پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

شانس مارین لوپن برای ریاست جمهوری کمتر شد؛

صعود میانه روها و سقوط پوپولیست در فرانسه

کاندیدای میانه روها جایگاه خود را به عنوان کاندیدای خوش شانس تر برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تقویت کرد و در مقابل، شانس پوپولیست ها کمتر شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: «امانوئل ماکرون» کاندیدای میانه رو در یک مناظره تلویزیونی در روز گذشته-دوشنبه- جایگاه خود را به عنوان کاندیدای خوش شانس تر برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تقویت کرد و در این مناظره با «مارین لوپن» رهبر راستگراهای افراطی پوپولیست درباره مهاجرت و اروپا درگیر شد.

یک نظر سنجی فوری نشان داد که ماکرون که وزیر سابق اقتصاد فرانسه بود که هرگز برای پست های عمومی کاندید نشده است، در مناظره مارتونی که به مدت سه ساعت و نیم طول کشید در میان پنج کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه معقول تر بود هر چند در این مناظره به هیچ کدام از کاندیداها ضربه کاری وارد نیامد.

این مناظره و دو مناظره دیگر که پیش از برگزاری دور نخست انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شوند عامل تعیین کننده ای در انتخابات هستند؛ انتخاباتی که 40 درصد از رای دهندگان می گویند که هنوز مطمئن نیستند که از چه کسی حمایت می کنند.

ماکرون زمانی که لوپن درباره افزایش افراطگرایی اسلامی در فرانسه دم زد گفت:« تو رأی دهندگان را تحقیر می کنی،واقعیت این است.» وی افزود که بورکینی،لباس اسلامی که برخی از زنان مسلمان برای شنا در دریا می پوشند و همه بدن آنها را می پوشاند و تابستان سال گذشته جنجال زیادی در فرانسه به وجود آورد، را تأیید می کند.

در مرحله بعد از مناظره، لوپن کاندیدای جبهه ملی ماکرون را با این گفته به سخره گرفت که اظهارنظرهایش«توخالی است و می خواهم ملت فرانسه را به این واقعیت آگاه کنم که تو هر بار کمی درباره این مساله و کمی درباره آن مساله می گویی و هرگز تکلیف خودت را روشن نمی کنی.»

یک نظرسنجی فوری در اینترنت همزمان با نزدیک شدن مناظره به پایان خود توسط موسسه«ایلات»نشان داد که 29 درصد از تماشاگران بر این باور بودند که ماکرون معقول تر است و از«ژان لوک ملینشون» چپگرا که 20 درصد آرا را به دست آورد پیشی گرفت این در حالی است که لوپن و «فرانسوا فیون» محافظه کار نیز با به دست آوردن همین میزان آرا در رتبه سوم قرار گرفتند و «بنوا آمون» سوسیالیست در پایین جدول قرار گرفت.

فقط دو کاندیدا در دور دوم که در هفتم ماه می آینده برگزار می شود به رقابت می پردازند و نظرسنجی ها نشان می دهد که ماکرون به سادگی لوپن را شکست می دهد.

رسوایی

فیون که نخست وزیر سابق فرانسه بوده است و در برخی مواقع کاندیدای خوش شانس تر برای پیروزی بود، به دلیل رسوایی کار همسرش به عنوان معاون پارلمانی شانس اش کم شد و اکنون از وی تحقیق صورت می گیرد؛ خود این واقعه در نوع خود برای یک کاندیدای ریاست جمهوری نخستین واقعه به شمار می رود.

لیکن رسوایی که بر تبلیغات طی چندین هفته سایه انداخته بود مدت زمان اندکی در مناظره به خود اختصاص داد.

خود فیون به رسوایی اشاره کرد و گفت:«چه بسا اشتباه هایی را مرتکب شدم من ایرادهایی دارم اما چه کسی هست که ایراد نداشته باشد با وجود این مهارت هایی هم دارم.»

ماکرون که یک بانکدار و سرمایه گذار سابق نیز هست، به دلیل کمک مالی خصوصی مورد انتقاد قرار گرفت زمانی که آمون اشاره کرد که وی تحت تاثیر گروه های فشار در صنایع دارو یا بانک ها یا نفت قرار خواهد گرفت.

اما ماکرون با این گفته پاسخ داد که وی هیچ گونه حمایت مالی دولتی به دست نیاورده است زیرا حزبش جدید است و هرگز از حمایت دولتی بهره مند نشده است.وی افزود که تعهد می دهم که هرگز زیر سیطره کسی نروم.

ماکرون همچنین گفت که احزاب سنتی که طی دهه ها در حل مشکلات دیروز شکست خوردند امروز نمی توانند از پس این کار بر بیایند.

در همین حال، لوپن نیز در مناظره مخالفتش با اتحادیه اروپا را تکرار کرد و گفت که وی می خواهد فرانسه «منطقه مبهمی» در یک مجموعه تبدیل نشود. وی افزود که «نمی خواهم معاون آنگلا مرکل صدراعظم آلمان شوم»

این مناظره حتی پیش از آن که آغاز شود موضوعی بود که در فرانسه بیشتر دنبال کننده را در توییتر داشت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.