انتشار گزارش هایی در مورد استفاده داعش از سلاح شیمیایی در شرق موصل، عملیات در غرب این شهر را تحت الشعاع قرار داده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، گزارش هایی مبنی بر وقوع حمله شیمیایی در شرق موصل طی روزهای گذشته منتشر شده است. سازمان ملل امروز شنبه هشدار داد که استفاده از سلاح های شیمیایی در موصل - در صورت اثبات - نقض جدی حقوق بشر بین المللی و جنایت جنگی محسوب می شود.

«لیز گراند» هماهنگ کننده سازمان ملل در امور بشردوستانه در عراق طی بیانیه ای گفت: هیچ توجیهی برای استفاده از سلاح های شیمیایی وجود ندارد.

سازمان بهداشت جهانی نیز امروز از درمان 12 نفر به دلیل قرار گرفتن احتمالی در معرض یک ماده شیمیایی خبر داد.

«جاسم محمد الجاف» وزیر امور آوارگان و مهاجران عراق امروز شنبه اقدامات سازمان ملل را در زمینه کمک رسانی به شهروندان آواره موصل به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: متاسفانه در عملکرد سازمان های وابسته به سازمان ملل کوتاهی چشمگیری دیده می شود.

به گفته الجاف، از زمان آغاز عملیات آزادسازی بخش غربی موصل تاکنون بیش از 50 هزار نفر این منطقه را تخلیه کرده و آواره شده اند.

بر اساس گزارش سازمان بین المللی مهاجرت، بیش از 190 هزار نفر در نتیجه نبرد موصل خانه های خود را رها کرده و آواره شده اند.

نیروهای عراقی همچنان به عملیات آزادسازی محله های ساحل راست در شهر موصل ادامه می دهند.

آنها پس از پایان عملیات در شرق موصل، طی دو هفته گذشته مناطقی را در حاشیه جنوب غربی موصل آزاد کرده اند اما بیشتر بخش غربی موصل هنوز در اشغال داعش است.

محله های جنوبی بخش غربی موصل به ویژه دو محله «الجوسق» و «وادی حجر» طی چند روز گذشته صحنه درگیری های شدیدی بین نیروهای عراقی با عناصر داعش بود که داعش در این درگیری ها تلفات زیادی متحمل شد. آمار دقیقی در باره تلفات داعش در نبردهای اخیر در غرب موصل وجود ندارد، با این وجود برخی منابع نظامی می گویند، از روز یکشنبه گذشته که عملیات در غرب موصل آغاز شده، بیش از 200 تن از عناصر داعش کشته شده اند.

الجوسق روز پنجشنبه و وادی الحجر روز جمعه به طور کامل به کنترل نیروهای عراقی در آمد و پیشروی این نیروها به سمت مرکز بخش غربی موصل ادامه دارد.

داعش در غرب و جنوب غرب موصل در محاصره شدید است و پیوسته به مواضع بسیج مردمی حمله می کند. در برخی محله ها نبرد کوچه به کوچه با تروریست ها در جریان است.

امروز داعش روستای «القبعه» در غرب موصل را هدف حمله قرار داد اما نیروهای بسیج مردمی (حشد الشعبی) این حمله را خنثی کردند.

رود دجله شهر موصل را به دو نیمه شرقی و غربی تقسیم می کند. شرق این شهر در ماه ژانویه به طور کامل از اشغال داعش آزاد شد.

داعش در سال 2014 با حمله به عراق، بخش های وسیعی از خاک این کشور را اشغال کرد. نیروهای عراقی از آن زمان تاکنون بخش اعظم این مناطق را آزاد کرده اند. ارتش عراق اکنون مشغول عملیات آزادسازی موصل است که در 17 اکتبر آغاز شده است. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.