سازمان ملل اعلام کرد که نگران محدود شدن آزادی ها و سرکوب اعتراض ها در ایالات متحده آمریکاست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از رویترز، دو کارشناس وابسته به سازمان ملل در زمینه حقوق بشر گفتند که 19 ایالت آمریکا لایحه هایی را مطرح کرده اند که آزادی و حق اعتراض را محدود و سرکوب می کنند و این رویکرد غیر دموکراتیک که از زمان انتخاب «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهور آمریکا در پیش گرفته شد، رویکرد نگران کننده ای است.

نگرانی ها درباره آزادی بیان در ایالات متحده آمریکا به دلایلی که برخی از آنها مربوط به دشمنی ترامپ و رسانه های آمریکایی است افزایش یافت و کاملا بارز شده است.ترامپ رسانه ها را «دشمن آمریکا» توصیف کرد زیرا به گفته وی گزارش هایی اشتباه درباره سیاست منتشر می کنند یا در کار دولتش اختلال ایجاد می کنند.

تلاش ها برای اعمال قوانین سختگیرانه تر درباره آزادی بیان دیدگاه بیشتر شده است این در حالی است که دشمنان لیبرال ترامپ اعتراض های علنی خود به سیاست هایش درباره مسائلی از جمله مهاجرت و لغو توافق درباره تغییرات آب و هوایی را ادامه می دهند.

«ماینا کیای» گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره آزادی تجمع های مسالمت آمیز و «دیوید کای» گزارشگر ویژه آزادی بیان و دیدگاه در بیانیه ای گفتند که لایحه های مطرح شده در ایالت های آمریکایی با قانون بین المللی درباره حقوق بشر همخوانی ندارد.

در این بیانیه آمده است که این رویکرد همچنین یکی از پایه های اصلی قانون اساسی آمریکا و آن آزادی بیان است را تهدید می کند. این دو کارشناس سازمان ملل خواستار اتخاذ تدابیری برای عقب نشینی از چنین لایحه هایی شدند.

این بیانیه کارشناسان سازمان ملل یک روز پس از انتقادشان از شیوه برخورد روسیه با معترضان مسالمت آمیز اعلام شد که در اعتراض به گمانه زنی های خود درباره فساد «دیمیتری مدودف» به خیابان ها ریختند.

وزارت خارجه آمریکا نیز شیوه برخورد با معترضان در روسیه را نیز مورد انتقاد قرار داد و آن را اهانت به ارزش های دموکراتیک توصیف کردند.

در همین حال، هواداران این لایحه ها می گویند که نشان دهنده سرخوردگی برخی از مردم به دلیل مانع تراشی اعتراض های روزانه در مسیر زندگی روزمره است و بازتاب دهنده تمایل به حفظ سلامت عمومی است لیکن مدافعان آزادی بیان می گویند که این لایحه ها نگران کننده است و بر این باورند که این لایحه ها زمینه را برای تجریم اعتراض های مسالمت آمیز مهیا می کند.

همچنین این دو کارشناس مستقل سازمان ملل گفتند که در آمریکا تطاهرات خشونت آمیز وجود ندارد لیکن تظاهرکنندگان خشن وجود دارند. آنها افزودند تصمیم یک نفر برای روی آوردن به خشونت باعث نمی شود که معترضان دیگران از حق شان در آزادی تجمع به شکل مسالمت آمیز محروم شوند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.