پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گزارشی از آخرین عملیات پاک سازی داعش در عراق؛

در کوچه پس کوچه های غرب موصل+ تصاویر

پیشروی ها در غرب موصل ادامه دارد؛ در حالی که داعش به شدت از کاهش شمار عناصر خود و فرار بسیاری از آنها رنج می برد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، عراق نیوز در گزارشی نوشت: پیشروی ها در غرب موصل خوب پیش می رود و با توجه به حضور غیرنظامیان در این منطقه، پیشروی ها با احتیاط صورت می گیرد.

بخش قدیمی موصل دارای خیابان های باریک و بسیار شلوغ است.

بیشتر محله ها در غرب موصل آزاد شده و تروریست ها از همه طرف در محاصره هستند.

بر این اساس سخنگوی ارتش عراق روز گذشته اعلام کرد داعش اکنون کمتر از هفت درصد از خاک عراق را تحت اشغال دارد.

«یحیی رسول» سخنگوی ستاد مشترک هماهنگی عملیات ضد داعش گفت : «داعش در سال 2014 کنترل نزدیک به 40 درصد از خاک عراق را در اختیار داشت اما از 31 مارس تنها 6.8 از خاک عراق را کنترل می ‌کند.»

این در حالی است که نیروهای واکنش سریع در وزارت کشور عراق از ورود نیروهای موسوم به «الرعد» به بخش قدیمی موصل از بغداد خبر دادند.

«عدنان الخفاجی» از نیروهای واکنش سریع در وزارت کشور عراق گفت این نیروها چند روز پیش وارد بخش قدیمی شدند. او گفت: «این نیروها در کنار پلیس فدرال و نیروهای واکنش سریع حمله به بخش قدیمی را در بحبوحه تشدید مقاومت داعش آغاز کردند.»

او افزود: «این نیروها در جنگ های خیابانی تخصص دارند.»

وی تاکید کرد که توقف عملیات ها به داعش در تقویت قابلیت های جنگ و شیوه های جنگی کمک می کند.

پیش از آن «نجم الجبوری» فرماندهی عملیات استان نینوا در عراق اعلام کرده بود که مسیرهای امنی برای خروج غیر نظامیان از مناطق جنگی باز شده است.

داعش که بسیار ضعیف شده و مواضع خود را بسیار شکننده می بیند، به اقدامات قابل توجهی متوسل شده است. در همین راستا، این گروه روز گذشته اقدام به بریدن گوش های 33 تن از عناصرش کرد که در درگیری با نیروهای امنیتی عراق از صحنه نبرد گریخته بودند.

داعش که تروریست های فراری را در زندانی در ساحل راست موصل زندانی کرده بود، در یکی از بیمارستان های نینوا اقدام به بریدن گوش تروریست های فراری کرد.

این اقدام راهکاری جدید است که تروریست ها علیه عناصر خود به کار می برند؛ چرا که اتخاذ چنین راهکاری به جای کشتن عناصر فراری، موجب کاهش شمار تروریست ها نمی شود.

به دلیل محاصره کامل ساحل راست موصل توسط نیروهای امنیتی و نزدیک شدن به زمان آزادسازی این منطقه، تروریست ها به شدت از کاهش شمار عناصر مسلح و فرار بسیاری از آنها رنج می برد.

نیروهای عراقی از 19 فوریه عملیات در غرب موصل برای آزاد سازی آن از وجود داعش را آغاز کرده اند.

«حیدر العبادی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح در این تاریخ آغاز عملیات "قادمون یا نینوا" را برای آزادسازی ساحل راست شهر موصل اعلام کرد و آن را صفحه جدیدی در تاریخ نبرد علیه داعش برشمرد.

پیش از آن بخش شرقی در ژانویه از چنگال داعش آزاد شده بود.

بنا بر اعلام منابع دولتی عراق، از زمان آغاز عملیات آزادسازی موصل تاکنون حدود 355 هزار نفر موفق شده‌ اند از این شهر فرار کنند. سازمان ملل اعلام کرده است 400 هزار نفر همچنان در بخش تحت اشغال داعش در موصل قدیم گرفتار هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.