حمله موشکی آمریکا به سوریه مذاکرات برای حل بحران سوریه را پنج سال به عقب برد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه روسی ایزوستیا در مقاله ای نوشت: به دلیل حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی «الشعیرات» مذاکره بر سر راه حل بران سوریه به گفته هیأت مذاکره کننده سوریه در ژنو، پنج سال به عقب برگشت. علاوه بر آن برخی از اعضای این هیأت مخالفت خود را برای مشارکت در دور جدید مذاکرات ژنو در صورت ادامه تهدید دولت سوریه توسط واشنگتن بیان کردند.

«محمد خیر العکام» عضو هیأت مذاکره کننده دولت سوریه به روزنامه ایزوستیا گفت که دمشق در برگزاری دور جدید مذاکرات ژنو در ماه می آینده تردید دارد. دیگر اعضای هیأت مذاکره کننده دولت نیز همین مساله را مورد تأکید قرار دادند.

العکام افزود که «تجاوز آمریکا به سوریه شرایطی به وجود آورد که به ادامه مذاکرات سوریه کمک نمی کند تا جایی که ما نمی توانیم به دلیل تهدیدات واشنگتن برای انجام حملات به سوریه مذاکره را ادامه دهیم. آمریکایی ها با این حمله عقربه های ساعت را پنج سال به عقب بردند به همان زمان آغاز جنگ علیه سوریه و هیچ پیش شرط هایی برای گفت  و گو نبود. اقدام ایالات متحده آمریکا کاملا با تمایل گروه های مسلح برای تحویل گرفتن قدرت با استفاده از زود در انسجام است».

از سوی دیگر، «ساجی طعمه» عضو کمیته امور منطقه ای و بین المللی در پارلمان سوریه نیز به این روزنامه روسی گفت که مساله مشارکت دمشق در مذاکرات ژنو همچنان در حالت تعلیق به سر می برد.

طعمه افزود:« ما به ایده گفت و گو و راه حل سیاسی برای بحران کاملا پایبند هستیم ولی ما آماده این نیستیم که تهدیدهای واشنگتن را بشنویم».

اما در مسکو، اشاره به این دارند که رفتارها و اقدامات واشنگتن به راه حل بحران سوریه آسیب می زند. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در 14 آوریل جاری و پس از نشست با «ولید المعلم» همتای سوری و «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی اش گفت که بسیار واضح است که این حملات متجاوزانه به منظور تضعیف فرایند مسالمت آمیز صورت گرفته است؛ فرایندی که شورای امنیت بین الملل با اجماع تصویب کرده است و تأکید می کند که ملت سوریه است که سرنوشت کشورش را تعیین می کند وهدف این گونه حملات در اصل به دنبال انحراف و ایجاد بهانه ها برای رفتن به سمت تغییر نظام است.

ایالات متحده آمریکا موشک هایی را به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه که از آن بنابر ادعای پنتاگون در 4 آوریل هواپیماهای سوریه از آن به پرواز درآمده و به شهر«خان شیخون» در استان ادلب حمله شیمیایی انجام دادند، شلیک کرد. روسیه اعلام کرد که این حمله موشکی آمریکا نقض میثاق سازمان ملل و حاکمیت دمشق است. «ولادیمیر پوتین»رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که واقعه کشتن انسان ها با مواد سمی می تواند در نتیجه سقوط یک موشک در انبار سلاح شیمیایی یا عملیاتی تحریک آمیز باشد. این حمله باعث شد که عملیات نظامی و درگیری در سوریه میان ارتش و گروه های مسلح در استان های دمشق، «حلب» و ادلب و دیگر استان ها تشدید شود.

در همین زمینه، «اسفتان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه از آمادگی اش برای از سر گیری مذاکرات ژنو در ماه می آینده همانطور که در پایان دور سابق مقرر شد، خبر داد.

از طرفی، «بوریس جانسون»وزیر خارجه انگلیس در مقاله ای که روزنامه تلگراف منتشر کرد از روسیه خواست که به ائتلاف غرب در جنگ با داعش ملحق شود لیکن یک شرط اساسی برای «راه حل سیاسی»مطرح کرد و آن کنار زدن «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه است. این یعنی در عمل خودش می داند که پیشنهادش اهمیتی ندارد.

به گفته «دیمتری جورافلیوف» مدیر کل پژوهشکده مشکلات اقلیمی، بسیار دشوار است انتظار موفقیت فرایند سیاسی در شرایط کنونی  را داشت. وی گفت که« مذاکرات میان طرف های متخاصم در شرق زمانی موفقیت آمیز می شود که هیچ گزینه ای به جز تواق نباشد».جورافلیوف گفت که حمله آمریکا به سوریه به معارضان این امید را داد که بحران را با استفاده از زور بتوانند حل کنند یعنی در عمل تمایل آنها برای مذاکره را از بین برد به ویژه آن که واشنگتن به حمله فقط بسنده نکرد بلکه اشاره هایی مبنی بر ضرورت کناره گیری اسد از خود بروز داد.

در اینجا این مساله آشکار می شود که در صورت از سرگیری مذاکرات ژنو در ماه آینده این معنایش پیشرفت بزرگ است. این در حالی است که معارضان مسلح عملیات خود را به منظور برنامه ریزی برای تحریک جدید گسترش می دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.