800 نفر از خانواده های قربانیان حوادث یازدهم سپتامبر از عربستان سعودی شکایت کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، 800 نفر از خانواده های قربانیان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر 2001 به شکل دسته جمعی از عربستان به اتهام حمایت مالی از گروه تروریستی القاعده شکایت کردند.

بر اساس قانون«جاستا» خانواده های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر می توانند از مسئولان عربستانی در دادگاه های آمریکایی شکایت کرده و درخواست غرامت سنگین کنند.

در این شکایت که توسط پایگاه اینترنتی« BuzzFeed »منتشر شد 800 نفر شکایتی متشکل از 135 صفحه به دادگاه فدرال در «منهتن» ارائه کردند.

در این شکایت که روز گذشته-دوشنبه- به دادگاه فدرال در منهتن ارائه شد تعداد کشته شدگان و زخمی های حملات یازدهم سپتامبر آمده و همچنین نام افراد خانواده های نیز آمده است.

کسانی که این شکایت را ارائه کرده اند تلاش می کنند که به غرامت های مالی از دولت عربستان سعودی به دلیل آسیب ها و ضررهایی که به آنها وارد شده دست پیدا کنند اما قیمت این غرامت ها مشخص نشده است.

در این شکایت قضایی برخی از جمعیت های خیریه و طرف های دولتی در عربستان به داشتن روابط با« اسامه بن لادن» رهبر سابق القاعده متهم شده اند.

شاکیان همچنین دولت عربستان سعودی را متهم کردند که از این مطلع بوده است که حداقل سه نفر از هواپیمارباها وابسته به القاعده بودند.

در این شکایت آمده است که عربستان سعودی دو رو داشته است؛ در حالی که خودش را به مثابه کشوری که با گروه القاعده  القاعده و تروریسم مبارزه می کند برای ایالات متحده و کشورها ی غربی دیگر نشان می داد در همان حال و همانطور که در این شکایت آمده از طریق برخی از مسئولان عربستان سعودی کمک مالی بزرگی به القاعده ارائه کرده است.

در این شکایت همچنین آمده است که اگر حمایت عربستان سعودی نبود تروریست ها نمی توانستند که حملات یازدهم سپتامبر را انجام دهند و در نتیجه این کشور مسئولیت ضرر صاحبان این شکایت را که شامل مرگ شماری و زخمی شدن شماری دیگر در اثر حملات یازدهم سپتامبر می شود را به عهده دارد.

کنگره آمریکا چندی پیش قانون «عدالت برای مقابله با حامیان فعالیت های تررویستی» معروف به «جاستا» را تصویب کرد که به نزدیکان قربانیان یازدهم سپتامبر اجازه می دهد که علیه عربستان سعودی که اکثر مهاجمان یازدهم سپتامبر از شهروندان این کشور بودند در دادگاه های آمریکایی شکایت کنند.

«باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا تصویب قانون را نپذیرفت و از حق «وتوی» خود علیه آن استفاده کرد اما کنگره با 97 رأی در مقابل یک رأی آن را تصویب کرد.

در اوایل ماه اکتبر 2016 یک شهروند زن آمریکایی که شوهرش را در حملات 11 سپتامبر 2001 از دست داد اولین شکایت را علیه عربستان در دادگاه ارائه کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.