عنوان نخست وزیر سرپرست بر انگلیس حکومت می کند دولت محافظه کار کنونی اش اکثریت اندک یعنی فقط 17 کرسی را در اختیار دارد و وی امیدوار است که در سایه ضعف حزب کارگر مخالف به دلیل شکاف در صفوفش و نداشتن رهبریت قوی، بتواند قوی و نخست وزیر منتخب در عمل از این انتخابات بیرون بیاید و بتواند مذاکرات با اتحادیه اروپا را از موضع قدرت و صلابت هدایت کند.

چه بسا هنوز زود است که حکم های قاطعی درباره نتایجی داد که این ماجراجویی داشته باشد لیکن بعید نیست که اتحاد قوی توسط همه احزاب دیگر علیه خانم می را شاهد باشیم و چه بسا شاهد همه پرسی جدیدی برای ماندن در اتحادیه اروپا در صورتی که نخست وزیر این کشور نتواند اکثریت قاطع را به دست آورد، باشیم.

نظرسنجی ها حکایت از آن دارد که حزب محافظه کاران بر حزب کارگر، نزدیک ترین رقیب اش، با بیست درصد پیشی دارد لیکن چه کسی این روزها به نظر سنجی ها اعتماد دارد.

خانم می با دعوت به برگزاری انتخابات زودهنگام خودش را در برابر دو گزینه قرار داد یا اینکه از آن قوی و محکم بیرون می آید و تبدیل به زن آهنین دیگر می شود یا ضعیف بیرون می آید و رهبری حزبش را از دست می دهد و در کرسی های مخالفان می نشیند یا حتی بازنشسته می شود.

در حال حاضر نمی توانیم هیچ کدام از دو گزینه را ترجیح دهیم لیکن چیزی که می توانیم مورد تأکید قرار دهیم این است که مرحله بی ثباتی سیاسی در انگلیس ماه ها و چه بسا سالها ادامه پیدا کند و خانم می در همه احوال نمی تواند «مارگاریت تاچر» شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.