شکست های پیاپی داعش در سوریه و عراق، عضو گیری را برای این گروه تروریستی در خارج از این دو کشور دشوار خواهد کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «پاتریک کاکبرن» نویسنده مطرح انگلیسی در یادداشتی در روزنامه ایندیپندنت نوشت: فصل آخر عملیات موصل که بیش از 150 روز در جریان بوده است، به احتمال زیاد خونین تر از مراحل پیشین این عملیات خواهد بود. این عملیات قطعا با آزاد سازی این شهر پایان خواهد یافت، و این سوال بسیار مهم را مطرح خواهد کرد که این شکست تا چه حد به داعش ضربه خواهد زد.

در ژوئن 2014 بود که خبر غیرمنتظره اشغال موصل توسط عناصر داعش منتشر شد.

داعش همیشه از تروریسم علیه شهروندان خود به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از تاکتیک های خود برای نشان دادن قدرتش، رعب افکنی و سلطه بر دنیای خبری استفاده کرده است. جنایات این گروه تروریستی همواره در درجه اول بر علیه قربانیان شیعه کارگردانی می شد. تنها پس از مداخله قدرت های خارجی در سال های 2014 و 2015 بود که داعش اقدامات تروریستی خود را به خارج از عراق و سوریه گسترش داد.

یک مسیر باریک اما قطعی، آنچه را که در دو سال و نیم پیش در موصل رخ داد و انگیزه «خالد مسعود» برای انجام حمله مرگبار خود در وست مینستر در هفته گذشته را به هم متصل می کند. داعش می داند در عراق و سوریه باید به کشتار هزاران نفر بپردازد تا بتواند دست به اقدامات تروریستی بزند، اما در شهرهایی مانند «لندن» در انگلیس، «نیس» و «پاریس» در فرانسه، «برلین» در آلمان، و «بروکسل» در بلژیک حملات بسیار کوچک تر می تواند تاثیر مشابهی داشته باشد. تنها چیزی که مورد نیاز است شستشوی مغزی شماری از افراد است.

شکی نیست که آزادی موصل داعش را تضعیف خواهد کرد، اما میزان و تداوم این ضعف نامشخص است. داعش پیشروی های خود در سال 2014 را به عنوان نشانه ای از مداخله الهی به نفع این گروه به تصویر کشید و از آن به عنوان یک استدلال قوی به نفع طرفداران خود بهره برداری کرد. اما عکس این ادعا رخ داد زمانی که پیروزی در میدان جنگ با شکست جایگزین شد. امروز دیگر خلافت ادعایی داعش چیزی مانند «مدینه فاضله» ای که بنیانگذاران آن ادعا کرده بودند، به نظر نمی رسد.

شکست نظامی داعش در موصل، همراه با از دست دادن احتمالی شهر «رقه» در سوریه به عنوان مرکز خلافت ادعایی این گروه، بدان معنی است که این گروه دیگر نمی تواند کشور ادعایی خود را با قوانین ساختگی اش بنا نهد. با آزاد سازی آخرین مراکز شهری تحت کنترل این گروه، قدرت آن به شدت کاهش می یابد.

اما داعش قصد ندارد به طور کامل از گردونه خارج شود و ظرفیت آن را برای احیاء نباید نادیده گرفت. این گروه پس از سال 2006 یعنی زمانی که شمار نیروهای آمریکا افزایش یافت، این کار را کرد.

نباید از یاد برد که فرماندهان داعش همان سربازان با تجربه ای هستند که قبل از سال 2014 به عنوان چریک جنگیدند و می توانند این کار را دوباره انجام دهند.

حذف کامل داعش و القاعده در عراق و سوریه بستگی به این موضوع دارد که آیا جنگ هایی که این دو کشور را از هم پاشیده اند، به پایان می رسند یا خیر. شبکه های داعش و القاعده در هر دو کشور به واسطه هرج و مرج جنگ رشد داشته است. آنها همچنین در دوره رشد خود به حمایت مخفیانه کشورهای سنی مانند ترکیه، عربستان سعودی و قطر متکی بودند. بدون چنین پشتوانه ای، آنها در مبارزه با نیروهای عراقی و سوری به مشکل بر می خوردند.

ما شاهد پایان داعش در عراق و سوریه به عنوان یک نیروی به اندازه کافی قدرتمند برای تهدید دولت های بغداد و دمشق در سه سال گذشته هستیم. این گروه هنوز قادر است برای افرادی مانند خالد مسعود الهام بخش باشد تا با انجام حملات تروریستی، ماه ها به سرفصل خبرها تبدیل شود. اما به نظر نمی رسد این گروه به شبکه ای در اروپا برای انجام حملات بیشتر در محدوده گسترده ای دست یابد. هدف از جنایاتی نظیر حمله لندن که توسط حامیان داعش در کلان شهرها صورت می گیرد، ایجاد تصور اغراق آمیز از قدرت این گروه تروریستی در خارج از مناطق اصلی تحت کنترل آن است.

داعش با یک میدان جنگ معکوس در عراق و سوریه مواجه است که الهام بخش بودن این گروه برای افراد در خارج از کشور را برای کشتن دیگران سخت تر می کند. اگر صلح در حال حاضر به منطقه باز گردد، پس از آن این شکست ها به احتمال زیاد دائمی خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.