جنگ ادعایی «دونالد ترامپ» با تروریسم به همان وحشی گری تبدیل شده است که او وعده اش را داده بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وبگاه آمریکایی اینترسپت در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ از آغاز ریاست جمهوری خود، با شعار جنگ علیه تروریسم در حال کشتار بی رویه مردم بی گناه است. به عبارت دیگر ترامپ شعار سیاست خارجی 16 ساله آمریکا – بر این اساس را که حق دارد هر کشوری در جهان را که در آن تروریست باشد، بمباران کند – تشدید کرده است.

قساوت اخیر کشتار بیش از 200 نفر از شهروندان عراقی در حملات هوایی 10 روز پیش در موصل بود. پیش از آن نیز ده ها تن از شهروندان سوری در استان «رقه» در بمباران مدرسه ای که در آن مردم پناه گرفته بودند، کشته شدند و یک هفته پیش از آن نیز در بمباران مسجدی در نزدیکی شهر «حلب» ده ها تن کشته شدند. و یکی از اولین اقدامات نظامی ترامپ قتل عام 30 یمنی توسط نیروی دریایی آمریکا بود.

در مجموع، اگر چه کشف تعداد دقیق این کشتارها دشوار است، اما به نظر می رسد شمار کشتار غیرنظامیان در دولت اوباما، در طول دو ماه اول دولت ترامپ شتاب گرفته باشد. اطلاعات جمع آوری شده توسط سایت «ایر وارز» (جنگ های هوایی) نشان می دهد که افزایش شمار کشتار غیر نظامیان در سوریه و عراق در ماه اکتبر و در دوران اوباما آغاز شد اما در حال حاضر در ماه مارس و در دوره ترامپ سر به فلک کشیده است.

آنچه قابل توجه است، این است که ارتش آمریکا در دوره ترامپ بیش از دوره اوباما نسبت به تلفات غیر نظامیان بی توجه شده اند.

این تشدید بمباران و افزایش مرگ و میر غیر نظامیان، همراه با اعزام 500 نیروی زمینی دیگر به سوریه به فرمان ترامپ، چندان توجه رسانه ها را به خود جلب نکرده است. یکی از دلایل این امر تفاوت در گفتمان آمریکایی در مورد کشتار غیرنظامیان در مقایسه با زمانی است که دشمنان این کشور غیرنظامیان را می کشند و دلیل دیگر هم، تمرکز بیش از حد رسانه ها بر موضوع روسیه و دخالت آن در انتخابات آمریکا است.

اما آنچه روشن است این است که ترامپ در تلاش برای آزادی بیشتر ارتش آمریکا است. و این موضوع نباید باعث تعجب کسی شود زیرا وی به صراحت و بارها و بارها در طول مبارزات انتخاباتی خود متعهد به انجام چنین کاری شده بود.

او به طور مداوم از اوباما به دلیل ضعف در مبارزه با داعش و القاعده انتقاد کرده بود. ترامپ به طور منظم گفته است که ارتش آمریکا را از قواعد تعامل آزاد می کند. او قول داد که شکنجه را باز می گرداند و حتی اعضای خانواده های تروریست های مظنون را می کشد. دیوانگی جنگ ترامپ زمانی به اوج خود رسید که وی در دسامبر 2015، و در یک سخنرانی انتخاباتی ادعا کرد که داعش را بمباران می کند و سپس اجازه می دهد میادین نفتی آن توسط اکسون موبیل، که مدیر عامل آن، اکنون وزیر خارجه اش است، اشغال شود.

ترامپ می تواند به دلیل بسیاری از چیزها مورد انتقاد قرار گیرد، اما عدم شفافیت وی در مورد جنگ یکی از آنها نیست. راهکار مبارزه با تروریسم ترامپ به صراحت: 1) بمباران بیشتر؛ 2) اتخاذ رویکرد پلیس گونه اسرائیل، و 3) طرح موضوع «اسلام رادیکال» است.

وضوح نیت ترامپ در خصوص جنگ علیه تروریسم اغلب توسط کارشناسان ضد ترامپ به علت ترکیبی از سردرگمی و تحریف آموزه های سیاست خارجی مبهم متصور شده است. ترامپ به صراحت به عنوان یک فرد گریزان از مداخله معرفی شده بود اما اکنون اقدامات وی چیز دیگری می گوید.

کشتار بی پروای غیر نظامیان در عراق، سوریه و یمن توسط ترامپ صفات بسیاری دارد: وحشیانه، غیراخلاقی و جنایی. این اقدامات از قضا به احتمال زیاد گروه هایی مانند داعش و القاعده را که او ادعا می کند می خواهد آنها را شکست دهد، تقویت می کند. هیچ چیز همچون کشتار غیرنظامیان این گروه ها را تقویت نمی کند. شاید ایجاد شکاف میان مسلمانان و غرب نیز یکی از راه های دیگری باشد که ترامپ به کمک آن به تقویت داعش و القاعده می پردازد.

اما اقداماتی که ترامپ انجام می دهد دقیقا همان کارهایی است که وعده آنها را داده بود و حامیانش هم از آن طرفداری کرده بودند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.