پس از گذشت 10 روز از حمله هوایی به منطقه مسکونی موصل، آمریکا تازه اذعان به انجام این حمله و کشتار صدها نفر کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پس از اینکه ائتلاف موسوم به ضد داعش به فرماندهی آمریکا اذعان کرد که منطقه ای مسکونی در موصل عراق را هدف قرار داده، وزارت دفاع عراق دستور داد در این خصوص تحقیقات جدی صورت گیرد. این حمله 10 روز پیش رخ داد.

«عرفان محمود الحیالی» وزیر دفاع عراق دستور داده است تا فورا درباره حملات هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا به منطقه «الموصل الجدیده» در شهر موصل که صدها کشته برجای گذاشت، تحقیقات لازم صورت گیرد.

«سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق نیز تاکید کرده است که اعضای پارلمان تحولات در غرب موصل را در جلسه بعدی پارلمان این کشور مورد بررسی قرار خواهند داد.

«فرح السراج» نماینده استان نینوا نیز روز شنبه اعلام کرده بود که شمار کشته شدگان این حمله هوایی به 263 نفر رسیده است و دولت باید فورا درباره این جنایت در موصل تحقیق کند.

شورای قضایی موصل نیز با اعلام شهر موصل به عنوان منطقه«فاجعه دیده» از ائتلاف ضد داعش خواسته است تا بمباران ‌های بی هدف خود را متوقف کند.

فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا با صدور بیانیه ای اذعان کرده است که هفته گذشته منطقه مسکونی «الموصل الجدیده» را هدف قرار داد. در این بیانیه ادعا شده است که این عملیات به درخواست نیروهای امنیتی عراقی، و برای هدف قرار دادن مواضع داعش صورت گرفته بود.

فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد که اتهامات مطرح شده درخصوص قتل شهروندان در موصل را جدی گرفته و تحقیقات خود را در این خصوص آغاز کرده است تا حقایق مربوط به این عملیات و درستی ادعاها درخصوص کشته شدن شهروندان را بررسی کند. در این بیانیه اتهامات مطرح شده در مورد کشتار شهروندان تایید نشده است.

ظهر روز پنج شنبه هفته گذشته اجساد صدها غیر نظامی که تعداد آنها بین ۲۳۰ تا ۵۰۰ نفر گزارش شده است، در منطقه الموصل الجدیده در از زیر آور خارج شد؛ اجسادی که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می دادند.

این نخستین باری است که عملیات آزادسازی موصل که تلاش دارد تلفات غیر نظامیان را به حداقل برساند؛ شاهد این حجم از تلفات غیرنظامیان است.

گزارش های اولیه نیز تایید کرده بود که بمباران هوایی چند خانه مسکونی توسط جنگنده های ائتلاف ضد داعش عامل اصلی این کشتار است. یک مقام نظامی در عراق گفت در حمله جنگنده های آمریکایی 27 ساختمان مسکونی تخریب شد.

عملیات بازپس گیری شهر موصل از دست داعش از سوی ارتش عراق با پشتیبانی نیروهای ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا حدود سه ماه پیش آغاز شد که تاکنون بخش های شرقی این شهر از وجود عناصر داعش پاکسازی شده و پیشروی در بخش غرب موصل ادامه دارد.

در همین حال وزارت مهاجران عراق اعلام کرده است که از آغاز عملیات بازپس گیری موصل تاکنون، بیش از ۲۰۰ هزار نفر از شدت جنگ آواره شده اند.

نگرانی ها از بالا رفتن آمار تلفات نیز در حال افزایش است و سازمان ملل اعلام کرده است که حدود ۶۰۰ هزار غیر نظامی در غرب موصل هستند که ۴۰۰ هزار تن آنها گرفتار شده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.